Gå til innhold

Medisiner og alkohol

Anbefalte innlegg

Gjest Fullstendig avhold?
Skrevet

Jeg leste et sted at man ikke bør drikke alkohol samtidig som man går på blodtrykksmedisin. Årsaken var at begge deler brytes ned i leveren, og at det da blir "konkurranse" om dennes kapasitet, slik at virkningen av medisinen enten kan bli for sterk eller for svak. Stemmer dette? Jeg tar to forskjellige typer medikamenter, og da burde vel disse også konkurrere om leverens kapasitet? Og hvor mye er det egentlig å "bryte ned" når medisinen tas en gang per dag og forhåpentligvis forbrukes gjennom døgnet? Min lege har ikke sagt noe om at jeg ikke må drikke, men jeg har heller ikke spurt (vet hva svaret blir, sannsynligis)

At å drikke alkohol virker motsatt av medisinen ved at det høyner blodtrykket er ikke tema her, jeg tenker kun på alkoholens påvirkning på medisinens virkeevne. Noen som har noe å komme med her? De medisinene jeg tar er av den typen som utvider blodkar og blodårer og som gjør innsiden av blodårene glatte (altså ikke beta-blokkere)

Jeg skulle likt å ta meg noen øl på fredagskveldene, nemlig. Jeg har vært under behandling i 5 år, trener 3 ganger i uka og har hatt supre målinger til alle kontroller jeg har vært på...

Gjest spør legen
Skrevet

Jeg synes du bør spørre legen din! Jeg brukte atacand mot migrene i mange måneder (det er en slags blodtrykksmedisin), og han sa heller ikke noe til meg om at jeg ikke måtte drikke.

Gjest Fullstendig avhold?
Skrevet

Jeg synes du bør spørre legen din! Jeg brukte atacand mot migrene i mange måneder (det er en slags blodtrykksmedisin), og han sa heller ikke noe til meg om at jeg ikke måtte drikke.

En lege vil vel alltid svare at "nei, du kan ikke drikke, bare et glass til maten" uansett...

Gjest Drama putra
Skrevet

En lege vil vel alltid svare at "nei, du kan ikke drikke, bare et glass til maten" uansett...

Et galss vin i UKA sier min, men det sier han alltid. Sikkert for å være på sikre siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...