Gå til innhold

gravid og hensyn til røyking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg skjønner jo av svarene under her at folk syns det er helt ok. Noe som virker som en selvfølge for noen er jo bare helt uaktuelt for andre.

Si heller neste gang at du ikke blir med pga røyken, men dere er kanskje ikke så ofte på besøk der?

Har selv et lite dilemma når det gjelder besteforeldrene til tulla, de maser om å få passe henne, og de tar hensyn til oss og røyker ute når vi er på besøk. Men så fort jeg er ute av døra (og babyen fortsatt er på besøk) så tenner de opp røyken inne. Og jeg syns det er guffent å si fra gang på gang og enda verre å ikke la dem ha barnebarnet på besøk. Kan fortsatt skylde på amming når de foreslår overnatting.

"Og jeg syns det er guffent å si fra gang på gang og enda verre å ikke la dem ha barnebarnet på besøk. Kan fortsatt skylde på amming når de foreslår overnatting."

Har forståelse for at den er vrien ja, men kan du ikke la dem være "barnepike" hjemme hos dere - ja sånn til å begynne med, hvis dere skal ut på et eller annet.

Da merker du jo fort om de har røkt inne og ikke har respektert det du har sagt, selv om dere ikke er tilstede.

For respektere de ikke dine ønsker i ditt eget hjem, så tror jeg ikke du får dem til å la være å røyke i sitt hjem, når dere er vekk. Ikke med det første iallefall.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• mariaflyfly

5

• Ade|ina

5

• Åsemor

4

• Dorthe

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Men noen må finne seg i å ha verandadøra på vid gap når man har besøk av ikke-røykere. Uansett hvor kaldt det er ute. ;)

Jaaaa. *fryser*

Gjest girasol
Skrevet

"Hva gjør man med slike folk?"

Ingenting. Du var tross alt gjest i deres hus, og man kan ikke diktere hva andre skal gjøre i sitt eget hjem.

"Jeg vet jeg burde ha sagt ifra, men klarte ikke, vi dro heller litt tidligere."

Det gjorde dere rett i - dra tidligere selvsagt.

Jeg ser du skriver i innlegget ditt at du ser på det som en selvfølge at folk som røyker tar hensyn til gravide. Hvorfor det? Ingen har vel truet deg til å reise på besøk til folk som røyker.

Og du snakker om onkel og (tante som ikke røyker) - regner med at disse er av den eldre generasjon, og da tenker de ikke på samme måte som den yngre ang. dette med røyken.

Og siden dette er folk du sjelden er hos, så ser jeg ingen grunn til at du skal dytte på dem dine meninger. Noe annet er om DE kommer på besøk til dere. Da er det selvsagt du som bestemmer og da sier du klart ifra.

Har mer sympati og forståelse for Åsemors dilemma. Besteforeldre som normalt sett er MYE sammen med barnebarna og som røyker med spedbarn i samme rom, er langt verre.

Hvis de ikke tar dette på alvor, etter at Åsemor her skriver at hun har sagt ifra flere ganger, så blir jo konsekvensen at de ikke får passe barnebarnet sitt. Og det vil de nok ikke.

Men jeg må bare legge til en ting til. Det kan da ikke være så vanskelig heller. Det går da an å bruke ET rom å røyke i, når barnebarnet er på besøk. Jeg tror jeg ville vært litt rund når det gjaldt det der.

Unger har godt av å ha kontakt med besteforeldrene sine, røykende eller ikke.

"Det går da an å bruke ET rom å røyke i, når barnebarnet er på besøk. Jeg tror jeg ville vært litt rund når det gjaldt det der."

Ja, det skulle man tro! Det trodde jeg at mine foreldre skulle kunne klare når de fikk abrnebarnet på besøk - men den gang ei... Det gikk fint de første dagene, og etter det satt de og dampa over hele huset akkurat som før... (Besteforeldrene bor over 90 mil unna... - så vi er der noen dager når vi først besøker dem!)

Så skjønner godt dilemmaet til Åsemor! Jeg er der sjøl. Vanskelig å skulle gjennta gang på gang at jeg helst ser at de bare røyker på kjøkkenet når deres eneste barnebarn (på 1 år) er på besøk! Er det så vanskelig?

Hilsen

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Her var det mye fanatisme. Jeg tror verken gravide kvinner eller små barn tar skade av å besøke noen som røyker en gang i blant.

Gjest gravid og antirøyk
Skrevet

Tenker du på deg selv som gravid, eller på ungen i magen, som får i seg litt også? Jeg skjønner ikke helt?

Selvfølgelig på barnet!?!! Jeg røyka selv før jeg ble gravid.

Skrevet

Satt på spissen, så kan du ikke det. Men folk flest vil vel gjerne legge til rette for at barnebarnet skal ha det ok når h*n er på besøk. Dersom du har sgt ifra at du ikke vil at abyen din skal være passiv røyker, er det rett og slett bare å la være å besøke dem.

Selvfølgelig, og mitt poeng er heller ikke å nekte folk å gjøre hva de vil i sitt eget hjem. Men de bør ha såpass vett i huet sitt at de gjør det uavhengig av at jeg spør 1 eller 10 ganger om de kan "være så vennlig".

Jeg kan heller ikke nekte svigerfar å pusse nesa mens vi spiser og la lommetørkle ligge på bordet under måltidet, men det skjønner han at man ikke skal gjøre av normal høflighet og folkeskikk, og går på toalettet hvis det skulle være nødvendig med en nesepuss. Og hadde jeg skrevet her at svigerfar pusser nesa og lar flekkete lommetørkle ligge ved siden av tallerknen mens alle vi andre spiser, så tror jeg ikke folk hadde sagt at "jammen du kan da ikke nekte han det", da hadde folk vært enige og sagt at sånn gjør man bare ikke, litt folkeskikk må man regne med. Og røyking er jo helsefarlig i tillegg.

Mrs. Wallace
Skrevet

Ingenting. Du var tross alt gjest i deres hus, og man kan ikke diktere hva andre skal gjøre i sitt eget hjem.

"Jeg vet jeg burde ha sagt ifra, men klarte ikke, vi dro heller litt tidligere."

Jeg ser du skriver i innlegget ditt at du ser på det som en selvfølge at folk som røyker tar hensyn til gravide. Hvorfor det? Ingen har vel truet deg til å reise på besøk til folk som røyker.

Og du snakker om onkel og (tante som ikke røyker) - regner med at disse er av den eldre generasjon, og da tenker de ikke på samme måte som den yngre ang. dette med røyken.

Og siden dette er folk du sjelden er hos, så ser jeg ingen grunn til at du skal dytte på dem dine meninger. Noe annet er om DE kommer på besøk til dere. Da er det selvsagt du som bestemmer og da sier du klart ifra.

Har mer sympati og forståelse for Åsemors dilemma. Besteforeldre som normalt sett er MYE sammen med barnebarna og som røyker med spedbarn i samme rom, er langt verre.

Hvis de ikke tar dette på alvor, etter at Åsemor her skriver at hun har sagt ifra flere ganger, så blir jo konsekvensen at de ikke får passe barnebarnet sitt. Og det vil de nok ikke.

Men jeg må bare legge til en ting til. Det kan da ikke være så vanskelig heller. Det går da an å bruke ET rom å røyke i, når barnebarnet er på besøk. Jeg tror jeg ville vært litt rund når det gjaldt det der.

Jeg er helt enig.

Gjest engel 49+
Skrevet

Selvfølgelig på barnet!?!! Jeg røyka selv før jeg ble gravid.

Javel, det var det jeg trodde først.

Jeg tror/trodde ikke det var så farlig sånn for en gangs skyld, at du ble utsatt for passiv røyking.

En helt annen sak blir det når ungen er født! Da ville jeg ikke latt noen som røkte innendørs passe ungen min.

Skrevet

Jeg er helt enig.

Det var hyggelig :-)

Regnet med litt kjeft for innlegget, men heldigvis så finnes det visst enda noen folk som klarer å tenke litt fornuft selv når det gjelder røyking.

Skrevet

"Det går da an å bruke ET rom å røyke i, når barnebarnet er på besøk. Jeg tror jeg ville vært litt rund når det gjaldt det der."

Ja, det skulle man tro! Det trodde jeg at mine foreldre skulle kunne klare når de fikk abrnebarnet på besøk - men den gang ei... Det gikk fint de første dagene, og etter det satt de og dampa over hele huset akkurat som før... (Besteforeldrene bor over 90 mil unna... - så vi er der noen dager når vi først besøker dem!)

Så skjønner godt dilemmaet til Åsemor! Jeg er der sjøl. Vanskelig å skulle gjennta gang på gang at jeg helst ser at de bare røyker på kjøkkenet når deres eneste barnebarn (på 1 år) er på besøk! Er det så vanskelig?

Hilsen

"(Besteforeldrene bor over 90 mil unna... - så vi er der noen dager når vi først besøker dem!) Så skjønner godt dilemmaet til Åsemor! Jeg er der sjøl. Vanskelig å skulle gjennta gang på gang at jeg helst ser at de bare røyker på kjøkkenet når deres eneste barnebarn (på 1 år) er på besøk! Er det så vanskelig?"

Det burde ikke være vanskelig nei. Når du syntes det er greit at de røyker på kjøkkenet, men at de lar resten av huset være røykfritt, så forstår jeg ikke helt besteforeldrene nei.

Når de i tillegg ser barnebarnet sitt så sjeldent, så ville nok jeg også syntes dette var en smule egoistisk.

På den annen side: Tror ikke akkurat ungen tar skade av det en gang iblant, så sant han/hun ikke er allergisk. Men det er sikkert irriterende og litt leit for deg som ikke liker det.

Har du selv vokst opp med røyk rundt deg fra du var født?

Det gjelder å finne en balansegang her. Spedbarn bør selvsagt ikke være i samme rom som røykere, men litt eldre barn tåler en liten eim en gang iblant - med god lufting.

Vi røyka aldri inne når ungene var små (det begynner å bli noen år siden), men det var slettes ikke alle som lot vær å gjøre det selv om vi kom på besøk. "Her røyker vi inne uansett, så sånn er det" Da var det jo vårt valg om vi ville komme eller ei.

Mine foreldre har aldri røkt, og besteforeldrene på den andre siden har heller ikke røkt. Ex-svigerfar tok en sigar en gang i blant etter at ungene hadde lagt seg, og det kunne ikke falt meg inn å si noe på det.

mariaflyfly
Skrevet

Selvfølgelig, og mitt poeng er heller ikke å nekte folk å gjøre hva de vil i sitt eget hjem. Men de bør ha såpass vett i huet sitt at de gjør det uavhengig av at jeg spør 1 eller 10 ganger om de kan "være så vennlig".

Jeg kan heller ikke nekte svigerfar å pusse nesa mens vi spiser og la lommetørkle ligge på bordet under måltidet, men det skjønner han at man ikke skal gjøre av normal høflighet og folkeskikk, og går på toalettet hvis det skulle være nødvendig med en nesepuss. Og hadde jeg skrevet her at svigerfar pusser nesa og lar flekkete lommetørkle ligge ved siden av tallerknen mens alle vi andre spiser, så tror jeg ikke folk hadde sagt at "jammen du kan da ikke nekte han det", da hadde folk vært enige og sagt at sånn gjør man bare ikke, litt folkeskikk må man regne med. Og røyking er jo helsefarlig i tillegg.

La meg bare si at jeg er helt enig med deg - jeg hadde faktisk ikke giddi å ta med barnebarnet på besøk til besteforeldra, og langt mindre latt bebyen overnatte der så lenge de røyka inne.

Poenget mitt var vel egentlig at jeg synes vel egentlig det er en forskjell på om det røykes inne når det er barn tilstede og ikke. Når jeg besøker venninna mi som røyker, er hun hensynsfull nok til å ikke dampe uhemmet. :) Og jeg spør alltid om det er ok at verandadøra står oppe når hun fyrer opp røyken, noe det alltid er. Men jeg hadde nok ikke giddi å ta med meg Snorkfrøken dit, så lenge jeg veit at hun røyker inne. ;)

Skrevet

Du blir ikke skadet av dette, så lenge du ikke oppholder deg i slik røyk hver dag og i hele dager.

Jeg er ikke-røyker selv og forstår godt at du syntes dette var svært ubehagelig, men det er tross alt lite skadelig for deg. Ingen vits å i dramatisere dette heller.

Gjest gravid og antirøyk
Skrevet

Du blir ikke skadet av dette, så lenge du ikke oppholder deg i slik røyk hver dag og i hele dager.

Jeg er ikke-røyker selv og forstår godt at du syntes dette var svært ubehagelig, men det er tross alt lite skadelig for deg. Ingen vits å i dramatisere dette heller.

Det at JEG ikke blir skadet er meg lysende likegyldig, jeg tenker på barnet jeg bærer i magen! Det burde andre tenke på også! Det er et uskyldig lite barn som ennå ikke er ferdig utviklet!!

Skrevet

Det at JEG ikke blir skadet er meg lysende likegyldig, jeg tenker på barnet jeg bærer i magen! Det burde andre tenke på også! Det er et uskyldig lite barn som ennå ikke er ferdig utviklet!!

Jeg skjønte jo selvsagt det, men det skal mye til for at et barn blir skadet av noe sånt i noen få timer. Noe helt annet er det hvis du blir utsatt for noe sånt daglig.

Gjest teatrika
Skrevet

"og så lenge folk kom på besøk til meg så var dette bare noe de måtte finne seg i!"

...og da må du også finne deg i at folk ikke orker å komme på besøk.. er det noe koselig da?

De fleste i min omgangskret røyker, så det har sjelden vært noe problem. Men skulle nå noen la være å komme på besøk av den grunn, så dem om det...

Skrevet

De fleste i min omgangskret røyker, så det har sjelden vært noe problem. Men skulle nå noen la være å komme på besøk av den grunn, så dem om det...

Hva med allergi? Graviditet?

mil1365380270
Skrevet

Hvorfor tar han ikke hensyn til deg lenger? Kan det ligge noe annet bak?

Gjest teatrika
Skrevet

Hva med allergi? Graviditet?

Alle vet at det blir røyket inne hos meg. Hvis de av en eller annen grunn ikke kan eller vil komme til meg pga det, så møtes vi evt et annet sted. Hjemme hos dem, eller ute. Når det gjelder allergi, så hadde jeg da tross alt et temmelig innrøkt hus, så de ville nok fått en reaksjon pga røyken, selv om jeg ikke røkte inne mens de var der...

Konklusjonen er: Jeg gjør hva jeg vil i mitt eget hus. Hvis noen ikke kan eller vil komme av den grunn, så møtes vi et annet sted. Verre er det ikke...

Skrevet

Vel, ifølge andre som svarer her, kan jeg selvfølgelig ikke "nekte dem å røyke i sitt eget hjem"...

Men du kan nekte dem å passe babyen.

Jeg har all mulig sympati for din situasjon - ikke lett når den som røyker inne er en nærstående som man treffer ofte.

Skrevet

Mye enig i det du skriver! :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...