Gå til innhold

Noen som kan italiensk her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva betyr dette:

"Adaigo sostenuto. Si deve suonare tutto questo pezzo delicatissimamente e senza sordino."

Det er vanskelig å lære seg å spille piano på nytt uten pianolærer. :)

Skrevet

Du bør ha en oversikt over hastigheter. På den dingsen min som jeg ikke husker hva heter, står de forskjellige. Heter det mekronom tro? metronom?

Adagio Sostenuto er iallefall hastigheten, husker ikke om det er litt hurtigere eller litt senere enn adagio.

Skrevet

Du bør ha en oversikt over hastigheter. På den dingsen min som jeg ikke husker hva heter, står de forskjellige. Heter det mekronom tro? metronom?

Adagio Sostenuto er iallefall hastigheten, husker ikke om det er litt hurtigere eller litt senere enn adagio.

Jo, skjønner jo at adagio sostenuto har noe med hastigheten å gjøre da. Såpass har jeg da fått med meg etter tre år på musikkskolen. ;)

Det var heller den lange regla som sto under der jeg lurte på. Det er forresten Beethovens Måneskinnssonaten det er snakk om. (Vanskelig, jeg har ikke lange nok fingre!) :)

Skrevet

Jo, skjønner jo at adagio sostenuto har noe med hastigheten å gjøre da. Såpass har jeg da fått med meg etter tre år på musikkskolen. ;)

Det var heller den lange regla som sto under der jeg lurte på. Det er forresten Beethovens Måneskinnssonaten det er snakk om. (Vanskelig, jeg har ikke lange nok fingre!) :)

Fingrene mine er heller ikke lange nok til den ene utgaven jeg har, men på den andre står det sånn blissando eller hva det heter under de som er over en oktav fra hverandre, og det blir fatisk innmari fint, hvis du tar den laveste først og den andre rett etterpå. (Øverst på side to eller tre på den jeg har...)

Skrevet

Fingrene mine er heller ikke lange nok til den ene utgaven jeg har, men på den andre står det sånn blissando eller hva det heter under de som er over en oktav fra hverandre, og det blir fatisk innmari fint, hvis du tar den laveste først og den andre rett etterpå. (Øverst på side to eller tre på den jeg har...)

Det er lurt. :) Har kjøpt Ingrid Bjørnovs pianobok, den var veldig inspirerende for meg som ikke har rørt pianoet på noen år. :)

I dag fant jeg denne siden: www.notebutikken.no, og har bestilt meg to bøker. En med forskjellige klassiske stykker og en med filmmusikk. Det følger med cd så man kan høre musikken, og i tillegg er det orkesterakkompagnement så man kan spille til når man blir flink. :)

"With these books you can: Listen to complete professional performances of each of the songs; Play the Easy Piano arrangements along with the performances; Sing along with the full performances; Play the Easy Piano arrangements as solos, without the disk."

Håper det ikke er FOR enkelt heller, for det blir kjedelig.

Gjest @riele
Skrevet

Jeg kan, jeg kan :)

Si deve suonare tutto questo pezzo delicatissimamente e senza sordino.

En skal spille hele denne biten (dette stykket) meget delikat og/men uten stillhet.

Sånn som jeg forstår det da. Adagio sostenuto er et musikkuttrykk du sikkert forstår fra før.

Skrevet

En skal spille hele denne biten (dette stykket) meget delikat og/men uten stillhet.

Sånn som jeg forstår det da. Adagio sostenuto er et musikkuttrykk du sikkert forstår fra før.

Aha, takk! :)

Da ble jeg litt klokere. :)

Skrevet

Kan legge til at "con sordino" betyr med demperpedal, så "senza sordino" betyr antagelig uten demperpedal.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...