Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest svaksterk
Skrevet

Ok, takk for tipset. Får prøve det neste gang. Problemet er jo ikke å få åpnet kjeften på katta, det er jo det klissete greiene som er så vanskelig å få i ham, pluss at det er så mye.

jo, du får åpnet gapet ved å holde den i nakkeskinnet, kattenes refleks er da å stivne, som de gjorde da moren bar dem :-) det er drontal jeg har brukt. Bare trykk den ned i halsen. Men gjør det raskt, så skjønner den ingenting :-)

• Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Freya

18

• Piraye

3

• IngenLurerDenneGutten

3

• Gemini

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ok, takk for tipset. Får prøve det neste gang. Problemet er jo ikke å få åpnet kjeften på katta, det er jo det klissete greiene som er så vanskelig å få i ham, pluss at det er så mye.

Hvis du klemmer på kjeven, der over- og underkjeven møtes, eller litt lenger fram, så tvinger du munnen åpen rent fysisk.

Skrevet

Hvis du klemmer på kjeven, der over- og underkjeven møtes, eller litt lenger fram, så tvinger du munnen åpen rent fysisk.

Jeg gjør det, det er ikke noe problem.

Skrevet

jo, du får åpnet gapet ved å holde den i nakkeskinnet, kattenes refleks er da å stivne, som de gjorde da moren bar dem :-) det er drontal jeg har brukt. Bare trykk den ned i halsen. Men gjør det raskt, så skjønner den ingenting :-)

Les hva jeg skriver: Det er IKKE å åpne kattens munn som er problemet.

Skrevet

Trøkk tabletten ned i halsen på ham. Så enkelt er det! Det høres kanskje heftig ut, men det er jo til alles beste at katten får mark kur..

Tabletten skal knuses eller blandes i vann, jeg kan derfor ikke stappe den ned i halsen på katten selv om det selvfølgelig hadde vært enklest.

Skrevet

I stedet for å plage pusen i dagevis, bruker du heller noe som heter Drontal Vet. Tror det er reseptfritt.

Da skal katten ha 1 tablett pr. 4 kg kroppsvekt. Pleier å gi en på våren og en på ettersommeren.

Jeg pleier å sette meg på hælene, holder pus fast, (slik at den ikke får rygga seg fri), klemmer sammen kjevene i munnvikene slik at pusen gaper, og putter ned pillen så langt det går med den andre.

Deretter holder jeg litt for munn og nese, og stryker den litt på halsen (svelgrefleks).

Det går som regel bra - men denne tabletten er også litt stor, lurt å dele den i 2.

Lykke til :D

P.S. Drontal hjelper ikke mot egg- og larvestadier, derfor er det best å bruke den tredagers Panacur-kuren. Dessverre. :P

http://www.bayer.se/bayer/Internet_ah_no.nsf/Public/PDF-brochurer/$file/innvollsormhoskattoktober2004.pdf

Gjest svaksterk
Skrevet

Les hva jeg skriver: Det er IKKE å åpne kattens munn som er problemet.

ok, men det går å holde den i nakken så den stivner, og da kan du sikkert få presset gørra inn, når den er rolig.. det var det jeg skulle frem til. Ellers gjør de det jo hos veterinæren.

mvh

Gjest har også en motvillig katt
Skrevet

Vi har også en katt som er umulig med piller, så her er vår metode:

Pillen knuses og blandes i et par dråper vann. Helles så opp i en munnsprøyte og sprutes rett i munnen på dyret. Det er som regel fort gjort dersom du får hjelp av en til å holde katten fast.

Bruker Drontal vet, så det holder oftest med bare en behandling. Katta blir gjerne sur på oss etterpå, men det går fort over.

Skrevet

ok, men det går å holde den i nakken så den stivner, og da kan du sikkert få presset gørra inn, når den er rolig.. det var det jeg skulle frem til. Ellers gjør de det jo hos veterinæren.

mvh

Ok, kan prøve det.

Skrevet

Kok en fiskebit og gi katten noen få små smaksprøver først uten ormekuren. Så tar du en liten bit (valmuenøttstørrelse) og pakker tabletten inn i fiskebiten og gir katten bare denne biten på gulvet. Når han har spist opp biten får han resten av fisken.

Gjest Valmuenøtt = Valnøtt?
Skrevet

Kok en fiskebit og gi katten noen få små smaksprøver først uten ormekuren. Så tar du en liten bit (valmuenøttstørrelse) og pakker tabletten inn i fiskebiten og gir katten bare denne biten på gulvet. Når han har spist opp biten får han resten av fisken.

.

Skrevet

Jeg må smuldre opp tabletten for å gi den til katten, derfor kan jeg ikke gjemme den hel inni en fiskebit. Dessuten er jeg litt redd for å blande medisin i mat han liker godt, slik at han kanskje ikke vil spise denne gode maten senere.

Skrevet

Jeg må smuldre opp tabletten for å gi den til katten, derfor kan jeg ikke gjemme den hel inni en fiskebit. Dessuten er jeg litt redd for å blande medisin i mat han liker godt, slik at han kanskje ikke vil spise denne gode maten senere.

Mange tabletter har svært sterk smak, og kappen rundt tablettene sørger for å kamuflere smaken til den kommer i magen. Når du knuser tabletten er det ganske sannsynlig at det blir så sterk smak/lukt av den at katten kjenner den igjen på avstand.

Kan du ikke prøve å dele tabletten opp i 2 eller fire og putte det hver sin liten bit med fisk eller noe annet katten elsker? Da blir smaken/lukten av tabletten redusert og katten tror det er fisk. Det at tabletten skal knuses er fordi den er for stor å stappe i halsen. Tabletten løser seg fort opp i magen uansett når den er knekt. Den blir nesten som en grøt bare litt vann kommer på den.

Siden alle katter elsker fisk så selv om du lurer katten med noen små fiskebiter med tabletter i så kommer han garantert til å spise fisk igjen. Trikset er å ha en porsjon til etterpå som belønning. Er han skeptisk i begynnelsen kommer porsjonen nok til å være undersøkt og oppspist i løpet av dagen

Skrevet

Beste tipset jeg har er at du gjør det du har gjort.

Bland tabletten inn i noe skikkelig smaskens, som katten kanskje ikke er vant til å få.

Pølsebit, leverposteiklump el.

Gi den dette før den får annen mat, sulten er det større sjangs for at den spiser det.

Skrevet

Mange tabletter har svært sterk smak, og kappen rundt tablettene sørger for å kamuflere smaken til den kommer i magen. Når du knuser tabletten er det ganske sannsynlig at det blir så sterk smak/lukt av den at katten kjenner den igjen på avstand.

Kan du ikke prøve å dele tabletten opp i 2 eller fire og putte det hver sin liten bit med fisk eller noe annet katten elsker? Da blir smaken/lukten av tabletten redusert og katten tror det er fisk. Det at tabletten skal knuses er fordi den er for stor å stappe i halsen. Tabletten løser seg fort opp i magen uansett når den er knekt. Den blir nesten som en grøt bare litt vann kommer på den.

Siden alle katter elsker fisk så selv om du lurer katten med noen små fiskebiter med tabletter i så kommer han garantert til å spise fisk igjen. Trikset er å ha en porsjon til etterpå som belønning. Er han skeptisk i begynnelsen kommer porsjonen nok til å være undersøkt og oppspist i løpet av dagen

Det er jo vel og bra det, men det står faktisk i pakningsvedlegget at tabletten skal knuses og blandes i mat eller væske. Det er ikke sikkert den virker på samme måte hvis den ikke knuses. Egentlig teit av dem som lager medisinen å gjøre det så vanskelig.

Skrevet

Du kan prøve først å knuse den og blande den inn i bittelitt leverpostei eller åpne en ny boks med mat og blande i bittelitt mat. (må være bittelittmat og katta må være sulten).

Det jeg synes er meste effektivt, er å dele den opp i endel små biter. så "sitter" jeg på katta. Har henne mellom beina mens jeg sitter på kne på gulvet(dermed låser jeg henne av bak meg) åpner munnen hennes ved å presse lett ved munnvikene/kjevene, holder munnen åpen med fingrene og nesa vendt oppover mot taket, og slipper bitene ned i halsen. lukker munnen , holder den igjen ved å holde under kjeven og stryker lett over halsen.

Done! Tar 10 sek!

Skrevet

Det er jo vel og bra det, men det står faktisk i pakningsvedlegget at tabletten skal knuses og blandes i mat eller væske. Det er ikke sikkert den virker på samme måte hvis den ikke knuses. Egentlig teit av dem som lager medisinen å gjøre det så vanskelig.

Har du en engangssprøyte? Knus tabletten og bland den ut i litt vann og trekk det opp i sprøyta. Få tak i krapylet og legg henne på golvet med halen mot deg. Sett deg med låren epå hver side av katten (ikke sitt direkte på henne selvfølgelig!), nå klarer hun ikke å stikke av. Ta den venstre hånden under haka hennes og press hodet oppover og bakover, press tuppen på sprøyta inn i munnen hennes og så langt bak i munnen du klarer og sprøyt væsken inn. Hold munnen hennes lukket til hun svelger.

Dette var den eneste måten jeg kunne få i katta mi medisin på uten at jeg selv måtte på legevakta etterpå.

Skrevet

Du kan prøve først å knuse den og blande den inn i bittelitt leverpostei eller åpne en ny boks med mat og blande i bittelitt mat. (må være bittelittmat og katta må være sulten).

Det jeg synes er meste effektivt, er å dele den opp i endel små biter. så "sitter" jeg på katta. Har henne mellom beina mens jeg sitter på kne på gulvet(dermed låser jeg henne av bak meg) åpner munnen hennes ved å presse lett ved munnvikene/kjevene, holder munnen åpen med fingrene og nesa vendt oppover mot taket, og slipper bitene ned i halsen. lukker munnen , holder den igjen ved å holde under kjeven og stryker lett over halsen.

Done! Tar 10 sek!

Han spiser bare tørrfor, og tablettene må knuses. Ellers var det jo et godt forslag. :)

Skrevet

Har du en engangssprøyte? Knus tabletten og bland den ut i litt vann og trekk det opp i sprøyta. Få tak i krapylet og legg henne på golvet med halen mot deg. Sett deg med låren epå hver side av katten (ikke sitt direkte på henne selvfølgelig!), nå klarer hun ikke å stikke av. Ta den venstre hånden under haka hennes og press hodet oppover og bakover, press tuppen på sprøyta inn i munnen hennes og så langt bak i munnen du klarer og sprøyt væsken inn. Hold munnen hennes lukket til hun svelger.

Dette var den eneste måten jeg kunne få i katta mi medisin på uten at jeg selv måtte på legevakta etterpå.

Har ikke engangssprøyte akkurat nå, men kan få tak i på jobben til neste gang. (Håper det blir lenge til.) :)

Skrevet

Han spiser bare tørrfor, og tablettene må knuses. Ellers var det jo et godt forslag. :)

Du kan prøve å løyse det i litt vann og la vannet trekkes inn i tørrforet...

men ellers er det vel bare å foreslå sprøyte. og sprøyte dritten ned i halsen på'n!

Eller så kan du knuse den, ha den på ei skje, og tømme den ned i halsen på'n?? Om du bare holder munnen hans lukket en del sukunder etter så skal det vel funke greit det også..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...