Gå til innhold

deling av boutgifter

Anbefalte innlegg

Gjest detlurerjeg påidag
Skrevet

Dere som er samboere og flytta inn i kjærestens sitt hus, hvordan gjør dere det mtp boutgifter.

Jeg ser for meg at det er naturlig å dele på strømmen og rentene på lånet, avdraget bør jo den som eier betale.

Men hva med kommunale utgifter og forsikring på huset er det eier som betaler alt, eller er det naturlig å dele på dette?

Foreløpig er ikke dette aktuelt for meg, men liker å tenke langsiktig siden jeg har møtt en kjekk gutt og håper på sikt at han vil flytte inn sammen med meg.

Siden jeg er enslig mor vil jeg jo evt miste noen støtteordninger om jeg blir sambo, slik som dobbel barnetrygd, dekning av barnepass og skatteklasse 2. Så det vil jo for meg si at det ikke er noe lønnsomt å ha samboer;)

Skrevet

Her finnes det utallige meninger.

Først vil jeg si at du mister ikke skatteklasse 2 selv om du får samboer.

Ellers synes jeg som et minimum at man må dele på de kommunale utgiftene også.

Og så er det noe som heter kapitalutgift. For å gjøre det enkelt: Sett at du ikke har lån overhodet. Da vil mange påstå at du bor gratis, og at samboeren bør slippe å betale husleie.

Men du kunne jo ha leid ut leiligheten, og så kunne du og samboeren leid dere noe sammen. Den leieinntekten går du glipp av hvis samboeren flytter inn til deg, og det bør kompenseres.

Det samme prinsippet gjelder hvis du bare har lån på deler av verdien av leiligheten.

Gjest slik har vi det
Skrevet

Vi har hvert vårt hus, mitt er leid ut. Jeg betaler det som ikke blir dekket av husleie på det.

Vi bor i hans hus, han betaler alt utenom adsl som jeg liksom har bestilt. Utover det handler jeg all mat.

Gjest Begge bør eie
Skrevet

Hvis dere eier hver deres bolig i dag, bør den ene leie ut sin, eller selge den og kjøpe seg inn slik at dere eier sammen. Dere behøver ikke dele 50/50, hvis den ene har bedre økonomi enn den andre, kan den ene feks kjøpe seg inn 30 %. men uansett vil det bli enklest ved et brudd, at dere sammen har betalt for og investert i boligen.

Leier den ene ut sin bolig, kan dere betale for vedlikehold, lån og kommunale utgifter osv på hver deres bolig, mens leieinntektene går til felleskassen.

Utgifter tilsærkullsbarn bør gå inn i et større regnestykke, slik at man ikke har ukentlige avregninger på hvem som spiser brød, pålegg og bruker strøm osv. Enten delere man dette helt likt, eller man tar det inn et annet sted i regnestykket. men i den daglige økonomien bør man være en familie.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...