Gå til innhold

Brødbaking med mere

Anbefalte innlegg

Gjest dårlig husmor
Skrevet

Hvorfor blir brødene mine så tørre?! Jeg følger oppskrifta, elter og hever masse. Steker forsiktig på 180 grader i en time +

Nyyyydelige med en gang. Etter ha ha vært frosset er de som ørkenstøv! Og går istykker når man skjærer. Det er så irriterende!

Og så strikkespørsmål. Jeg driver og strikker babytøy. En genser i str 1 år. Der står det at man skal felle inn oppklippsmasker. Og holde mønsterfargen utenfor disse. Jeg skjønner ikke en meter...?? Oppklippsmasker? Altså der ermet skal være. Men åssen strikke dem inn?

Gjest engel 49+
Skrevet

Brød er ikke min sterke side.

Ang. oppklippsmasker: Har aldri hørt begrepet før, er det ikke forklart i oppskriften din? Vil tro du skal strikke et par ekstra omganger som du senere kan kaste over, og klippe opp. Det kan være glattstrikket. Altså med en rettside, og en vrangside.

Hvis du skal "felle inn" betyr det kanskje å øke masketallet?

Gjest dårlig husmor
Skrevet

Bruk kesam i brødoppskriften så får du saftige brød. :-)

" I tillegg vil bakverk holde seg saftig mye lenger og smuldre mindre når du har litt Kesam i deigen."

http://www.tine.no/produktferskost/30026/

Kesam. Okei. Prøve det. Takk!

Gjest dårlig husmor
Skrevet

Brød er ikke min sterke side.

Ang. oppklippsmasker: Har aldri hørt begrepet før, er det ikke forklart i oppskriften din? Vil tro du skal strikke et par ekstra omganger som du senere kan kaste over, og klippe opp. Det kan være glattstrikket. Altså med en rettside, og en vrangside.

Hvis du skal "felle inn" betyr det kanskje å øke masketallet?

Akkurat. Nå skjønte jeg enda mindre. ;0) Jeg tror jeg kanskje må spørre noen i RL...

Gjest engel 49+
Skrevet

Akkurat. Nå skjønte jeg enda mindre. ;0) Jeg tror jeg kanskje må spørre noen i RL...

Du kan spørre i butikken hvis du har kjøpt garn og oppskrift samme sted. De vet alt sånt.

Ellers hadde KK (iallfall før) en håndarbeidsdame man kunne stille alle slike sprøsmål til. Jeg prøvde selv, da jeg skulle ha baby, og jeg snakket med henne på telefon. Kanskej et av de andre bladene har det, om KK har sluttet.

Skrevet

Noen brødbaker er jeg dessverre ikke. Mine brød blir alt fra kjempegode til å bli kasta rett i søpla (vel, ikke bokstavelig, Gidder ikke vi å spise dem får fuglene, hundene, grisene etc. dem. Vi kaster ikke mat i søpla!)

Men strikking:

Oppklippsmasker er masker du skal klippe etter, når du lager hull til ermet. Står det noe om hvor mange du skal ha ihver side?! Jeg ville uansett lagt opp 4 ekstra masker i hver siden, og strikket disse i vrangstrikk. Når plagget da blir ferdig, syr du med symaskin innenfor disse maskene-altså i det feltet med de vrange maskene.

Sy gjerne 2 sømmer, slik at du er sikker på at det ikke rakner når du klipper opp.

For ordens skyld: Man kan også kalle det å "felle inn masker" for "å øke maskeantallet på pinnen"!

Disse maskene du legger til har ingenting å si for vidden på plagget, for dette er masker som "kommer bort" når du monterer plagget...

Skjønner du en halvmeter nå!?:-)

Det er _vanskelig_ å forklare strikke-og andre oppskrifter på nettet!

Gjest dårlig husmor
Skrevet

Noen brødbaker er jeg dessverre ikke. Mine brød blir alt fra kjempegode til å bli kasta rett i søpla (vel, ikke bokstavelig, Gidder ikke vi å spise dem får fuglene, hundene, grisene etc. dem. Vi kaster ikke mat i søpla!)

Men strikking:

Oppklippsmasker er masker du skal klippe etter, når du lager hull til ermet. Står det noe om hvor mange du skal ha ihver side?! Jeg ville uansett lagt opp 4 ekstra masker i hver siden, og strikket disse i vrangstrikk. Når plagget da blir ferdig, syr du med symaskin innenfor disse maskene-altså i det feltet med de vrange maskene.

Sy gjerne 2 sømmer, slik at du er sikker på at det ikke rakner når du klipper opp.

For ordens skyld: Man kan også kalle det å "felle inn masker" for "å øke maskeantallet på pinnen"!

Disse maskene du legger til har ingenting å si for vidden på plagget, for dette er masker som "kommer bort" når du monterer plagget...

Skjønner du en halvmeter nå!?:-)

Det er _vanskelig_ å forklare strikke-og andre oppskrifter på nettet!

Fabelaktig!! Hjertelig takk, den skjønte jeg! VRANG og sånn, da SER jeg jo maskene og da! At jeg ikke tenkte på det!=0)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...