Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det finnes mange ensomme her i landet, hvor en tur op butikken er den sosiale kontakten de har. Klart det ville være bra for mange at de han den muligheten en dag midt i alle helgedagene. Vondt nok å se alle de 'lykkelige' (tilsynelatende) familiene når en er sitter der ensom og sturer. Slike ensomme har heller ikke alltid råd til å nyte restaurantlivet eller teater og konserter. Så butikken er liksom møteplassen. Treffer jeg noen å prate i fem minutter med i dag?

Ensomme menneskers absolutte triste tilværelse er faktisk ikke noe argument for å ha åpne butikker på andre pinsedag!

Denne helgen er dessuten eksepsjonelt spesiell, i og med at pinsens tidspunkt varierer fra år til år. Så er det utrolig sjelden at pinse og 17. mai sammenfaller slik at de danner en såpass lang langhelg. Og absolutt ingen grunn til å lage noe unntak i år. Som puttelull skriver i hovedinnlegget, man kan fint klare seg uten dagferskt brød, evt. kjøpe halvstekt brød/rundstykker, eller gå på bensinstasjon eller storkiosker og kjøpe det man trenger der.

• Svar 85
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

18

• Gemini

9

• puttelull

7

• Lula

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hadde vi hatt stor fryser hadde problemet vært løst. Men vi har ikke plass til det. Så vi kan ikke hamstre middager. Det eneste vi har plass til er brød, litt is og et par pizzaer. Resten må kjøpes fortløpende.

Men dere HAR et kjøleskap? ;-)

Det meste av mat (kjøtt, melk, osv) holder seg noen dager fram i tid...

Gjest begonia
Skrevet

Skal jeg måtte jobbe fordi det finnes noen ensomme som trenger noen å snakke med? Hvis det var meningen, så hadde jeg meldt meg inn i RødeKors besøkshjelp eller noe sånt.

Mange av oss som faktisk jobber i butikk setter pris på de få fridagene vi har, og håper vi får fortsette å ha dem. Takk og pris at de gikk tilbake på det å ha åpent i morgen. Det var ikke mange som var glade for det forslaget...av de som faktisk måtte ha gått på jobb.

Og vi har ikke fryseboks, men klarer oss likevel.

Vi klarer oss vi også. Men faktisk så er det da mange andre yrkesgrupper som må jobbe. Er vel ikke verre/bedre for de enn for butikkansatte? Sykehuspersonale, på aldershjemma, rehabeliteringssenterne, taxi- og busssjåfører, på bensinstasjonene mm mm.

Det var vel ikke samme ekspeditøren som måtte jobbe hver helligdag heller. Slikt går jo på rundgang. Så kan jo feks de som VIL jobbe få sjansen, og så er dere som ikke vil glad for å slippe. Slikt avhenger jo av om en har barn/familie eller andre forpliktelser.

Gjest begonia
Skrevet

Men dere HAR et kjøleskap? ;-)

Det meste av mat (kjøtt, melk, osv) holder seg noen dager fram i tid...

Jada, jeg har ikke klaget over at butikkene er stengt heller jeg! Kom bare med et innlegg hvor jeg sa at jeg skjønte de som syntes det var fint at samfunnet var mest mulig åpent også disse dagene. For meg er det egentlig det samme, men siden jeg har muligheten kommer jeg til å handle i morgen. Jeg har nemlig glemt noe til den 17. Så for meg passet det bra.

Skrevet

Vi klarer oss vi også. Men faktisk så er det da mange andre yrkesgrupper som må jobbe. Er vel ikke verre/bedre for de enn for butikkansatte? Sykehuspersonale, på aldershjemma, rehabeliteringssenterne, taxi- og busssjåfører, på bensinstasjonene mm mm.

Det var vel ikke samme ekspeditøren som måtte jobbe hver helligdag heller. Slikt går jo på rundgang. Så kan jo feks de som VIL jobbe få sjansen, og så er dere som ikke vil glad for å slippe. Slikt avhenger jo av om en har barn/familie eller andre forpliktelser.

Selvsagt er det verre om en butikkansatt må jobbe på en helligdag, enn fx en sykepleier.

En sykepleier (eller de andre yrkesgruppene du nevnte, m.fl.) vet jo at de vil måtte jobbe skift, også på det som er andres fridager, når de velger sitt yrke. Dessuten får de fleste skiftarbeidende et klekkelig tillegg på slike dager. En butikkansatt vil ha andre fordeler og ulemper som blir tatt med i vurderingen når man velger DET yrket. Men ikke jobbing på helligdager. Så at det plutselig et år skal være unntakstilstand, og åpne butikker på en helligdag, det skjønner jeg godt at de reagerer på. Dessuten er det slett ikke slik at de alltid kan velge, det er ikke SÅ mange ansatte i alle butikker.

PS: Jeg har selv en mann som jobber i et yrke der han må jobbe skift, og jobber i år både 2. pinsedag og 17. mai, så jeg vet ALT om slike ulemper, og hater det, men er samtidig innstilt på at sånn må det være når han er i det yrket han er.

Skrevet

Ja, det problemet har ikke jeg iallefall. Hjemme - ja der jeg kommer fra, er butikken åpen til kl.20.00 hver dag hele helgen.

Ringte opp i sta, og de har til og med åpent 17 mai til kl.20.00 :-)

Bygda har sine fordeler :-)

Skrevet

Enig i at man ikke trenger å hamstre bare fordi det er langhelg.

Men - jeg er en av dem som irriterer meg over at det er stengt overalt på sånne 2.dager.- Som 2.pinsedag. osv.

Jeg liker å gå i butikker, liker å ha muligheten til å dra og handle noe hvis jeg vil. Og når det i tillegg er stengt dagen etter (17.mai), så blir det en laaang helg uten noe åpent.

Jeg får alltid spørsmålet når jeg sier dette i RL, og jeg selv kunne tenke meg å jobbe 2.dag, da. Og får som regel forbausede uttrykk når jeg sier at jeg faktisk kunne tenke meg det.

Helgen er lang nok som den er, passe kort til å nyte fridagene, men ikke lang nok til å begynne å kjede seg.

Så jo, jeg vil ha åpne butikker 2.pinsedag og tilsvarende.

"Jeg får alltid spørsmålet når jeg sier dette i RL, og jeg selv kunne tenke meg å jobbe 2.dag, da. Og får som regel forbausede uttrykk når jeg sier at jeg faktisk kunne tenke meg det."

Ja hvorfor ikke. Det er da ikke noe verre å stå i butikk, enn å jobbe innen helsevesenet f.eks.

Det er selvsagt noe som MÅ gjøres. Nytter ikke å stenge sykehuset liksom :-)

Gjest midia
Skrevet

He he..

Jeg husker fra da vi var små at det var fryktelig morsomt å synge julesangen som inneholdt setningen "...av Saba kom de konge tre.."

*KNIS*

Vi hadde en tv av merket saba vi!

Skrevet

Hos oss er det de samme som jobber de samme helligdagene hvert år. I hvertfall de som faller i de samme ukene hvert år. Her har man sine vakter, uavhengig om man har barn eller ikke. Jeg feks. jobber hver julaften, det er jo ingen som vil overta den vakten for meg heller, og det forstår jeg jo.

Dessuten som Gemini sier, man vet som sykepleier o.l. at skiftarbeid er påkrevd, men som butikkarbeider har man enkelte dager fri. Hvorfor tukle med det? Men vi ser jo det, folk får jo helt panikk når det skal være en dag fri som de ikke kan handle på. Det tar jo helt av.

Skrevet

"Jeg får alltid spørsmålet når jeg sier dette i RL, og jeg selv kunne tenke meg å jobbe 2.dag, da. Og får som regel forbausede uttrykk når jeg sier at jeg faktisk kunne tenke meg det."

Ja hvorfor ikke. Det er da ikke noe verre å stå i butikk, enn å jobbe innen helsevesenet f.eks.

Men å handle er ikke noe som MÅ gjøres akkurat de par dagene da det er stengt.

Skrevet

Helt enig. Jeg syns det er fint med slike langhelger. Unner de som jobber i butikker å ha fri, de har nok ubekvemme arbeidstider som det er.

Det er forskjell på arbeid som MÅ gjøres slik som transport og helsevesen og butikkarbeid. Greier fint å handle inn på forhånd jeg, men når en ser køene og handlekurvene så skulle man jo tro butikkene skulle ha stengt en måned! :o)

Skrevet

Men å handle er ikke noe som MÅ gjøres akkurat de par dagene da det er stengt.

"Men å handle er ikke noe som MÅ gjøres akkurat de par dagene da det er stengt."

Det har jeg ikke sagt heller.

Poenget var at det finnes folk som er villig til å jobbe i butikker helligdager også.

Jeg er ikke av typen som er ute å panikkhandler før en langhelg, jeg har en butikk (som jeg skrev lenger opp, som er oppe bestandig). Null problem.

De eneste er at hvis jeg skal på fjellet f.eks. så har jeg en tendens til å handle med meg alt for mye, men det har jo ingenting med helligdager å gjøre.

Gjør jo ingenting igrunn det heller, for det er jo bare å ta med hjem igjen :-)

Skrevet

Nettopp. :)

Skrevet

"Men å handle er ikke noe som MÅ gjøres akkurat de par dagene da det er stengt."

Det har jeg ikke sagt heller.

Poenget var at det finnes folk som er villig til å jobbe i butikker helligdager også.

Jeg er ikke av typen som er ute å panikkhandler før en langhelg, jeg har en butikk (som jeg skrev lenger opp, som er oppe bestandig). Null problem.

De eneste er at hvis jeg skal på fjellet f.eks. så har jeg en tendens til å handle med meg alt for mye, men det har jo ingenting med helligdager å gjøre.

Gjør jo ingenting igrunn det heller, for det er jo bare å ta med hjem igjen :-)

I år hadde vi åpent påskeaften for første gang. Ingen kunne bli tvunget til å jobbe. Vi er 70 stk. 2 av ekstrahjelpene meldte seg til å jobbe + sjefen selv. Resten måtte hun ta inn fra vikarbyrå.

Så det er ikke alltid det er folk som er villige til å ofre fridagene sine til å jobbe.

Skrevet

I år hadde vi åpent påskeaften for første gang. Ingen kunne bli tvunget til å jobbe. Vi er 70 stk. 2 av ekstrahjelpene meldte seg til å jobbe + sjefen selv. Resten måtte hun ta inn fra vikarbyrå.

Så det er ikke alltid det er folk som er villige til å ofre fridagene sine til å jobbe.

Men tenk så glade folka fra vikarbyrået var da, som fikk noe å gjøre!!

Gjest @riele
Skrevet

Der må jeg si meg uenig.

Jeg er så dårlig til å planlegge, og som andre har nevnt liker jeg å ha frihet til å handle når jeg vil og hvor jeg vil.

Javisst kan man fryse ned matvarer, hvis man har fryser vel og merke; selv har jeg lite hybelkjøleskap med fryser som ikke kan romme mer enn en ferdigpizza og en isbitpose liksom. Og greit at de har ferskt brød på 7/11, men det er da også dobbelt så dyrt som i butikken.

Og jeg synes ikke synd på de som må jobbe på helligdager. Jeg kunne godt ha jobba da, og jeg kjenner mange andre som heller ikke ville hatt noen betenkeligheter med det. Det blir jo penger av det. Og for mange er ikke disse helligdagene så spesielt hellige nemlig.

Trenger du butikkfrie dager kan du jo bare holde deg unna butikkene da?

Skrevet

Jeg hadde stilt på jobb påskeaften. :)

Og jeg tror nok det var mange happy fra vikarbyrået som også var glade ;)

Skrevet

Der må jeg si meg uenig.

Jeg er så dårlig til å planlegge, og som andre har nevnt liker jeg å ha frihet til å handle når jeg vil og hvor jeg vil.

Javisst kan man fryse ned matvarer, hvis man har fryser vel og merke; selv har jeg lite hybelkjøleskap med fryser som ikke kan romme mer enn en ferdigpizza og en isbitpose liksom. Og greit at de har ferskt brød på 7/11, men det er da også dobbelt så dyrt som i butikken.

Og jeg synes ikke synd på de som må jobbe på helligdager. Jeg kunne godt ha jobba da, og jeg kjenner mange andre som heller ikke ville hatt noen betenkeligheter med det. Det blir jo penger av det. Og for mange er ikke disse helligdagene så spesielt hellige nemlig.

Trenger du butikkfrie dager kan du jo bare holde deg unna butikkene da?

Enig med deg. Jeg ville også jobbet.

Da jeg jobbet i butikk, var jeg alltid blant de første til å si at jeg kunne jobbe sånne dager. Jobbet hver påske, og julaften også, halv dag. Så var det noen andre som ble glad for å få fri.

Skrevet

Vi skal ha 15 mennesker på mat på 17.mai -så jeg hadde satt pris på et par timer åpent for å kjøpe ferske varer. Salat og sånn kjøper i alle fall ikke jeg 4-5 dager før det skal brukes. Så det blir å reise til Svinesund i morgen - sikkert sammen med hundrevis av andre...

Må le litt også over at det alltid er butikkansatte det skal være synd på - at de må jobbe på så ugunstige tider. Spør en sykepleier, omsorgsarbeider, støttekontakt eller kirug om det samme da! Det er alltid noen som må jobbe når andre har fri. Og å jobbe i en kolonialforretning er ikke vanskeligere enn at skoleungdom fint kunne tatt jobben og tjent seg noen kroner.

Skrevet

Sanitetsbind, da. Hehe.

Husker forresten når moren min kjøpte Saba Self Sit i butikkene (på syttitallet), så pakka betjeningen det inn i gråpapir eller gavepapir med baksida (den hvite sida) ut ...

Husker gavepapiret som var fra Saba jeg - - men små gullkroner på - alle så jo hva det var likevel - hehe. pakkene stod i hyller, noen med innpakningspapir og noen uten - for den modige - hehe

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...