Gå til innhold

Alene på 17. mai - jeg har valgt det selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har valgt å gjøre 17. mai til en dag for å være innendørs og slappe av helt alene med meg selv.

Er jeg rar?

Jeg har ikke familie eller barn her på dette stedet å være sammen med en slik dag. Og vennene mine er opptatt med sine familier.

Det er ingenting som føles så ensomt som å være "alene" sammen med glade barnefamilier...

Derfor har jeg de siste åra bevisst valgt å holde meg hjemme og late som det er en helt normal dag. Pusle med hobbier, lese ei bok...

Folk synes visst jeg er rar, usosial, kanskje det feiler meg noe osv. Men jeg forteller at jeg har valgt det selv - og da synes de at jeg høres enda mer merkelig ut.

Noen andre i samme situasjon som har innspill til meg?

Herbert Fjert og Tollef Tosk
Skrevet

Jeg har nettopp tatt ei pause fra oppgaveskriving. Når jeg er ferdig med den, skal jeg ut og springe. I fjor var jeg på fisketur med to kamerater.

Du plikter ikke å gjøre noe som helst. At du er for deg selv i dag trenger ikke tyde på noe som helst, bortsett fra du ikke tar del i "pølse-og is"-ritualet, som Runar Døving kaller det.

bugge -jenta
Skrevet

Synes ikke det er rart jeg. Man kan jo slå på tv innimellom hvis en vil. Hvis jeg ikke hadde hatt venninner i akkurat samme situasjon, hadde jeg gjort akkurat det samme som deg. Ha en fin og avslappende dag, og håper boken er god.

vh bugge

Gjest Shira12
Skrevet

Er ikke i samme situasjon selv, men vil si at jeg oppfatter deg ikke som usosial.

Du er sterk som tar ett valg som gjør at du får en bra dag!

Kos deg du, og gjør akkuarat det du har lyst til.

Gjest anti 17-mai
Skrevet

Jeg har også valgt å være alene, det til tross for at jeg har barn. De er sammen med pappaen sin og jeg storkoser meg alene. Jeg har aldri likt 17.mai og styret rundt det, så det er en stor lettelse å slippe.

Folk synes jeg er rar ja, som ikke vil være sammen med barna mine på denne dagen.

Skrevet

Takk for fine tilbakemeldinger. :-)

Det er visst ofte slik at man (jeg) ikke ser skogen for bare trær. Har nok en tendens til å bare legge merke til dem som følger "reglene" på 17. mai - mens de andre lever en litt mer anonym tilværelse i fred og ro. Akkurat sånn som jeg jo prøver å gjøre selv.

Ha en fin dag, dere også!

hare1365380455
Skrevet

Det er visst ofte slik at man (jeg) ikke ser skogen for bare trær. Har nok en tendens til å bare legge merke til dem som følger "reglene" på 17. mai - mens de andre lever en litt mer anonym tilværelse i fred og ro. Akkurat sånn som jeg jo prøver å gjøre selv.

Du får kose deg hjemme:) Vi skal heller ikke noe i dag.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Du er helt normal.

17. mai er vel mest morsomt for barna. Hvis man ikke er så veldig glad i is, pølser og store folkemengder er feiringen uansett oppskrytt.

Vel, 17. mai er jo en god unnskyldning for å drikke seg full kveldstid, da :)

Skrevet

Jeg er alene og holder meg hjemme denne dagen. Har ikke noe ute å gjøre. Får sett toget likevel da siden det går forbi her.

Skrevet

Er 21 og kan ikke huske forrige gang jeg feira 17 mai, sånn bortsett fra da jeg var russ da.

Føler meg ikke veldig sosial, men ikke unormal heller. Akkurat idag bruker jeg fridag til å lese til xamen.

Og hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nok sittet inne med en bok eller et spill eller noe sånn..

hare1365380455
Skrevet

Er 21 og kan ikke huske forrige gang jeg feira 17 mai, sånn bortsett fra da jeg var russ da.

Føler meg ikke veldig sosial, men ikke unormal heller. Akkurat idag bruker jeg fridag til å lese til xamen.

Og hadde jeg ikke gjort det hadde jeg nok sittet inne med en bok eller et spill eller noe sånn..

Vi gikk i toget (med barnehagen), og nå er vi hjemme og slapper av. Sist 17. mai jobbet jeg om kvelden.

Gjest vanlig dag
Skrevet

Hei du er absolutt ikke rar. Hvorfor skal man nesten alltid gjøre som alle andre? Jeg feirer ikke 17. mai og tar det som en vanlig dag.

Gjest Gjør som du
Skrevet

Samme her! Dette er en dag jeg ikke har noe godt forhold til. Har heller ikke familie her jeg bor, og ser ikke helt gleden i å "feire" alene denne dagen.

Jeg bruker dagen til å rydde gjøre ting som jeg ellers ville gjort innendørs på en fridag.

Utpå kvelden, når det meste av festivitasen er over, tar jeg vel en mosjonstur i skogen (og det pleier jeg ikke å være alene om på 17. mai).

Gjest søssa
Skrevet

17. mai tar jeg nesten som en alminnelig fridag. Pusser ikke vinduer eller gjør andre ting utendørs da, men inne gjør jeg akkurat det som faller meg inn til enhver tid.

Gjest bebba
Skrevet

Jeg tok på meg bunad og dro til byen alene. Tuslet rundt, så på barnetoget, satte meg på en restaurant, spiste løksuppe og drakk et glass hvitvin.

Har kommet hjem nå, tatt på meg noe behagelig og skal til å skrive noen brev på dataen. Titter innom her. Barna mine er store og feirer for seg selv. De to siste årene har jeg jobbet kveldsvakt på 17. mai, før det så var det full rulle med barnetog, tidlig opp, ute ved skolene, middag med familie osv.

Dette er første dagen hvor jeg har ikke hatt en eneste forpliktelse denne dagen, og jeg har tenkt å nyte det. Rar eller usosial kommer anpå mye mer enn hva en gjør på 17. mai.

Gjest passiv feiring
Skrevet

Det velger du jo helt selv, hvordan du vil tilbringe dagen. Du skylder ingen andre å feire den.

Selv var jeg alene en 17.mai fordi jeg var i dårlig form. Jeg valgte da å feire litt likevel, ved å spise god mat og ha på tv'n hele dagen for å følge med på sendingene fra hele landet. Syntes det var veldig koselig og stemningsfullt.

Men hver må jo feire eller ikke feire det slik man ønsker det.

Skrevet

Jeg har det ikke akkurat slik som deg (har to barn og mann), men skjønner godt at du roer helt ned.

Det er heldigvis opp til hver enkelt her i landet hva man vil fylle en fridag med, og så lenge du gjør som du har lyst - gjør du det rette.

Gratulerer med dagen likevel.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg synes ikke du er rar nei.

Jeg liker 17.mai, men akkurat i dag, kunne jeg godt tenkt meg og gjort det samme.

Har fått meg en skikkelig halsbetennelse, men tok et par ibux og presset meg gjennom dagen for ungenes skyld. Frøys gjorde jeg også, så jeg blir vel ikke akkurat noe bedre.

Gjest blame
Skrevet

Det er mange, mange år siden jeg var noe interessert i 17.mai, selv om jeg "bare" er 23 nå. Jeg har min tradisjon, jeg lager flagg av gele, selv om jeg ikke er noe glad i gele egentlig, og sitter hjemme og ser film og koser meg. Synes det er helt knall, jeg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...