Gå til innhold

Spørsmål om delvis Uføretrygd?

Anbefalte innlegg

Gjest ikke noe nick i dag
Skrevet

Har noen her en liknende helsesituasjon som meg, og har søkt (eller fått avslag på) uføretrygd? Jeg vurderer å søke om halv trygd. Problemet er at jeg ikke har èn klar lidelse, men flere, og ingen av dem gir hver for seg grunnlag nok til å bli uføretrygdet. Totalt sett gjør de imidlertid at jeg har svært mye sykmeldt de siste årene (til irritasjon for arbeidsgivere i tredje jobb på rad), og i perioder har jeg måttet redusere stillingen min for å klare jobben. De

Sterke menssmerter tar 2 sykedager hver måned. Smerter i forbindelse med tarm/fordøyelse tar også 2-3 sykedager pr.måned. Senebetennelser i armer og skuldre gjør meg helt eller halvt sykemeldt i uker av gangen, mange ganger i året. I tillegg lider jeg av slitenhet/utbrenthet (men denne diagnosen godtas ikke som grunnlag for uføretrygd), noe som gjør at jeg i lange perioder er delvis sykemeldt, og i perioder har jeg redusert stillingen min for å klare å takle jobben uten sykmeldinger (så ikke arbeidsgiver skal bli sur). På toppen av det hele ble jeg utsatt for et psykisk traume for noen år siden, som på lengre sikt har medført energitap (uten at jeg har noen klar psykiatrisk diagnose).

For alt dette har jeg fått ulike typer behandling, gjennom flere år. En viss bedring har skjedd, men det nivået jeg har "landet" på, gjør meg likevel ikke i stand til å takle full jobb.

Er det noen her som har erfaring med om Trygdekontoret godtar en slik opphopning av lidelser som grunnlag for delvis uføretrygd?

Det kan vel ikke være riktig at jeg må redusere stillingen min pga helseplager, og dermed miste både lønnsinntekt og pensjonspoeng...?

Gjest sosionomen
Skrevet

Det ikke diagnosen(e) i seg selv som gir grunnlag for uføretrygd eller ikke, men om inntektsevnen er nedsatt med minst halvparten. Om det er mulig å jobbe med andre ting, attføring eller ikke, som danner hovedgrunnlaget for uføretrygd. Videre skal det tas hensyn til alder, tidligere utdanning og mulighet for ev. å få annet arbeid. Det er din fastlege og trygdekontorets rådgivende lege som vil foreta den vurderingen. Trygdekontorets lege baserer sine uttalelser på ev. attester du kan legge ved søknaden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...