Gå til innhold

Pensjonsavtalen - en diskriminering av kvinner og av syke.

Anbefalte innlegg

Gjest hilsen en enslig mor
Skrevet

Det jeg er mest fortvilt over med den nye pensjonsavtalen, er at den går utover kvinner, som ofte jobber deltid i perioder pga barn. I tillegg går den utover folk som pga sykdom ender opp med å jobbe redusert.

Tidligere var det de 20 beste lønnsårene som lå til grunn for pensjonen. Nå skal alle årene telle.

At ikke noen har klart å stanse reformen (likestillingsombudet feks?) det fatter ikke jeg.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Jeg trodde pensjonen bare var oppsparte penger jeg. At man f.eks. la av 2% av lønnen sin hver måned i en kasse.

Slik at alle fikk lønn etter hva de har tjent?

Jeg mener, det er jo fortsatt urettferdig, da mange (spesielt kvinner) må gjøre ulønnet arbeid.

Uff, har ikke satt meg inn i dette jeg...

Gjest hilsen en enslig mor
Skrevet

Jeg trodde pensjonen bare var oppsparte penger jeg. At man f.eks. la av 2% av lønnen sin hver måned i en kasse.

Slik at alle fikk lønn etter hva de har tjent?

Jeg mener, det er jo fortsatt urettferdig, da mange (spesielt kvinner) må gjøre ulønnet arbeid.

Uff, har ikke satt meg inn i dette jeg...

Vel, jeg syns jo ikke man skal straffes økonomisk fordi man er syk eller fordi man tar seg av barna sine.

Nå leser jeg faktisk i den nye avtalen at kvinnene skal få pensjonspoeng for hjemmeværende år med barn - men gjelder dette også hvis de jobber deltid?

Gjest skattebetaler
Skrevet

fatter igrunnen ikke hvorfor jeg skal betale for at andre velger å ikke jobbe. (snakker ikke om de som ikke jobber på grunn av sykdom)

pensjonen er ment til å dekke det inntektstapet en får når en går ut av inntektsgivende arbeid og ut i pensjon

derfor har det selvsagt relevans i hva en har betalt inn

de 2% som en snakker om er for offentlig sektor. i tillegg betaler arbeidsgiver opp mot 10% av lønnen i pensjonsutgifter

ellers betaler jo alle gjennom trygdeavgiften, også de offentlig ansatte

Skrevet

Vel, jeg syns jo ikke man skal straffes økonomisk fordi man er syk eller fordi man tar seg av barna sine.

Nå leser jeg faktisk i den nye avtalen at kvinnene skal få pensjonspoeng for hjemmeværende år med barn - men gjelder dette også hvis de jobber deltid?

Nå i dag mener jeg at en inntekt på 265 000 gir like mange pensjonspoeng som man får ved å være hjemme med omsorg for små barn. Dvs at om du har små barn og tjener mindre enn dette, får du 3 pensjonspoeng pr år.

Skrevet

Nå i dag mener jeg at en inntekt på 265 000 gir like mange pensjonspoeng som man får ved å være hjemme med omsorg for små barn. Dvs at om du har små barn og tjener mindre enn dette, får du 3 pensjonspoeng pr år.

Jeg har i alle fall fått pensjonspoeng for ungene selv om jeg har jobbet hele tiden, bortsett fra i svangerskapspermisjonene da. Hvert år har det kommet skriv fra trygdekontoret om at jeg har fått pensjonspoeng fordi jeg har omsorgen for små barn (under 7 år?), men om dette er i tillegg til de jeg får gjennom jobben vet jeg ikke.

Skrevet

Jeg har i alle fall fått pensjonspoeng for ungene selv om jeg har jobbet hele tiden, bortsett fra i svangerskapspermisjonene da. Hvert år har det kommet skriv fra trygdekontoret om at jeg har fått pensjonspoeng fordi jeg har omsorgen for små barn (under 7 år?), men om dette er i tillegg til de jeg får gjennom jobben vet jeg ikke.

Nei, de er ikke i tilegg til de du evt har opptjent gjennom lønnsinntekt. Det er enten-eller, der det beste alternativet blir automatisk registrert.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...