Gå til innhold

Master eller slave?

Anbefalte innlegg

Gjest Schneider
Skrevet

Skal installere min nye cdbrenner (min første) og lurer på om jeg skal sette den som master eller som slave? Hva er forskjellen?

Gjest ChiengMai
Skrevet

Et hovedkort har som vanlig to kontrollere (En Primary og en Secondary) for HDD/CD/DVD o.l., hver av disse kan ha to enheter, en Master og en Slave. Er secondary kontroller ledig ville jeg satt opp brenneren på denne. I så fall skal brenneren stå som Master. Må du sette den sammen med en HDD skal den stå som Slave. Regelen er at Den første i "kjeden" skal være Master, den andre Slave. HDD skal være Master om den skal dele med en CD-ROM/brenner. Setter du opp to enheter på samme kontroller skal altså en være Master og en Slave.

Min PC er satt opp slik:

Primary Master: HDD med operativsystem,

Primary Slave: CD-ROM.

Secondary Master: DVD-RW

Gjest Paretos
Skrevet

Et hovedkort har som vanlig to kontrollere (En Primary og en Secondary) for HDD/CD/DVD o.l., hver av disse kan ha to enheter, en Master og en Slave. Er secondary kontroller ledig ville jeg satt opp brenneren på denne. I så fall skal brenneren stå som Master. Må du sette den sammen med en HDD skal den stå som Slave. Regelen er at Den første i "kjeden" skal være Master, den andre Slave. HDD skal være Master om den skal dele med en CD-ROM/brenner. Setter du opp to enheter på samme kontroller skal altså en være Master og en Slave.

Min PC er satt opp slik:

Primary Master: HDD med operativsystem,

Primary Slave: CD-ROM.

Secondary Master: DVD-RW

Konfigurasjonen til ChiengMai er fornuftig, så jeg anbefaler at du gjør det samme.

Så lenge DVD-brenner står alene på flatkabel trenger du ikke å endre på switchene. Standard er C/S cable select.

petter smart
Skrevet

På en ny HDD eller CD-rom vil det kanskje ikke ha så mye å si, men dersom du skal ha cd-brenneren alene på en IDE kabel bør den ikke stå som master. Sjekk hva som står på brenneren om hvor switchene skal stå når den står alene på kabelen (noe som ofte ikke er det samme som master).

Gjest ChiengMai
Skrevet

På en ny HDD eller CD-rom vil det kanskje ikke ha så mye å si, men dersom du skal ha cd-brenneren alene på en IDE kabel bør den ikke stå som master. Sjekk hva som står på brenneren om hvor switchene skal stå når den står alene på kabelen (noe som ofte ikke er det samme som master).

Vet du, på alle maskiner jeg har hatt har drev som har stått alene på en kontroller vært satt som Master! Hva er begrunnelsen for at de ikke skal stå som Master?

Gjest Sånn er det bare duh
Skrevet

Vet du, på alle maskiner jeg har hatt har drev som har stått alene på en kontroller vært satt som Master! Hva er begrunnelsen for at de ikke skal stå som Master?

Bruk CS (Cable select) så lenge den står alene på kabelen!

Gjest ChiengMai
Skrevet

Bruk CS (Cable select) så lenge den står alene på kabelen!

To ting: Du kan ha to drev på samme kabel og likevel bruke Cable Select. For det andre er det ikke feil å bruke Maste/Slave. Du må dessuten ha en spesiell Cable Select-kabel. Hvis man ikke har lyst til å tukle med kablene eller er usikker på hva slags kabel man har, er det greiest å følge min konfigurasjon for Master/Slave.

Jfr. http://www.pcguide.com/ref/hdd/if/ide/confCS-c.html

Så kom ikke her og Sånn-er-det-bare-duh'e meg!

petter smart
Skrevet

Dersom den står som master så forventer systemet at det også er en slave. Det er ofte en egen innstilling dersom man kun har et drev på kabelen.

Før fungerte ofte ikke harddisk eller cd-rom i slike tilfeller. Nå har det ikke så mye å si, og de fleste vil fungere uansett.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Dersom den står som master så forventer systemet at det også er en slave. Det er ofte en egen innstilling dersom man kun har et drev på kabelen.

Før fungerte ofte ikke harddisk eller cd-rom i slike tilfeller. Nå har det ikke så mye å si, og de fleste vil fungere uansett.

Hva mener du med _før_?

Nå har ikke jeg hatt datamaskiner lengre enn i overkant av ti år, men har alltid brukt Master/Slave-oppsett på drev og til dags dato har jeg aldri hatt noen som ikke virker. Se ellers linken nedenfor for bruk av Cable Select.

Gjest Bøygen2
Skrevet

Hvis du har 80-pin kabler, setter du alle IDE enheter til CS og setter hovedstasjonen ytterst på kabelen.

Husk at platelagre og CD/DVD ikke må stå på samme kabel, da går det halvparten så fort å kopiere fra CD til platelager. Altså platelagere på en kabel og CD/DVD på den andre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...