Gå til innhold

adobe photoshop-hjelp - kutte propsjonalt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke helt inne i Photoshop, men det må vel finnes en funksjon for å beskjære et bilde proposjonalt? Har bare lyst å ha ca 1/4 av et bilde, og vil ikke ha hvite felt på siden når jeg fremkaller. (eller hva man skal kalle det når man sender inn og får papirbilder...)

Kan jo gjøre det manuelt, hele tida sjekke størrelsesforholdet, men det ser jeg for meg at blir mye knot...

Hjelp!?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Vet ikke om jeg forstår deg rett. Men hent verktøyet crop tool i "verktøykassa" til venstre.

Marker, gå til "Image", og "crop"

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Husk at du gjør dette _før_ nedpiksling.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Overse siste innlegg, man piksler selvsagt ikke ned bilder for utskrift/fremkalling.

Skrevet

Vet ikke om jeg forstår deg rett. Men hent verktøyet crop tool i "verktøykassa" til venstre.

Marker, gå til "Image", og "crop"

Men poenget er at jeg vil fjerne så mye at det ikke blir hvite felter når jeg får det på papir. Når jeg bruker cropen så velger jeg jo selv hvor stort det er, og da blir plutselig størrelsesforholdet kanskje 10x10 cm istedetfor 10x13...

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Men poenget er at jeg vil fjerne så mye at det ikke blir hvite felter når jeg får det på papir. Når jeg bruker cropen så velger jeg jo selv hvor stort det er, og da blir plutselig størrelsesforholdet kanskje 10x10 cm istedetfor 10x13...

Du kan nok forandre verdiene i size, men jeg tror ikke resultatet blir bra.

Klipp de til og lim de inn i albumet;)

Skrevet

Du kan nok forandre verdiene i size, men jeg tror ikke resultatet blir bra.

Klipp de til og lim de inn i albumet;)

Håper noen kan være mer hjelpsomme enn deg og gi meg en god forklaring på å beskjære proposjonalt. ;)

Men takk for forsøket.

Skrevet

Håper noen kan være mer hjelpsomme enn deg og gi meg en god forklaring på å beskjære proposjonalt. ;)

Men takk for forsøket.

Prøv å holde Shift-tasten (eller var det Ctrl, eller begge?) nede mens du markerer den delen av bildet som du vil "croppe".

Skrevet

Prøv å holde Shift-tasten (eller var det Ctrl, eller begge?) nede mens du markerer den delen av bildet som du vil "croppe".

Får jeg kysse deg? ;)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Men takk for forsøket.

Bildene blir beskåret proposjonalt, men når Åsemor beskjærer blir utgangspunktet feil/ikke standard.

Da kan du "tvangskjøre" i size, men resutatet blir ikke bra.

Skrevet

Får jeg kysse deg? ;)

Du er den andre jenta som foreslår det idag, den første var på jobben. Hehe - lurer på hvordan jeg skal tolke dette? Men for all del - har jo ikke noe imot et kyss fra en søt jente jeg... Er bare litt ute av trening ;-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Du er den andre jenta som foreslår det idag, den første var på jobben. Hehe - lurer på hvordan jeg skal tolke dette? Men for all del - har jo ikke noe imot et kyss fra en søt jente jeg... Er bare litt ute av trening ;-)

Det viktigste var at hun fikk det til:-)

Jeg forsto det slik at bildet var blitt "firkanta" etter beskjæring. Og at hun ville ha noe standard mål av dette bildet.

Da ville det bli som å fylle en wide-screen-skjerm med bildet av Moskva-Marit, som i utgangspunktet var beregna for vanlig tv-skjerm.

Men nå har jeg noen pils innabords, har pinseferie jeg:-)

Skrevet

Psst, en kjekk link å ha blandt favorittene ;-)

http://photoshop.foto.no/

Hmmm, den hadde jeg visst i favoritter fra før, uten å ha vett nok til å sjekke den. ;)

Skrevet

Det viktigste var at hun fikk det til:-)

Jeg forsto det slik at bildet var blitt "firkanta" etter beskjæring. Og at hun ville ha noe standard mål av dette bildet.

Da ville det bli som å fylle en wide-screen-skjerm med bildet av Moskva-Marit, som i utgangspunktet var beregna for vanlig tv-skjerm.

Men nå har jeg noen pils innabords, har pinseferie jeg:-)

Poenget var ikke at jeg skulle lage standardmål av et beskjært bilde, men skulle beskjære bildet sånn at det endte opp i standardmål.

Men det er mange dager siden denne diskusjonen nå ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...