Elis31 Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Vasker dere med høytrykkspyler, eller med noe annet? Mener bare å ha hørt at høytrykkspyler kan trenge inn under treverket med for mye vann eller no 0 Siter
Miss seventy Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Jeg kjøpte husvask, og en sånn pumpe-trykk flaske, og spruta vasken på huset, lot det virke slik det stod på flaska, og spylte av med vanlig hageslange med sånn sprutedyse på. Høytrykkspyler blir nok litt hardt kan flise opp. Ikke bra om du ikke skal male/beise rett etterpå hvertfall. 0 Siter
Gjest uttern Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Høytrykkspyler kan brukes, men med forsiktighet! Ikke for nærme og for kraftig stråle. Du kan også bruke hageslangen. Først srøytes spes. vaskemiddel på veggen, og virker en liten stund. Men den må ikke tørke!( Kan lønne seg å vaske i dårlig/kaldt vær). Deretter bruker man en skurebørste på de stedene som er ekstra svarte. Deretter spyles veggen. Får du vaskemiddel på vindusglass må disse spyles med en gang. Hvis været er fint og varmt med sol , kan du male etter en dags tørke nå på sommeren. 0 Siter
Speak Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Vi bruker høytryksspyler. Mener å ha lest at det er viktig at det får tørke ordentlig dersom du gjør det. Dvs. at det skal tørke i mange dager. Har fungert bra her. Går jo ikke så nærme at treverket fliser seg opp. 0 Siter
flisa Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Jeg leste at om man presset vann inn i panelet så måtte det stå og tørke i minst 4 uker før man kunne male over. 0 Siter
Gjest Drama putra Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Sprøyt på husvask med trykksprøyte (sånn som man bruker til planter) skrubb med skurekost, skyll med vanlig hageslange. Ikke sikkert plantene liker husvask, så dekk dem til med plast. 0 Siter
Gjest Drama putra Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Med høytrykkvasker kan du presse masse vann inn i treverket, rive opp fiber og spyle hull i isolasjonsplasten bak panelet. Vann i isolasjonen er no skitt. 0 Siter
morsan Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Hvordan kommer dere på det? Antar de mener å vaske huset før det skal males. Er nok neppe noe som inngår i vanlig vårrengjøring, nei! :-) 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Men husk at når du vasker, så skal du (mot all logisk fornuft) begynne nederst og fortsette oppover. Det er fordi at hvis du begynner øverst så kommer det så mye skittent vann nederst hele tida at det trenger inn og blir enda skitnere. Men det blir ikke like ille hvis det er rent der når du vasker på toppen. Helt håpløs forklaring sikkert, men det er noe sånt... 0 Siter
Miss seventy Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Men husk at når du vasker, så skal du (mot all logisk fornuft) begynne nederst og fortsette oppover. Det er fordi at hvis du begynner øverst så kommer det så mye skittent vann nederst hele tida at det trenger inn og blir enda skitnere. Men det blir ikke like ille hvis det er rent der når du vasker på toppen. Helt håpløs forklaring sikkert, men det er noe sånt... Gjelder ikke det bare når en vasker biler med høytrykkspyler? 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Gjelder ikke det bare når en vasker biler med høytrykkspyler? Har aldri hørt det om biler, men har hørt det ca 40 ganger om husvask... (Men så har jeg aldri vasket verken hus eller bil, så det hender jeg lukker ørene for sånn informasjon) 0 Siter
Miss seventy Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Har aldri hørt det om biler, men har hørt det ca 40 ganger om husvask... (Men så har jeg aldri vasket verken hus eller bil, så det hender jeg lukker ørene for sånn informasjon) ok, for det har jeg "lært" om biler, men det har jo ikke noe med at det suger seg inn, men riper og sånn, at det blir masse skitt nederst hvis man begynner øverst, og da kan skitten ripe lakken når man så spyler der. For hus har jeg "lært" å begynne øverst, siden skitt laget nede "beskytter" treverket mot skitten fra toppen. Jeg har vasket begge deler mange ganger, men vet ikke om jeg gjør rett da. 0 Siter
Åsemor Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 ok, for det har jeg "lært" om biler, men det har jo ikke noe med at det suger seg inn, men riper og sånn, at det blir masse skitt nederst hvis man begynner øverst, og da kan skitten ripe lakken når man så spyler der. For hus har jeg "lært" å begynne øverst, siden skitt laget nede "beskytter" treverket mot skitten fra toppen. Jeg har vasket begge deler mange ganger, men vet ikke om jeg gjør rett da. Dessuten er det sikkert ikke SÅ fali. 0 Siter
snooker Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Dessuten er det sikkert ikke SÅ fali. Det er egentlig bare en grunn til at man skal begynne å vaske nederst på biler, og det er at det er der bilen er mest skitten, og dermed bør såpen få virke lenger der før man spyler den av. Det gjør den hvis man begynner nederst, og bruker høytrykksspyler med såpe. Høytrykksspyler er ok for hus, men som med allt annen man bruker den på, så skal man ikke gå for nær. Man kan jo fint spyle lakken av en bil med høytrykksspyleren hvis man går helt inntil. 0 Siter
Gjest Drama putra Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Det er egentlig bare en grunn til at man skal begynne å vaske nederst på biler, og det er at det er der bilen er mest skitten, og dermed bør såpen få virke lenger der før man spyler den av. Det gjør den hvis man begynner nederst, og bruker høytrykksspyler med såpe. Høytrykksspyler er ok for hus, men som med allt annen man bruker den på, så skal man ikke gå for nær. Man kan jo fint spyle lakken av en bil med høytrykksspyleren hvis man går helt inntil. Lakk blir fortere matt også, ikke bare på grunn av slitasjen fra sanda du spyler av. Lakken kan også forandre farge! 0 Siter
Gjest uttern Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Sprøyt på husvask med trykksprøyte (sånn som man bruker til planter) skrubb med skurekost, skyll med vanlig hageslange. Ikke sikkert plantene liker husvask, så dekk dem til med plast. Har ikke noe å si for plantene fordi man har tynnet ut såpemiddelet ganske mange ganger når man skyller med vann før det treffer blomstene! Men rein såpe derimot... 0 Siter
Gjest uttern Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Jeg leste at om man presset vann inn i panelet så måtte det stå og tørke i minst 4 uker før man kunne male over. Men hvis man bruker høytrykksvaskeren med sunn fornuft så kan det males etter et døgns tørke i sol og varme på sommeren. 0 Siter
flisa Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 Men hvis man bruker høytrykksvaskeren med sunn fornuft så kan det males etter et døgns tørke i sol og varme på sommeren. aikkert - jeg vet ikke. 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 13. mai 2005 Skrevet 13. mai 2005 aikkert - jeg vet ikke. 2 uker har jeg hørt, før beising 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.