Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har blitt sykemeldt i 2 uker på grunn av smerter i muskler, men begynner å føle meg ganske pigg igjen. Dersom en leverer en sykemeldelse, er det vel ikke ulovelig å jobbe likevel?

Har en jobb der det er vanskelig å finne kompetente vikarer og jeg har ikke samvittighet til å være hjemme å slappe av.

Skrevet

Enten er du sykemeldt eller du er ikke sykemeldt. Hvordan skal arbeidsgiver og trygdekontor håndtere deg som begge deler?

Gjest lille rosinen
Skrevet

Faren med å komme tilbake på jobb igjen for tidlig, er at plagene kan komme raskere tilbake igjen. Dette vet legen, og kanskje det er nettopp derfor du har fått to uker? Hold deg hjemme du. Jobben din takker deg ikke når du får alvorligere plager fordi du ikke klarte å slappe av...

Skrevet

Tror du bør få en friskmelding fra legen for at det skal gå riktig for seg. Når sykemeldingsperioden er kortere enn 14 dager, så er det kanskje ikke SÅ viktig, for da er ikke trygdekontoret innblandet. Det er vel først etter 16 dager at de betaler sykepengene, og ikke arbeidsgiver.

Skrevet

Tror du bør få en friskmelding fra legen for at det skal gå riktig for seg. Når sykemeldingsperioden er kortere enn 14 dager, så er det kanskje ikke SÅ viktig, for da er ikke trygdekontoret innblandet. Det er vel først etter 16 dager at de betaler sykepengene, og ikke arbeidsgiver.

Er ikke sykemeldt mer enn to uker, og da er det vel arbeidsgiveren som betaler lønn...

Sjefen min har heller ikke noe imot at jeg jobber...

Gjest sosionomen
Skrevet

Du kan jo bare fylle ut sjema (siste side på sykem.blanketten) og skrive hvor mye du har jobbet i sykemeldningsperioden. Selv om arbeidsgiver betaler de første 15 dagene så får trygdekontoret uansett kopi av sykemled.blanketten.

Gjest du mangler forsikring
Skrevet

Så lenge det er i perioden hvor arbeidsgiver betaler sykepenger, er ikke trygdekontoret involvert.

Men ta en telefon til legen og spør om en friskmelding, du er så vidt jeg vet ikke forsikret osv på arbeidsplassen så lenge du er sykemeldt.

Legen kan også si om det er dumt å begynne å arbeide tidligere enn avtalt, eller om det er helt ok.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...