Gå til innhold

Hva faan skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Gjest Hva faan skal jeg gjøre?

hva skal men gjøre når exkona lager et helvete når det gjelder barna,

hun sier hun vil ha barna og når hun får ha barna så er det et problem for hun, at hun skal ha dem, hun skulle ha hatt dem nå det er hennes dager, men hun prioterer dem bort igjen, hun prioterer den nye typen framfor barna,

hun vil jo at vi skal dele på dem og det er jo greit men det virker som hun vil kun ha dem når det kun passer henne.

jeg vil jo ha barna så mye som muligt men når barna vil til henne så synes jo jeg at det skal være greit at hun kunne svare på tlf (hun har tlf i fingrene hele tiden) når barna ringer og vil prate med henne eller hva synes dere?

hva skal jeg gjør? er forbanna nå!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/184572-hva-faan-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shrekk 78

Skjønner godt at du er forbanna jeg, men jeg tviler på at det hjelper! Hvis du er forbanna, tenk på hvor vondt dette er for ungene? Er moren psyk dårlig / tilbakestående el?

Slik jeg ser det så kan du ikke gjøre noe annet enn å spille på morens samvittighet - hvis hun har..

Da går man til sak, og får delt omsorg, 50% av tiden hver. Evt. kanskje megling kan fungere. Tvilsomt om dere kommer noen vei med samtaler dere i mellom, når samarbeidsforholdene er så elendige.

Man vil ikke få delt omsorg ved en rettsak, de kan kunne dømme hvem som skal ha omsorgen.

Ikke delt omsorg ved retssak? Stemmer dette? Evt dokumentasjon, har alltid trodd at det var en løsning med delt omsorg jeg.. Hm..

*tankefull nå*

Nei, de kan visnok ikke dømme til delt omsorg, kun hvem som skal ha hovedomsorgen.

Prøv mekling på familiekontoret i steden, da kan du først snakke med saksbehandleren alene og så kan dere sammen snakke med den andre parten og hennes ev saksbehandler.

Men uansett, så har den hovedomsorgen som har ungen på sin adresse. Selv ved delt omsorg, kan ikke ungen stå på to adresser og dermed er det bare en som får tilsendt bl.a barnetrygd og bl.a skolevalg. Man kan få halve barnetrygden hver, men det er en lang kamp på mange trygdekontor.

Annonse

Nei, de kan visnok ikke dømme til delt omsorg, kun hvem som skal ha hovedomsorgen.

Prøv mekling på familiekontoret i steden, da kan du først snakke med saksbehandleren alene og så kan dere sammen snakke med den andre parten og hennes ev saksbehandler.

Men uansett, så har den hovedomsorgen som har ungen på sin adresse. Selv ved delt omsorg, kan ikke ungen stå på to adresser og dermed er det bare en som får tilsendt bl.a barnetrygd og bl.a skolevalg. Man kan få halve barnetrygden hver, men det er en lang kamp på mange trygdekontor.

Hei igjen takker for oke svar. vi har prøvd mekling men til ingen nytte, det er jeg som har boligen og adressene til barna. jeg må bare få si at jeg har prøvd å legge meg langflat for å imøtekomme hennes ønske om delingen om barna, men når vi har en avtale som nå så er deg galt det også (fra hennes side) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette om jeg skal bruke advokaten min til å se på saken, har hørt at det kan ta meget lang tid, å da er det jo barna som taper på det (vil bare at barna skal ha det best muligt) vet ikke om jeg vil dem så ondt.

jeg vet jo aldri når hun har barna om dem kommer til meg får jo aldri "tid for meg selv" for å si det på denne måten. hadde jeg hatt barna på heltid så kunne jeg ha planlagt dagene på en annen måte,

hvor vanskeligt er det å få hoved omsorgen for barna vis jeg kjører sak med advokat? er det noen som har vært borti dette og kan fortelle meg hva som må til for at jeg kan få omsorgen for barna?

Hei igjen takker for oke svar. vi har prøvd mekling men til ingen nytte, det er jeg som har boligen og adressene til barna. jeg må bare få si at jeg har prøvd å legge meg langflat for å imøtekomme hennes ønske om delingen om barna, men når vi har en avtale som nå så er deg galt det også (fra hennes side) jeg vet ikke hva jeg skal gjøre med dette om jeg skal bruke advokaten min til å se på saken, har hørt at det kan ta meget lang tid, å da er det jo barna som taper på det (vil bare at barna skal ha det best muligt) vet ikke om jeg vil dem så ondt.

jeg vet jo aldri når hun har barna om dem kommer til meg får jo aldri "tid for meg selv" for å si det på denne måten. hadde jeg hatt barna på heltid så kunne jeg ha planlagt dagene på en annen måte,

hvor vanskeligt er det å få hoved omsorgen for barna vis jeg kjører sak med advokat? er det noen som har vært borti dette og kan fortelle meg hva som må til for at jeg kan få omsorgen for barna?

Men du har jo hovedomsorgen allerede siden ungene har adresse hos deg. Da er det du som bestemmer.

Men min erfaring er at det er den som har hovedomsorgen som ligger langflat for besøksforeldrene for å få dem til å ha ungene når de skal.

Men jeg klarte å få hovedomsorgen gjennom mekling men det var vel helst fordi han ikke gadd å ha ungen halvparten av tida.

Men du har jo hovedomsorgen allerede siden ungene har adresse hos deg. Da er det du som bestemmer.

Men min erfaring er at det er den som har hovedomsorgen som ligger langflat for besøksforeldrene for å få dem til å ha ungene når de skal.

Men jeg klarte å få hovedomsorgen gjennom mekling men det var vel helst fordi han ikke gadd å ha ungen halvparten av tida.

er det så enkelt? at jeg har hoved omsorgen til det ligger en skriftelig avtale? i så fall hvordan skal jeg praktisere den over for henne?

er det så enkelt? at jeg har hoved omsorgen til det ligger en skriftelig avtale? i så fall hvordan skal jeg praktisere den over for henne?

Ja, jeg tror det er så enkelt. Og så lenge du ikke skriver under noen avtale du ikke er enig i, så sitter du med den.

Det er faktisk ikke lov å ta ungene fra hjemmet uten den andres samtykke, så egentlig burde dere praktisert vanlig samvær dvs annenhver helg og hver onsdag. Men om du får henne til å hente ungene da, er en annen sak. Jeg har hatt tre forskjellige samværtsavtaler og faren har brutt alle sammen. Nå har vi ingenting skriftlig så han har ungen når jeg bestemmer dvs annenhver helg og hver ferie.

Ja, så enkelt er det, hvis hun har flyttet ut og meldt flytting, og barna fortsatt bor hos deg. Hvis hun er interessert i omsorgen, har hun gjort en gedigen tabbe der.

Da er det ikke i din interesse å starte noen sak nå, for tiden arbeider for deg.

Ja, jeg tror det er så enkelt. Og så lenge du ikke skriver under noen avtale du ikke er enig i, så sitter du med den.

Det er faktisk ikke lov å ta ungene fra hjemmet uten den andres samtykke, så egentlig burde dere praktisert vanlig samvær dvs annenhver helg og hver onsdag. Men om du får henne til å hente ungene da, er en annen sak. Jeg har hatt tre forskjellige samværtsavtaler og faren har brutt alle sammen. Nå har vi ingenting skriftlig så han har ungen når jeg bestemmer dvs annenhver helg og hver ferie.

det hørtes greit ut dette men hun har jo flyttet men ikke meldt fra om flyttingen så hun har adressen her.

er det noen plass på nettet jeg kunne laste ned et sånn dokument tro?

det hørtes greit ut dette men hun har jo flyttet men ikke meldt fra om flyttingen så hun har adressen her.

er det noen plass på nettet jeg kunne laste ned et sånn dokument tro?

Ikke gjør noen ting. Hun har ikke lov til å ta med seg ungene uten ditt samtykke. Som det blir sagt, tiden jobber for deg her.

Hun burde visst at man ikke flytter ut uten å ha avtale ang ungene. Hun har satt seg sjøl i en tapssituasjon.

Annonse

Ikke gjør noen ting. Hun har ikke lov til å ta med seg ungene uten ditt samtykke. Som det blir sagt, tiden jobber for deg her.

Hun burde visst at man ikke flytter ut uten å ha avtale ang ungene. Hun har satt seg sjøl i en tapssituasjon.

takk får at du svarte meg på dette spørsmålet.

Nå bled jeg litt glad igjen.....Takk....

Bare hyggelig :o)

Jeg håper dere kommer til en enighet når det gjelder ungene.

Jeg henger meg på her mest bare for å spørre.

Dere diskuterer omsorg her, men det er jo også noe som heter foreldrerett. Ettersom jeg har skjønt det, så er det to adskilte ting.

Ved samboerskap er det moren som har foreldreretten (om ikke annet er avtalt), og i ekteskap er den vel delt?

Eller e æ ute på vidda nu? :o|

Dere diskuterer omsorg her, men det er jo også noe som heter foreldrerett. Ettersom jeg har skjønt det, så er det to adskilte ting.

Ved samboerskap er det moren som har foreldreretten (om ikke annet er avtalt), og i ekteskap er den vel delt?

Før var det vel slik men det vanlige nå ved samboerskap er vel at foreldreansvaret er delt så lenge man har hatt samme adresse siden fødselen.

Tror det har kommet nye regler ang det men jeg er ikke helt oppdatert der. Vi har hatt felles foreldreansvar hele tida.

skorpionfisken

Ikke delt omsorg ved retssak? Stemmer dette? Evt dokumentasjon, har alltid trodd at det var en løsning med delt omsorg jeg.. Hm..

*tankefull nå*

Hvis forholdet mellom foreldrene er så dårlig at de ikke kan samarbeide om omsorg og samarbeid og dermed går til sak om barna, så vil ingen rett i verden dømme delt omsorg.

Delt omsorg fordrer at foreldrene kan samarbeide i stor grad.

skorpionfisken

Foreldreansvar er som oftest felles, men det er ikke det samme som hovedomsorg. Selv om jeg nå har hovedomsorgen kan jeg ikke bestemme store ting for barna (navn, skole o.l.) uten farens samtykke.

Foreldrerett er det barna som har. Rett til to foreldre og samvær med begge to.

skorpionfisken

Det høres ut som dere trenger mer megling, men om hun ikke vil så må du ta dine steg for å håndtere dette:

De bor hos deg, de har adresse hos deg.

Meld selv fra til folkeregisteret at hun er flyttet og hvor. Da vil de ta opp med henne at hun må melde flytting, for seg alene, ikke for barna.

Da har du hovedomsorgen. Så får du si til henne at hun i utgangspunktet har vanlig samvær. Annenhver helg og en dag i uka. Skriv en avtale på det, og skriv hvilke helger det gjelder (første helg dato sånn og sånn, og så annenhver framover). Om hun skriver under er opp til henne, men da har du skrevet en avtale du forholder deg til.

Så sier du til henne når hun kan hente/du kan levere barna. Kommer hun ikke så skriv det opp i en logg. Da får hun ikke ha dem før neste avtale (onsdag?). Så er du striks på det. Loggfør alle ganger hun ikke stiller opp.

Hvis hun stiller opp og tar sin del av ansvaret så kan dere diskutere å utvide hennes tid med barna.

Da kan avtalen endres til å gjelde fra torsdag til mandag ennenhver helg, og til slutt annenhver uke om hun er villig til å ta sin del av ansvaret.

Men loggfør alle uregelmessigheter fra avtalen, gjerne signert av et vitne. Hvis hun en gang finner ut at hun vil ha hovedomsorgen har du dokumentasjon på at hun ikke klarer å overholde avtaler og du har en god sak.

Vi har nesten samme problemstillingen, min stesønns mor som har hovdomsorgen er ustabil, og vår logg vedr. dette er blitt relativt lang. Men noen rettsak er det ikke snakk om ennå. Men kjekt å ha om det skulle tilspisse seg såpass at en sak ikke lenger kan unngås.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...