Gå til innhold

Ostekakebakere - Gemini?

Anbefalte innlegg

fru Burlefot
Skrevet

Jeg har jo skjønt at Gemini er autoriteten når det gjelder ostekaker - men jeg tar gjerne i mot råd fra alle andre også!

Jeg skal lage en ostekake og bekymrer meg i forkant for hvordan jeg skal få kaken av formen og over på kakefatet når den er ferdig... Kan noen forklare meg hvordan man går frem og fortrinnsvis får kaken hel over på fatet?

Er det et alternativ å faktisk lage kaken direkte på fatet med springformveggen rundt? Eller blir det for ustabilt og bare søl?

Hjelp...

Skrevet

Jeg bruker bare springformringen. Bruker litt solid tape som jeg drar til under fatet, tre-fire-fem strips. Pass på å få ringen i midten på fatet og tapestripsene stramme slik at ringen sitter godt.

Da er det bare å ordne til, og fjerne ringen forsiktig når alt er avkjølt og ferdig.

Mye, mye enklere enn å forflytte den gjenstridige kjeksbunnen fra form til fat.

Skrevet

Det enkleste er å ha denne formen/fatet fra Porsgrund Porselen:

http://www.norskdesign.no/nyheter/bildearkiv/?showWithHandler=node/preview/&previewID=3577

(Men den formen er ikke 100% tett rundt porselensfatet, så den anbefales ikke til tynne rører til andre kaker, men med kjeksbunnen på ostekaken er den super)

Ellers - i vanlig kake/springform - må man smøre formen godt, og ta av springformen, og la kaken gli forsiktig over på et kakefat. Det går som regel greit :-) Men altså - smør bunnen og selve springformen veldig godt. Jeg har vanligvis brukt formfett på spray.

Mulig at det også kan være en ide å bruke bakepapir i bunnen av springformen for lettere å flytte den over. Men innen jeg kom på å prøve det, så fikk jeg den Porsgrund-formen/fatet, og problemet var løst :-)

Skrevet

Lager alltid ostekaka direkte på serveringsfatet.

Bruker ringen, og trykker kjeksmassen nedi.

*simsalabim*

fru Burlefot
Skrevet

Jeg bruker bare springformringen. Bruker litt solid tape som jeg drar til under fatet, tre-fire-fem strips. Pass på å få ringen i midten på fatet og tapestripsene stramme slik at ringen sitter godt.

Da er det bare å ordne til, og fjerne ringen forsiktig når alt er avkjølt og ferdig.

Mye, mye enklere enn å forflytte den gjenstridige kjeksbunnen fra form til fat.

Det med tape hørtes lurt ut. Tar du tapen fra springformen, under fatet og til den andre siden av springformen, da, eller misforsto jeg?

Skrevet

Det med tape hørtes lurt ut. Tar du tapen fra springformen, under fatet og til den andre siden av springformen, da, eller misforsto jeg?

Nei, bare så lange strips at de sitter, fra litt på innsiden av øvre ringkant og i spenn til kakefatkanten og videre under fatet et stykke (prøv deg litt fram).

Men akkurat det spiller mindre rolle, poenget er at formen ikke flytter på seg når du trykker bunnen i og når du heller på ostemassen.

Skrevet

Det fins også kakeformer med fat, men det får du jo ikke tak i i dag. Tror det var Catch & Carry som hadde sånne. En kollega kjøpte en der, men det er mange år siden.

Gjest lille rosinen
Skrevet

Nei, bare så lange strips at de sitter, fra litt på innsiden av øvre ringkant og i spenn til kakefatkanten og videre under fatet et stykke (prøv deg litt fram).

Men akkurat det spiller mindre rolle, poenget er at formen ikke flytter på seg når du trykker bunnen i og når du heller på ostemassen.

Jeg prøvde en gang å lage ostekaka direkte på fatet med kakeformringen rundt (tror jeg fikk det tipset her) men det var ingen suksess... Når jeg skulle ha gele på toppen rant den bare gjennom så det rant over og jeg hadde gele i hele kjøleskapet omtrent...

Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til uten at geleen bare renner ut... Og vet ikke om jeg tør å prøve igjen heller...

Skrevet

Jeg prøvde en gang å lage ostekaka direkte på fatet med kakeformringen rundt (tror jeg fikk det tipset her) men det var ingen suksess... Når jeg skulle ha gele på toppen rant den bare gjennom så det rant over og jeg hadde gele i hele kjøleskapet omtrent...

Skjønner ikke hvordan jeg skal få det til uten at geleen bare renner ut... Og vet ikke om jeg tør å prøve igjen heller...

Da har du vært altfor kjapp med geléen.

Den skal være halvstiv ;)

Gjest lille rosinen
Skrevet

Da har du vært altfor kjapp med geléen.

Den skal være halvstiv ;)

Ååååå... Skal den DET... Jeg avkjølte den og helte den på med en gang. Hvordan vet jeg at jeg ikke venter for lenge og den blir FOR stiv da..?

Skrevet

Ååååå... Skal den DET... Jeg avkjølte den og helte den på med en gang. Hvordan vet jeg at jeg ikke venter for lenge og den blir FOR stiv da..?

*flire*

Det er det som er "arbeidet" med ostekaker osv.

Man må liksom stå og passe på...

Pleier å sette den varme geleen ut på verandaen (slik at den kjøles ned fort), og så setter jeg den i kjøleskapet.

Så er det å gå i skytteltrafikk ca hvert 5. min og sjekke.

Dette er i alle fall "raskeste" måten.

Skrevet

Det er nok som Elbereth sier, samt at du IKKE må løsne ostemassen/kaken fra ringen før du har på geleen... - DET gjorde nemlig jeg en gang :-)

Gele i hele kjøleskapet ja, det hørtes veldig kjent ut... hihi

Gjest lille rosinen
Skrevet

Det er nok som Elbereth sier, samt at du IKKE må løsne ostemassen/kaken fra ringen før du har på geleen... - DET gjorde nemlig jeg en gang :-)

Gele i hele kjøleskapet ja, det hørtes veldig kjent ut... hihi

"Hvordan kunne du TRO at dette skulle funke??", fikk jeg fra samboeren min da. Skal si deg det var ei som ble blid da. Snakk om unødvendig kommentar....

Skal vise han jeg, får neste gang skal jeg la geleen stivne litt først :-)

Skrevet

"Hvordan kunne du TRO at dette skulle funke??", fikk jeg fra samboeren min da. Skal si deg det var ei som ble blid da. Snakk om unødvendig kommentar....

Skal vise han jeg, får neste gang skal jeg la geleen stivne litt først :-)

Husk bare å la ostekaken stå i MANGE timer (gjerne natta over før du har på geleen. Slik at ostemassen er ordentlig stivnet. Så lenge du har på avkjølt gele tillaget med mindre vann enn til vanlig (evt. isbiter i), så tar det ikke så lang tid (noen få timer) før geleen stivner.

Men det ER et tidkrevende prosjekt dette...

Men det er jo mye tid i mellom som kan brukes til helt andre ting, cluet er bare å planlegge. :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...