Gå til innhold

Bunaden til Mette Marit...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvilken Rogalandsbunad er det?

Jeg har nemlig en som er maken, men hun som sydde den for meg er død, så jeg får liksom ikke spurt...

Skrevet

Så vidt jeg husker har Mette-Marit en jelsabunad.

Den er veldig fin! :o)

Her er den: http://www.nordakerbunader.no/

Den er kjempefin. Jelsabunaden og Lølandbunaden.

Hvis jeg hadde hatt valget idag, hadde jeg valgt Løland.

Skrevet

Den er kjempefin. Jelsabunaden og Lølandbunaden.

Hvis jeg hadde hatt valget idag, hadde jeg valgt Løland.

Jeg har Frafjord. Fin den også. :o) Men enig med deg i at Jelsa og Løland er nydelige.

Skrevet

Så vidt jeg husker har Mette-Marit en jelsabunad.

Den er veldig fin! :o)

Her er den: http://www.nordakerbunader.no/

Hmm... Jelsabunaden det var bilde av her, var med lilla "blankt" mønstret stoff... tror kanskje det er den søstra mi har (som jeg pleier å låne fordi min er for stor).

Men... Hva er forskjell på Bokn-bunaden og Frafjordbunaden?

http://www.nordakerbunader.no/bunader/bunad_frafjord.jpg

http://www.nordakerbunader.no/bunader/bunad_bokn.jpg

De to ligner på min... (og min er rød i vesten.)

Skrevet

Hmm... Jelsabunaden det var bilde av her, var med lilla "blankt" mønstret stoff... tror kanskje det er den søstra mi har (som jeg pleier å låne fordi min er for stor).

Men... Hva er forskjell på Bokn-bunaden og Frafjordbunaden?

http://www.nordakerbunader.no/bunader/bunad_frafjord.jpg

http://www.nordakerbunader.no/bunader/bunad_bokn.jpg

De to ligner på min... (og min er rød i vesten.)

Bokn er hun til høyre, og Frafjord er hun til venstre.

Hvis du ser på broderiene på skjørtet, så kan du ihvertfall se litt forskjell. :)

Skrevet

Bokn er hun til høyre, og Frafjord er hun til venstre.

Hvis du ser på broderiene på skjørtet, så kan du ihvertfall se litt forskjell. :)

Ja, så forskjell på broderiene... men altså... jeg har broderiene som er til venstre, og vesten til høyre. Tror jeg... Tror sannelig jeg skal ta et bilde av den, og sende til deg. Kanskje du klarer å være litt detektiv for meg? ;)

Skrevet

Ja, så forskjell på broderiene... men altså... jeg har broderiene som er til venstre, og vesten til høyre. Tror jeg... Tror sannelig jeg skal ta et bilde av den, og sende til deg. Kanskje du klarer å være litt detektiv for meg? ;)

Det får du gjøre, vettu. ;)

*venter på bildet*

:)

Skrevet

Kanskje vesten er lik på de to, forresten. Kunne ikke se vesten til hun venstre ordentlig, heller.

Tror du ikke det er broderiene som bestemmer hvilken det er, da?

*funderer*

Skrevet

Se her, det står at en kan velge vest.

Sitat: "Alle kvinnebunadene kan leverast i svart, blå, mørk blå og grønn med et uttall forskjellige vestar. Skjørtet kan enten vera ulldrape eller ulldamask "

Så det må bety at det er broderiene som avgjør hvilken bunad en har.

Skrevet

Se her, det står at en kan velge vest.

Sitat: "Alle kvinnebunadene kan leverast i svart, blå, mørk blå og grønn med et uttall forskjellige vestar. Skjørtet kan enten vera ulldrape eller ulldamask "

Så det må bety at det er broderiene som avgjør hvilken bunad en har.

Hmmm... ok..

*Bare en smule klokere*

Mail er underveis!

Skrevet

Husflidens rogalandsbunad har en standardbunad med null valgmuligheter.

Nordaker har seks ulike broderimønster og x antall ulike vester en kan velge mellom. I tillegg kan en velge om en vil ha brokadestakk eller glatt ullstoff. Fargen kan være svart, mørkeblå, blå og grønn.

Det som avgjør hvilken type en har er kun broderiet og kun det, alt annet er valgfritt og har ingenting med den såkalte bunadstypen å gjøre. Brokadestoffene til vesten blir byttet ut innimellom, men det finnes også de typene som er slagere i mange år.

Men altså, når MM har jelsabunaden, er det fordi hun har jelsamønsteret på forkle og sjal og intet annet.

Skrevet

Husflidens rogalandsbunad har en standardbunad med null valgmuligheter.

Nordaker har seks ulike broderimønster og x antall ulike vester en kan velge mellom. I tillegg kan en velge om en vil ha brokadestakk eller glatt ullstoff. Fargen kan være svart, mørkeblå, blå og grønn.

Det som avgjør hvilken type en har er kun broderiet og kun det, alt annet er valgfritt og har ingenting med den såkalte bunadstypen å gjøre. Brokadestoffene til vesten blir byttet ut innimellom, men det finnes også de typene som er slagere i mange år.

Men altså, når MM har jelsabunaden, er det fordi hun har jelsamønsteret på forkle og sjal og intet annet.

"Husflidens rogalandsbunad har en standardbunad med null valgmuligheter."

Gjett hvorfor jeg ikke er helt fornøyd med min bunad.

*mumle*

Skrevet

Hmmm... ok..

*Bare en smule klokere*

Mail er underveis!

Mail er sendt tilbake også *s*

Kjempefine bunader var det!

Skrevet

Mail er sendt tilbake også *s*

Kjempefine bunader var det!

Mail mottat!

Jeg satt og funderte lenge i går mens jeg hadde bunadene hengende foran meg og jeg så på bildene på nordakerbunader.

Jeg kom omsider fram til at det må være Jelsabunad, for når jeg ser på stakken, så er den store "blomsten" i et av hjørnene nederst, flyttet til midten nederst på stakken (forkledet). Når jeg tenker meg om, kan jeg faktisk huske at hun som sydde den (tanta til pappa fra Haugesund) sa at hun ville gjøre det sånn, siden hun syntes det var penere. Altså... blomsten i hjørnet ble dradd inn til midten, og så er det bare den nederste kanten som har "bord", isteden for alle tre sidene.

Skjønner?

Jeg skal bruke den med mønstrete og litt blank vest i år også, forresten. Må benytte muligheten helt til jeg må levere den fra meg igjen ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...