Gå til innhold

gravid og hensyn til røyking

Anbefalte innlegg

Gjest gravid og antirøyk
Skrevet

Jeg er 32 uker på vei og i går var vi på besøk hos min samboers storrøykende onkel (og tante men hun røyker ikke). Jeg tenkte ikke noe over dette siden han tok hensyn til meg da jeg var nygravid og gikk ut og røykte, ellers røyker han inne. Men i går tente han opp den ene røyken etter den andre, inne, ved matbordet. Jeg syntes dette var litt drøyt da, trodde folk så på det som en selvfølge å ikke røyke slik med en gravid til stede? Jeg sa ingenting da. Synes det er ekkelt å måtte si ifra sånn når det ikke er min familie og det er i hans eget hus. Jeg prøvde å hoste og kremte litt, men ingen tok det hintet. Min sambo sa ingenting, heller ingen andre.

Hva gjør man med slike folk?

Jeg vet jeg burde ha sagt ifra, men klarte ikke, vi dro heller litt tidligere.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

5

• Ade|ina

5

• Åsemor

4

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

mariaflyfly
Skrevet

Du kan vel ikke akkurat nekte dem å røyke i sitt eget hjem?

mariaflyfly
Skrevet

Når det er sagt, hadde jeg vel ikke giddi å dra på besøk til dem, dersom røyken hadde plaga meg. ;)

Gjest teatrika
Skrevet

Du kan da ikke nekte mennesker å røyke i sitt eget hjem!!!? Huff, jeg skjønner at du vil leve sundt mens du er gravid (og forhåpentlig ellers også), men dette er å gå for langt. Jeg røyka inn tidligere (før jeg fikk barn), og så lenge folk kom på besøk til meg så var dette bare noe de måtte finne seg i!

Gjest gravid og antirøyk
Skrevet

Det var derfor jeg ikke sa noe da, men jeg ble uvel av denne røyken.

Man burde jo klare å ta hensyn til gjestene sine da, og jeg trodde det var en liten slik uskreven regel å ikke røyke foran gravide, ei heller før folk er ferdig med å spise!!

Skrevet

Bare vent til babyen kommer ut, det er nok av folk som ikke gidder å ta hensyn da heller.

Skulle vært lettere å si fra om sånne ting, men det er søren ikke enkelt altså.

Gjest gravid og antirøyk
Skrevet

Bare vent til babyen kommer ut, det er nok av folk som ikke gidder å ta hensyn da heller.

Skulle vært lettere å si fra om sånne ting, men det er søren ikke enkelt altså.

Nei, det er ikke det. Kommer ikke til å dra mer på besøk til de. Vil ikke ta med et barn til en slik røykstue. Vil heller ikke ha de som barnevakter. Synd for dem, men helsa kommer først.

Han onkelen har en tendens til å røyke inne hos andre også, men det skal jeg klare å stoppe.

Skrevet

Og jeg skjønner jo av svarene under her at folk syns det er helt ok. Noe som virker som en selvfølge for noen er jo bare helt uaktuelt for andre.

Si heller neste gang at du ikke blir med pga røyken, men dere er kanskje ikke så ofte på besøk der?

Har selv et lite dilemma når det gjelder besteforeldrene til tulla, de maser om å få passe henne, og de tar hensyn til oss og røyker ute når vi er på besøk. Men så fort jeg er ute av døra (og babyen fortsatt er på besøk) så tenner de opp røyken inne. Og jeg syns det er guffent å si fra gang på gang og enda verre å ikke la dem ha barnebarnet på besøk. Kan fortsatt skylde på amming når de foreslår overnatting.

Gjest gravid og antirøyk
Skrevet

Og jeg skjønner jo av svarene under her at folk syns det er helt ok. Noe som virker som en selvfølge for noen er jo bare helt uaktuelt for andre.

Si heller neste gang at du ikke blir med pga røyken, men dere er kanskje ikke så ofte på besøk der?

Har selv et lite dilemma når det gjelder besteforeldrene til tulla, de maser om å få passe henne, og de tar hensyn til oss og røyker ute når vi er på besøk. Men så fort jeg er ute av døra (og babyen fortsatt er på besøk) så tenner de opp røyken inne. Og jeg syns det er guffent å si fra gang på gang og enda verre å ikke la dem ha barnebarnet på besøk. Kan fortsatt skylde på amming når de foreslår overnatting.

Uff ja, det er vanskelig når de ikke forstår! Ekkelt å si ifra gang på gang også, det forstår jeg veldig godt! Usj, blir litt irritert her jeg sitter, også besteforeldrene også da!

Nei, vi er ikke hos denne onkelen så ofte, heldigvis. Men det rare er at da vi satt ute på terrassen så satt han seg lengst mulig unna meg for å ikke plage meg med røyken, men inne var det null hensyn. Snodige greier.

Skrevet

Huff Åsemor, at de ikke vil ta hensyn når du har sagt fra engang? Det er utrolig egoistisk av dem.

Hadde det vært meg, hadde jeg sagt klart fra til dem, at nei jeg vil ikke at tulla skal utsettes for røyk, og så lenge dere ikke viser respekt for dette, så kan dere dessverre ikke passe henne. Dere kan selvsagt komme og besøke henne her, men da blir det uten røyk.

Så klart ville jeg faktisk sagt det, hvis det var meg.

Skrevet

*kremt* kan man ikke ;o)

Skrevet

Huff Åsemor, at de ikke vil ta hensyn når du har sagt fra engang? Det er utrolig egoistisk av dem.

Hadde det vært meg, hadde jeg sagt klart fra til dem, at nei jeg vil ikke at tulla skal utsettes for røyk, og så lenge dere ikke viser respekt for dette, så kan dere dessverre ikke passe henne. Dere kan selvsagt komme og besøke henne her, men da blir det uten røyk.

Så klart ville jeg faktisk sagt det, hvis det var meg.

Vel, ifølge andre som svarer her, kan jeg selvfølgelig ikke "nekte dem å røyke i sitt eget hjem"...

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg syns man kan si i fra om sånt.

Jeg tåler ikke så godt røyk, får migrene av det. Det gjør meg ingenting å spør om de heller kan ta røyken ute.

Gjest ChiengMai
Skrevet

Vel, ifølge andre som svarer her, kan jeg selvfølgelig ikke "nekte dem å røyke i sitt eget hjem"...

Nei, men da vet de i alle fall hva konsekvensen er, ikke noe barnebarn på besøk.

Skrevet

Da hadde jeg reist meg og gått. Jeg tåler ikke røyk til vanlig, og slettes ikke da jeg var gravid!

Gjest engel 49+
Skrevet

Tenker du på deg selv som gravid, eller på ungen i magen, som får i seg litt også? Jeg skjønner ikke helt?

mariaflyfly
Skrevet

*kremt* kan man ikke ;o)

Men noen må finne seg i å ha verandadøra på vid gap når man har besøk av ikke-røykere. Uansett hvor kaldt det er ute. ;)

Skrevet

Du kan da ikke nekte mennesker å røyke i sitt eget hjem!!!? Huff, jeg skjønner at du vil leve sundt mens du er gravid (og forhåpentlig ellers også), men dette er å gå for langt. Jeg røyka inn tidligere (før jeg fikk barn), og så lenge folk kom på besøk til meg så var dette bare noe de måtte finne seg i!

"og så lenge folk kom på besøk til meg så var dette bare noe de måtte finne seg i!"

...og da må du også finne deg i at folk ikke orker å komme på besøk.. er det noe koselig da?

mariaflyfly
Skrevet

Satt på spissen, så kan du ikke det. Men folk flest vil vel gjerne legge til rette for at barnebarnet skal ha det ok når h*n er på besøk. Dersom du har sgt ifra at du ikke vil at abyen din skal være passiv røyker, er det rett og slett bare å la være å besøke dem.

Skrevet

"Hva gjør man med slike folk?"

Ingenting. Du var tross alt gjest i deres hus, og man kan ikke diktere hva andre skal gjøre i sitt eget hjem.

"Jeg vet jeg burde ha sagt ifra, men klarte ikke, vi dro heller litt tidligere."

Det gjorde dere rett i - dra tidligere selvsagt.

Jeg ser du skriver i innlegget ditt at du ser på det som en selvfølge at folk som røyker tar hensyn til gravide. Hvorfor det? Ingen har vel truet deg til å reise på besøk til folk som røyker.

Og du snakker om onkel og (tante som ikke røyker) - regner med at disse er av den eldre generasjon, og da tenker de ikke på samme måte som den yngre ang. dette med røyken.

Og siden dette er folk du sjelden er hos, så ser jeg ingen grunn til at du skal dytte på dem dine meninger. Noe annet er om DE kommer på besøk til dere. Da er det selvsagt du som bestemmer og da sier du klart ifra.

Har mer sympati og forståelse for Åsemors dilemma. Besteforeldre som normalt sett er MYE sammen med barnebarna og som røyker med spedbarn i samme rom, er langt verre.

Hvis de ikke tar dette på alvor, etter at Åsemor her skriver at hun har sagt ifra flere ganger, så blir jo konsekvensen at de ikke får passe barnebarnet sitt. Og det vil de nok ikke.

Men jeg må bare legge til en ting til. Det kan da ikke være så vanskelig heller. Det går da an å bruke ET rom å røyke i, når barnebarnet er på besøk. Jeg tror jeg ville vært litt rund når det gjaldt det der.

Unger har godt av å ha kontakt med besteforeldrene sine, røykende eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...