Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest girasol

Jeg sverger til bix-it, og bruker da en pakke til 150 gram smør.

Og så bruker jeg:

1 beger med lettrømme

1 fløtehus (1/3 liter)

2 Tine Mandarin og ananas-ost (romtemp)

75 gr. Melis

2 ts vaniljesukker

Sitrongele 3 dl vann

Geleen og osten kan selvfølgelig endres etter smak, men denne synes i allefall jeg er veldig frisk og god.

Høres omtrent ut som min! Bare at jeg bruker appelsingelé sammen med mandarin/annanas-osten! Det blir godt det :-O

M.v.h.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1255726
Del på andre sider

I min ostekake er det ikke gelé i selve 'ostemassen'. Bare som 'lokk', og til voksne bruker jeg enda mindre gelé enn 1 pakke. Dessuten bruker jeg stikkelsbærgelé eller sitrongelé, synes det ser pent ut.

Synes det kan bli for søtt med gelé i selve nam-nam-fyllet.

Har oxo fått veldig mye skryt.

(Men ble lei kaken selv, liker å variere, tross skryt.)

Har du oppskrift? Er kaken med gelatin? Det kan jeg ikke noe med.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1255805
Del på andre sider

Annonse

Gjest glaice

Ha en pakke bringebær gele oppå kaken når den har stivnet, det blir supergodt og pent :o)

Har du prøvd å legge frosne bringbær på ostekaka, og så bringbærgele på der igjen? Det er friskt og godt! Bruker du frosne bær, stivner geleen fortere... skal du få geleen fortere kald, kan du koke opp f. eks halve mengden med vann, røre i gelepulver, også blande i resten av vann-mengden... -også smart hvis man har glemt å lage gele til f.eks. barneselskap...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1256158
Del på andre sider

hehe - sånn gjør jeg stadig vekk også... Mister helt oversikten over hva jeg har lagret... :-)

Nå fant jeg min egen oppskrift, den står på et bittelite Philadelphia-hefte jeg har hatt i en årrekke.

Alle variantene som opptrer i denne tråden står der, så dette er vel 'klassikerne' innenfor ostekaker uten bruk av gelatin og uten steking.

Gleder meg allerede, dette er friske og gode kaker. Det blir fort mest av sjokoladekaker med barn i huset...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1256255
Del på andre sider

Gjest lille rosinen

Jeg bruker alltid Bixit i min ostekake, som jeg får mye skryt for.

GEMINIS OSTEKAKE

Ingredienser

1 - 1 1/2 pk Bixit (eller annen søt havrekjeks)

125-150gr romtemperert smør/margarin

250 g Philadelphia-ost

1 boks creme fraiche

125 gr melis

1 ts vaniljesukker

1 pk sitrongelé

2,5 dl vann

2,5 dl kremfløte

Gelelokk (om ønskelig):

1-2 pk jordbærgele-pulver (evt. halvsmelt 1 pk ferdiggele)

Fremgangsmåte:

Kjeksen knuses, og blandes godt med smøret. Trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm). Settes gjerne i kjøleskapet.

Ost, creme fraiche, melis og vaniljesukker blandes godt, fortrinnsvis i miksmaster.

Sitrongele-pulver kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. Tilsett geléen i resten av røra i en tynn stråle mens miksmasteren går.

Fløten piskes og blandes inn i røra.

Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap.

Jeg anbefaler et lag jordbær-gele oppå kaka. Lag gele fra 1-2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er helt stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Pynt evt. med halve jordbær i geleen før denne stivner.

Kaken blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn!

Hvis du ikke lager gelelokk: Pynt med f.eks. kiwi og druer rett før servering!

Bare to korte spørsmål... Disse spørsmålene har kanskje innlysende svar, men jeg er ikke akkurat noe særlig på kjøkkenet (prøver å bli bedre!)...

Skal smøret/margarinen smeltes? Hva slags smør/margarin er best å bruke?

Og skal fløten pisket til krem?

Synd den skal stå så lenge før servering ellers hadde jeg prøvd meg på den i dag... :-( Men, trenger noe å by på I DAG!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1257839
Del på andre sider

Bare to korte spørsmål... Disse spørsmålene har kanskje innlysende svar, men jeg er ikke akkurat noe særlig på kjøkkenet (prøver å bli bedre!)...

Synd den skal stå så lenge før servering ellers hadde jeg prøvd meg på den i dag... :-( Men, trenger noe å by på I DAG!

Smøret kan smeltes, eller bare vært romtemperert og mykt. Kjeksen knuses gjerne med knivene i en blender eller kjøkken maskin.

Jeg pisker fløten til krem ja. Kanskje ikke stivpisker sånn ordentlig, men til myk kremkonsistens. Har sett andre ostekakeoppskrifter der fløten bare blandes i det andre, så jeg vet ikke om det er avgjørende. Men jeg har aldri gjort annet.

Jeg prøvde å servere ostekake som var laget kort tid i forveien en gang, men det ble en smule mislykket. Hadde på gelelokket før ostemassen var skikkelig stivnet (uten at jeg hadde fått med meg det, den så jo stivnet ut da, og jeg sjekket ikke nærmere), og serverte med en gang gelemassen var stiv omtrent. Ostemassen var ikke stiv, og kaken datt sammen og så helt sørgerlig ut på asjettene. God smak, men elendig konsistens og utseende... :-(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1257935
Del på andre sider

Annonse

Ser Gemini har svart, og her kommer jeg også:

Jeg bruker kjøkkenmaskin på kjeksene, smelter smøret, blander dette og trykker i formen.

Kremfløten piskes stiv. Ikke for mye, det er døden med smørkrem.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1257950
Del på andre sider

Smøret kan smeltes, eller bare vært romtemperert og mykt. Kjeksen knuses gjerne med knivene i en blender eller kjøkken maskin.

Jeg pisker fløten til krem ja. Kanskje ikke stivpisker sånn ordentlig, men til myk kremkonsistens. Har sett andre ostekakeoppskrifter der fløten bare blandes i det andre, så jeg vet ikke om det er avgjørende. Men jeg har aldri gjort annet.

Jeg prøvde å servere ostekake som var laget kort tid i forveien en gang, men det ble en smule mislykket. Hadde på gelelokket før ostemassen var skikkelig stivnet (uten at jeg hadde fått med meg det, den så jo stivnet ut da, og jeg sjekket ikke nærmere), og serverte med en gang gelemassen var stiv omtrent. Ostemassen var ikke stiv, og kaken datt sammen og så helt sørgerlig ut på asjettene. God smak, men elendig konsistens og utseende... :-(

Kjøkkenmaskin, ikke kjøkken maskin...

(så der kom jeg evt. korrekturlesere i forkjøpet)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184389-ostekake-dere/page/2/#findComment-1257978
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...