Gå til innhold

Sannsynlighetsberegning - oppgave

Anbefalte innlegg

Gjest står fast gitt....
Skrevet

Hei!

Er det noen som kan hjelpe med denne oppgaven?

5 kvinner føder ett barn hver. Sannsynligheten er 0.486 for at det blir en jente og 0.514 for at det blir en gutt. Hvor stor er sannsynligheten for både jente og gutt i flokken på 5?

mvh

Gjest Shrekk 78
Skrevet

Oj, den var vrien. La meg tenke litt, kommer tilbake til det. Gøy med slike oppgaver.

Skrevet

Min første tanke: hvor stor sannsynlighet for bare jenter? Det bør du vel klare... Og hvor stor sannsynlighet for bare gutter? Og så trekker du begge disse svarene fra 1.

Men sikker er jeg ikke. ;)

Gjest står fast gitt....
Skrevet

Min første tanke: hvor stor sannsynlighet for bare jenter? Det bør du vel klare... Og hvor stor sannsynlighet for bare gutter? Og så trekker du begge disse svarene fra 1.

Det er feil.....

Gjest berntulf
Skrevet

Hei

Du vet at du har en søskenflokk på 5. Du skal finne sannsynligheten for en jente og en gutt i denne flokken. Da må du finne ut antall mulige rekkefølger dette kan hende i. Siden dette er uavhengige hendelser bare ganger du sannsynlighetene for gutt og jente med hvarandre

eks: JGGGG

0,514*0,486*0,486*0,486*0,486

det er en av mulige rekkefølger

så må du finne alle de andre rekkefølgene som er mulig og regne ut sannsynligheten for hver av dem og til slutt plusse de sammen.

Tror det skal være riktig:)

Gjest står fast gitt.....
Skrevet

Hei

Du vet at du har en søskenflokk på 5. Du skal finne sannsynligheten for en jente og en gutt i denne flokken. Da må du finne ut antall mulige rekkefølger dette kan hende i. Siden dette er uavhengige hendelser bare ganger du sannsynlighetene for gutt og jente med hvarandre

eks: JGGGG

0,514*0,486*0,486*0,486*0,486

det er en av mulige rekkefølger

så må du finne alle de andre rekkefølgene som er mulig og regne ut sannsynligheten for hver av dem og til slutt plusse de sammen.

Tror det skal være riktig:)

Jeg testet den teorien ut ganske tidlig, men det er nok dessverre feil.....

Jeg inbiller meg at det ikke skal være så vanskelig, men jeg er visst blitt blitt rusten på sansynlighetsberegning.... :/

petter smart
Skrevet

Åsemor ga deg riktig svar.

Du vil vite sannsynligheten for at en har minst en av hvert kjønn. Altså ikke tilfellene med bare gutter eller bare jenter. Da tar du 1 - 0,514~5 - 0,486~5 som gir 93,7%.

petter smart
Skrevet

Din første tanke var helt rett.

Skrevet

Din første tanke var helt rett.

Næmmen så flott! Godt at denne hjernen kan brukes til litt annet enn å telle timer fra et bleieskift til neste. ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...