Gå til innhold

Har noen her greie på Uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke noe nick i dag
Skrevet

Jeg legger ut dette innlegget også på Forum for Trygdespørsmål, men her på Åpent forum er det kanskje flere som leser.

Er noen her i en liknende situasjon som meg, og har søkt (eller fått avslag på) uføretrygd? Jeg vurderer å søke om halv trygd. Problemet er at jeg ikke har èn klar lidelse, men flere, og ingen av dem gir hver for seg grunnlag nok til å bli uføretrygdet. Totalt sett gjør de imidlertid at jeg har svært mye sykmeldt de siste årene (til irritasjon for arbeidsgivere i tredje jobb på rad), og i perioder har jeg måttet redusere stillingen min for å klare jobben. De

Sterke menssmerter tar 2 sykedager hver måned. Smerter i forbindelse med tarm/fordøyelse tar også 2-3 sykedager pr.måned. Senebetennelser i armer og skuldre gjør meg helt eller halvt sykemeldt i uker av gangen, mange ganger i året. I tillegg lider jeg av slitenhet/utbrenthet (men denne diagnosen godtas ikke som grunnlag for uføretrygd), noe som gjør at jeg i lange perioder er delvis sykemeldt, og i perioder har jeg redusert stillingen min for å klare å takle jobben uten sykmeldinger (så ikke arbeidsgiver skal bli sur). På toppen av det hele ble jeg utsatt for et psykisk traume for noen år siden, som på lengre sikt har medført energitap (uten at jeg har noen klar psykiatrisk diagnose).

For alt dette har jeg fått ulike typer behandling, gjennom flere år. En viss bedring har skjedd, men det nivået jeg har "landet" på, gjør meg likevel ikke i stand til å takle full jobb.

Er det noen her som har erfaring med om Trygdekontoret godtar en slik opphopning av lidelser som grunnlag for delvis uføretrygd?

Det kan vel ikke være riktig at jeg må redusere stillingen min pga helseplager, og dermed miste både lønnsinntekt og pensjonspoeng...?

Skrevet

Å få innvilget en uførepensjon i dag er vanskelig, til tross for hva mange andre måtte mene.

Det hjelper i mange tilfeller å ha en konkret diagnose, men dette kvalifiserer ikke automatisk til innvilgelse for deg, selv om andre med samme diagnose har fått det.

I første omgang må man helst gjennom en lang sykemeldingsperiode, så snakker vi ofte om en like lang rehabiliteringsperiode, steget etter det – om rehab ikke fører frem, er søknad om attføring/yrkesrettet attføring, dette kan bli innvilget for en periode på inntil tre år.

I løpet av attføringsperioden bestilles ofte en utreding i Arbeid med bistand, her er hovedformålet å få folk ut i fast arbeid igjen, men det benyttes i mange tilfeller også til å måle folks arbeidsevne eller en eventuelt restarbeidsevne, med henblikk på en gradert uføre.

Veldig få personer får innvilget uføre før de har vært gjennom denne testrunden.

Det er også viktig å ha med spesialistuttalelser, en fyldig legeerklæring samt konklusjonen fra uttestingen.

Få (ingen?) får i dag innvilget varig uføre, men kan - hvis alt tilsier det, få innvilget en tidsbegrenset uføre. Så må man gjerne gjennom deler av mølla en gang til.

Skrevet

Hva sier legen din?

Legen min skjønner godt at jeg vil søke om det, og vil nok støtte en søknad, men hun er veldig oppgitt over Trygdemyndighetene generelt. Hun kjenner til flere tilfelle hvor pasienter ikke har fått innvilget trygd, selv om de burde fått det. Derfor er hun pessimistisk på mine vegne, men det er jo ikke sikkert hun har rett.

Skrevet

Å få innvilget en uførepensjon i dag er vanskelig, til tross for hva mange andre måtte mene.

Det hjelper i mange tilfeller å ha en konkret diagnose, men dette kvalifiserer ikke automatisk til innvilgelse for deg, selv om andre med samme diagnose har fått det.

I første omgang må man helst gjennom en lang sykemeldingsperiode, så snakker vi ofte om en like lang rehabiliteringsperiode, steget etter det – om rehab ikke fører frem, er søknad om attføring/yrkesrettet attføring, dette kan bli innvilget for en periode på inntil tre år.

I løpet av attføringsperioden bestilles ofte en utreding i Arbeid med bistand, her er hovedformålet å få folk ut i fast arbeid igjen, men det benyttes i mange tilfeller også til å måle folks arbeidsevne eller en eventuelt restarbeidsevne, med henblikk på en gradert uføre.

Veldig få personer får innvilget uføre før de har vært gjennom denne testrunden.

Det er også viktig å ha med spesialistuttalelser, en fyldig legeerklæring samt konklusjonen fra uttestingen.

Få (ingen?) får i dag innvilget varig uføre, men kan - hvis alt tilsier det, få innvilget en tidsbegrenset uføre. Så må man gjerne gjennom deler av mølla en gang til.

I mitt tilfelle HAR jeg jo en fast jobb. Den vil jeg gjerne beholde. Tror ikke jeg ville fungert noe bedre i en annen jobb. Trenger bare å få fast reduksjon av stillingen pga helseplager, og økonomisk kompensasjon for dette i form av trygd. I forhold til arbeidsgiver vil det neppe bli noe problem å gå ned i halv stilling, da det er flere der som jobber redusert.

Vil jeg bli nødt til å si opp en fast stilling, som jeg kan få jobbe redusert i, for å prøve ut helt andre typer jobber som jeg neppe vil klare bedre?!

Skrevet

I mitt tilfelle HAR jeg jo en fast jobb. Den vil jeg gjerne beholde. Tror ikke jeg ville fungert noe bedre i en annen jobb. Trenger bare å få fast reduksjon av stillingen pga helseplager, og økonomisk kompensasjon for dette i form av trygd. I forhold til arbeidsgiver vil det neppe bli noe problem å gå ned i halv stilling, da det er flere der som jobber redusert.

Vil jeg bli nødt til å si opp en fast stilling, som jeg kan få jobbe redusert i, for å prøve ut helt andre typer jobber som jeg neppe vil klare bedre?!

Da må du satse på en grundig legeerklæring uttalelser fra spesialister hvis du har vært i kontakt med slike i forbindelse med behandlingen din.

Og du må nok regne med en anke-runde.

Men uansett så nytter det ikke å få noe innvilget hvis en ikke søker...:-)

Gjest begonia
Skrevet

Det er funksjonsgraden som bestemmer om du får uføretrygd. Om du har leddgikt kan du allikevel orke en 100% jobb, selv om dette er en anerkjent diagnose.

Muskel- og skjelettplager og psykiske problemer kan hver for seg eller samlet gi uføretrygd. Det vet jeg fra folkjeg kjenner.

Skrevet

Først og fremst er det viktig å anke! Send inn en anke med en gang, ofte kan det virke som om de sender tilbake alle 1. gangssøknader uten videre.

Så bør du finne ut hva som var grunnlaget for avslaget, kan legen ha skrevet noe som ble feil i forhold til trygdekontoret? Få et møte med saksbehandler. Det kan også være en god løsning å snakke om en advokat eller en rettshjelper som er ekspert på trygdehjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...