Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Argh, jeg sliter sånn med å få i katten den hersens ormekuren. Det står at man skal knuse pillene og blande dem i maten. Ja, det funker jo vel og bra det, FØRSTE dag! For han skal jo ha dette i tre dager! I går blandet jeg det i baconost på en skje, og han sleiket i seg nesten alt sammen. Resten fikk jeg i ham ved å legge det bak på tunga. I dag rygget han tvert da jeg prøvde å sette skjea foran nesen hans. Så måtte jeg tvinge det ned i halsen hans, og det er IKKE morsomt når katten vrir seg og vil unna, og brekker seg og styrer. Vel, det ser ut som han er over det nå da, springer rundt og leker med musa si, barnslige katten. :)

Men hvordan skal jeg få i ham dette guffet i morra? Føler meg som en sadist som må stå der og tvinge dette ned i halsen på den stakkars katta. Noen tips? Og ikke si at jeg kan prøve kur i pille- eller pastaform, det er no engang denne typen jeg har, og jeg får ikke kjøpt noe nytt, naturligvis. :)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Freya

18

• Piraye

3

• IngenLurerDenneGutten

3

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Liker katta yoghurt? Og har du det? Kanskje du i såfall kan blande i det,og sette fram en skål...

Optimistisk forslag...

Skrevet

Jeg har alltid kjøpt ormekur på tube. Dan blander jeg det i mate, f.eks. i en liten boks med kjøpemat.

Skrevet

Liker katta yoghurt? Og har du det? Kanskje du i såfall kan blande i det,og sette fram en skål...

Optimistisk forslag...

Vi har pleid å blande det inn i litt leverpostei-og det er kjempe effektivt! Lykke til!

Skrevet

Vi har pleid å blande det inn i litt leverpostei-og det er kjempe effektivt! Lykke til!

Problemet er jo at han villig spiser det den første dagen, men neste dag lukter han lunta og skyr vekk fra maten med medisin i.

Skrevet

Problemet er jo at han villig spiser det den første dagen, men neste dag lukter han lunta og skyr vekk fra maten med medisin i.

Du må "bake" det godt inn, og bruke masse leverpostei.... Hvis du knuser det med en .... pokker... nå stoppet det opp..men du vet kanskje hva jeg mener..en slik kjøkkensak som vi knuser feks hel pepper med!? da blir det omtrent som pulver, og da burde det kanskje være greiere?kjenner til problemet...

Gjest svaksterk
Skrevet

Altså dette høres litt tøfft ut, men går fint. Jeg gjør det hvis det ikke er noe annet som funker. Jeg stikker pillen i halsen hennes, sånn som dyrlegen gjør. Jeg holder henne i nakkeskinnet og putter tabletten i munnen hennes. Det går fint og hun blir litt snurt en ti minutters tid. Så er det ikke noe problem.... Dette er hvis det ikke funker med mat, yoghurt osv....

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Den som ikke vil, han skal:-)

Jeg gir katten p-piller hver uke. Setter den på fanget, klemmer forsiktig til slik at hun åpner kjeften. Så dytter jeg den ned i halsen på henne.

Det samme har jeg gjort med hundene.

Men på pommen vår måtte jeg bruke hansker:-)

Skrevet

Du må "bake" det godt inn, og bruke masse leverpostei.... Hvis du knuser det med en .... pokker... nå stoppet det opp..men du vet kanskje hva jeg mener..en slik kjøkkensak som vi knuser feks hel pepper med!? da blir det omtrent som pulver, og da burde det kanskje være greiere?kjenner til problemet...

Jeg knuser det til det nesten bare er støv igjen, og blander det godt ut i kaviar, smøreost e.l. Gikk bra forrige gang han skulle ha kur også, dvs første dag. Utspekulerte kattekrek. Vel, nå er det bare en dag igjen, så jeg får vel pine ham og meg gjennom medisintvangen. Han ser ikke ut til å ta skade av det, altså. :)

Skrevet

Altså dette høres litt tøfft ut, men går fint. Jeg gjør det hvis det ikke er noe annet som funker. Jeg stikker pillen i halsen hennes, sånn som dyrlegen gjør. Jeg holder henne i nakkeskinnet og putter tabletten i munnen hennes. Det går fint og hun blir litt snurt en ti minutters tid. Så er det ikke noe problem.... Dette er hvis det ikke funker med mat, yoghurt osv....

Ja, men det står at pillen skal knuses. Tør ikke å gi den hel da. Dessuten er den jo kjempediger, stakkars pusen kommer vel til å bli helt kvalt!

Skrevet

Den som ikke vil, han skal:-)

Jeg gir katten p-piller hver uke. Setter den på fanget, klemmer forsiktig til slik at hun åpner kjeften. Så dytter jeg den ned i halsen på henne.

Det samme har jeg gjort med hundene.

Men på pommen vår måtte jeg bruke hansker:-)

Jada, hadde det bare vært en liten pille så. Men dette er store tabletter (på størrelse med en pinex-tablett), og det står i pakningsvedlegget at de skal knuses. Så da står jeg igjen med en spiseskjefull av noe mystisk gørr som sikkert smaker medisin, og som katten ikke vil ete. Så da må jeg stappe dette inn i kjeften på katten, som åler seg desperat for å komme unna, og til slutt sitter vi der med ormekur-kliss oppetter ørene begge to.

Gjest girasol
Skrevet

Panacur ormkur er oppløselig i vann, så jeg pleier ta en stor spiseskjei og løse tablettene opp i den, før jeg blander den da flytende ormkuren i litt boksemat (ikke mye!). Funker bra! Har også prøvd ormkur i pastaform som sprøytes inn i munnen, og den tror jeg ikke smaker vondt, for kattene slikker den villig i seg. Vanlige utekatter behøver heldigvis bare å få ormkur to ganger i året :-)

Skrevet

Panacur ormkur er oppløselig i vann, så jeg pleier ta en stor spiseskjei og løse tablettene opp i den, før jeg blander den da flytende ormkuren i litt boksemat (ikke mye!). Funker bra! Har også prøvd ormkur i pastaform som sprøytes inn i munnen, og den tror jeg ikke smaker vondt, for kattene slikker den villig i seg. Vanlige utekatter behøver heldigvis bare å få ormkur to ganger i året :-)

katta vi hadde derimot HATET den flytende greia, måtte sette oss på henne og tvinge opp munnen og sprute det i halsen med sprøyte. Lite hyggelig.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jada, hadde det bare vært en liten pille så. Men dette er store tabletter (på størrelse med en pinex-tablett), og det står i pakningsvedlegget at de skal knuses. Så da står jeg igjen med en spiseskjefull av noe mystisk gørr som sikkert smaker medisin, og som katten ikke vil ete. Så da må jeg stappe dette inn i kjeften på katten, som åler seg desperat for å komme unna, og til slutt sitter vi der med ormekur-kliss oppetter ørene begge to.

Del den opp, og vær bestemt;)

Skrevet

Tror jeg skal prøve pastavarianten neste gang. Det er panacur jeg bruker nå. Han hostet så veldig her om dagen, så jeg fikk noia for at det var "markhoste". Æsj.

Skrevet

Del den opp, og vær bestemt;)

Er bestemt så det freser jeg, men katten er bestemt han også!

Skrevet

I stedet for å plage pusen i dagevis, bruker du heller noe som heter Drontal Vet. Tror det er reseptfritt.

Da skal katten ha 1 tablett pr. 4 kg kroppsvekt. Pleier å gi en på våren og en på ettersommeren.

Jeg pleier å sette meg på hælene, holder pus fast, (slik at den ikke får rygga seg fri), klemmer sammen kjevene i munnvikene slik at pusen gaper, og putter ned pillen så langt det går med den andre.

Deretter holder jeg litt for munn og nese, og stryker den litt på halsen (svelgrefleks).

Det går som regel bra - men denne tabletten er også litt stor, lurt å dele den i 2.

Lykke til :D

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Er bestemt så det freser jeg, men katten er bestemt han også!

Putt den inn i en støvel:)

Skrevet

I stedet for å plage pusen i dagevis, bruker du heller noe som heter Drontal Vet. Tror det er reseptfritt.

Da skal katten ha 1 tablett pr. 4 kg kroppsvekt. Pleier å gi en på våren og en på ettersommeren.

Jeg pleier å sette meg på hælene, holder pus fast, (slik at den ikke får rygga seg fri), klemmer sammen kjevene i munnvikene slik at pusen gaper, og putter ned pillen så langt det går med den andre.

Deretter holder jeg litt for munn og nese, og stryker den litt på halsen (svelgrefleks).

Det går som regel bra - men denne tabletten er også litt stor, lurt å dele den i 2.

Lykke til :D

Ok, takk for tipset. Får prøve det neste gang. Problemet er jo ikke å få åpnet kjeften på katta, det er jo det klissete greiene som er så vanskelig å få i ham, pluss at det er så mye.

Gjest Shrekk 78
Skrevet

Trøkk tabletten ned i halsen på ham. Så enkelt er det! Det høres kanskje heftig ut, men det er jo til alles beste at katten får mark kur..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...