Gå til innhold

Konfirmasjon- kostnader.

Anbefalte innlegg

Gjest konfirmasjonsstemor
Skrevet

spm ligger også på småbarn og tenåringer.

Uten å komme inn på alle detaljer her, men situasjonen er den at min manns sønn fra tidligere forhold skal konfirmeres neste år. Mor har begynt å planlegge og det er jo bra. Men jeg syns det skal brukes veldig mye penger. Vi skal tross alt legge av disse pengene fra et allerede trangt budsjett.

Så jeg spør dere som har efaring med å ordne til konfirmasjon- er jeg innmari gjerrig og gnien som syns at 12000 å betale fra hver forelder er mye penger? Selskapet blir på 15 personer. av disse er to barn under 6 år.

Jeg syns det er mye å skulle spare 1000 kr pr mnd, men mor syns vi var kjipe. Jeg ble litt overrasket. Håper vi klarer å løse det og samarbeide, lurer bra på hva dere syns om beløpet....

Skrevet

Jeg lagde middag med kaker etterpå til 15 personer i går - for ca. 1500,-

bare sånn for å ha sagt det :)

Gjest alt for høy sum
Skrevet

Ja, 24000 til selskap + klær til konfirmanten, er mye!

Noen har tradisjon på å gi bunad, og da når man ofte opp i denne summen, men det kan ikke være noe den ene forelderen kan tvinge den andre til.

Ta en telefon til trygdekontoret, de har noen maksimumstakster som de kan pålegge den andre forelderen å betale, det sier litt om nivået.

Ligg så lavt du kan i debatten, la foreldrene bli enige, men innen begge familienes økomomiske rammer.

Skrevet

Jeg lagde middag med kaker etterpå til 15 personer i går - for ca. 1500,-

bare sånn for å ha sagt det :)

Få høre hva du serverte da!

Skrevet

Få høre hva du serverte da!

Jeg kjøpte:

50 wienerpølser med lomper og sånne French-hot-dog-brød. Mest for at 17.mai er pølsedagen i vår familie,,,,

Så marinerte jeg 25 stk skinkebiffer slik:

En god slump (1 dl ca.) rapsolje, en mindre slump Mushroom saus, balsamicoeddikk, sukker, salt, paprikapulver. Rørte sammen det og helte det over biffene i en pose og knadde det sammen litt og lot det ligge i mange timer.

Min far måtte så stå ute på verandaen og grille dem ferdig,

Tilbehør:

En bolle bladsalat

En bolle oppskjært tomat, agurk og vårløk

En bolle "juksepotetsalat":

Man tar 2 store (kilos?) bokser med ferdig potetsalat og rører sammen med:

4 røde epler i biter

1 hakket bunt vårløk

3 dl rømme

2 dl majones

1 salathode - -spiller ingen rolle hvilken type.

puntes med vårløk på toppen

(blir nesten litt som waldorf uten druer og nøtter - - godt i alle fall)

Så varmet jeg opp slike pappbokser (bare innholdet - hehe) med bernaissaus - de du får kjøpt i Sverige er fabelaktig gode med masse smak av estragon og er TYKK.

Jeg var redd det ble lite mat - men det ble det ikke!

Vi var 10 voksne og 5 unger - - og det ble rester igjen også.

Så hadde jeg bakt bløtkakesom jeg dynket med melk tilsatt neon romdråper (NAM) med kiwi oppå og bringebær og vanlijekrem inni.

Jeg hadde også en Toscakake å by på.

Det var godt og akkurat passe på en travel dag, det! :)

Gjest Mom33
Skrevet

Jeg kjøpte:

50 wienerpølser med lomper og sånne French-hot-dog-brød. Mest for at 17.mai er pølsedagen i vår familie,,,,

En god slump (1 dl ca.) rapsolje, en mindre slump Mushroom saus, balsamicoeddikk, sukker, salt, paprikapulver. Rørte sammen det og helte det over biffene i en pose og knadde det sammen litt og lot det ligge i mange timer.

Tilbehør:

En bolle bladsalat

4 røde epler i biter

1 hakket bunt vårløk

3 dl rømme

2 dl majones

Så varmet jeg opp slike pappbokser (bare innholdet - hehe) med bernaissaus - de du får kjøpt i Sverige er fabelaktig gode med masse smak av estragon og er TYKK.

Så hadde jeg bakt bløtkakesom jeg dynket med melk tilsatt neon romdråper (NAM) med kiwi oppå og bringebær og vanlijekrem inni.

Pølser til konfirmasjon er i alle fall ikke helt vanlig - men kanskje morsomt med en annen vri?

Skrevet

Jeg kjøpte:

Tilbehør:

En bolle bladsalat

4 røde epler i biter

1 hakket bunt vårløk

3 dl rømme

2 dl majones

Knallbra! Men 1500,-??? Virkelig???

Skrevet

Knallbra! Men 1500,-??? Virkelig???

Husker ikke, det må ha vært billigere også:

Jeg kjøpte alt utenom pølsene på Nordby på Svinesund - og det kom på 361,- (og det var MED en tyggispakke til Plutten -hehe)

søstra mi kjøpte pølser i Norge for omtrent samme sum, antar jeg.

Fløte til bløtkaka hadde jeg fra før....

Herregud - blir jo under 1000 også det - - men med drikke - brus og litt vin, som vi hadde - så blir det nok 1500.

Billig det! :)

elsker å få det til jeg....)

Skrevet

Pølser til konfirmasjon er i alle fall ikke helt vanlig - men kanskje morsomt med en annen vri?

Pølsene var jo ikke hovedretten da:)

Det var jo svinebiffene - hehe

Gjest hvor skal listen ligge
Skrevet

La det være en sak mellom foreldrene, men selvsagt kan du diskutere det med og hjelpe mannen din med dette når dere er på tomannshånd.

Han bør takke henne for at hun kommer så tidlig med sitt forslag til budsjett, det gjør jo alt mye lettere når man får litt tid på å planlegge, og at begge kan tilpasse seg den andres ideer og tanker.

Han bør, før de diskuterer det nærmere, ha et utkast til hva han mener er riktig nivå å legge seg på. Hvis hun har mange forslag og han bare sier at det er dyrt, kommer man ingen vei.

Skal det være hjemme hos en av foreldrene, eller skal det feires på mer nøytral grunn (ute)?

Sjekk priser på aktuelle steder, med menyene de har der. Er det steder man kan ha med mat selv, sjekk priser på catering. Han må si hva han mener bør kunne være hjemmelaget (hvor begge familier bidrar) og hvor mye som skal bestilles.

Alkohol / ikke alkohol bør tas stilling til.

Skal det feires hjemme, regn litt på prisen på en fin treretters middag, med kaffe og kaker.

Skal de gi gave sammen / er dette inkludert?

Hva slags andre utgifter skal denne summen dekke? Dress (her er det ekstreme forskjeller på pris), sko, frisør, blomster / bordpynt, fotograf..

Begge må være realistiske, både mor som ikke kan forvente bryllupsstandard på konfrmasjonen, og far som må se at samler man alle utgifter (hvor mange i en kjernefamilie ville forsvinne / gli inn i en felles familieøkonomi), så blir det dyrt med bilder, innbydelser, takkekort, klær, blomster osv osv.

Han bør ha satt seg inn i hva ting koster før de møtes, og så får de ta det derfra.

Gjest Mom33
Skrevet

Pølsene var jo ikke hovedretten da:)

Det var jo svinebiffene - hehe

Jepp, også så jeg i ettertid at du snakket om 17.mai-mat, og DER har jo pølser en sentral plass!

Det hørtes forøvrig helt aldeles nydelig ut!

Skrevet

Datteras konfirmasjon kom på 4500 kr. Trygdekontoret kom da til at faren skulle betale halvparten. Presang og klær skal ikke taes med i regnskapet, det står mora for.

Skrevet

Jeg synes dere skal gi beskjed til mor at hvis dere skal være med på spleiselaget, så skal dere også være med på planleggingen.

Ellers så forstår jeg overhodet ikke summen hun har kommet frem til..., jeg har akkurat hatt konfirmasjon til sønnen min, vi hadde det i leide selskapslokaler og kjøpte maten på stedet, flere av kakene ble også bestilt fra bakeri og alt i alt kom totalkostnadene på kr 8.000,- innkl. nytt antrekk til konfirmanten og avgiften til Humanetisk forbund.

Vi var 17 voksne og 2 små.

Skrevet

Skjønner godt at mor har lyst å gjøre stas på barnet sitt. En konfirmasjonsdag er en stor begivenhet som man vil huske resten av livet. Klart det koster. Du kan ikke forvente at alt skal gjøres på billigste måte. Dersom middag skal bestilles/spises ute går det fort tusenlapper. Kanskje skal det leies lokaler? Hva med invitasjoner, sanger bordpynt, blomster, servietter, bordkort..... For ikke å snakke om antrekket til konfirmanten...

Noen leier til og med folk for å underholde litt!

Kommer helt ann på hvilken ramme dere skal ha rundt konfirmasjonen!

Dere får sette dere ned å regne et overslag sammen med konfirmantens mor. Tror dere kan bli overrasket.

Lykke til!

Gjest Iznowgood_the one and only
Skrevet

Hei. Jeg vil ikke uttale meg om beløpet, men dersom du og mannen din er enige om at beløpet er høyt, og dere har en fin dialog med moren, så er det kanskje ikke så dumt å fortelle henne hva dere mener ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...