Gå til innhold

Kan jeg stå oppført i telefonkatalogen med bare mellomnavnet mitt?

Anbefalte innlegg

Gjest rart etternavn
Skrevet

Jeg har et etternavn+ et slektsnavn som jeg la til navnet mitt i voksen alder. Jeg har et veldig dårlig forhold til etternavnet mitt da jeg opplevde å bli mobbet for det på skolen. Det er også et svært uvanlig navn, så jeg ønsker heller å bruke det andre navnet mitt.

la oss si at jeg feks heter X Dahl Xanos. i hvilke situasjoner kan jeg velge å bare bruke Dahl navnet? Kan jeg feks velge å bli registrert med Dahl på ringeklokka på studentbyen hvor navnene vises når man trykker på knappene?. Kan jeg bare registrere meg som Dahl i telefonkatalogen? eller hvor strengt er det?

Gjest Simiana
Skrevet

Hvorfor sløyfer du det ikke hvis du misliker det? Det er jo en smal sak å skifte etternavn i dag.

Skrevet

Eller du kan bytte etternavn og mellomnavn, slik at du blir oppført som "Dahl", men fortsatt beholder navnet-med-dårlige-assosiasjoner.

Skrevet

Hvorfor sløyfer du det ikke hvis du misliker det? Det er jo en smal sak å skifte etternavn i dag.

Det samme tenkte jeg.

Gjest rart etternavn
Skrevet

jeg har allerede lagt til et navn på folkeregisteret en gang. Det er vel 3 ganger man kan gjøre det tror jeg. Er usikker på hva jeg vil gjøre foreløpig. dessuten hvis jeg gifter meg med han jeg er sammen med så jeg vil gjerne ta navnet hans også.

Skrevet

jeg har allerede lagt til et navn på folkeregisteret en gang. Det er vel 3 ganger man kan gjøre det tror jeg. Er usikker på hva jeg vil gjøre foreløpig. dessuten hvis jeg gifter meg med han jeg er sammen med så jeg vil gjerne ta navnet hans også.

Er du sikker? De har myket opp reglene når det gjelder navn.

Skrevet

Personer over 18 år kan ikke ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn mer enn en gang hvert tiende år. Vedkommende kan likevel innen ti år:

1. ta som etternavn etternavnet til en ektefelle eller en samboer som vedkommende har bodd sammen med i minst to år eller har barn sammen med, eller for navn som har en tradisjon i en kultur som ikke skiller mellom fornavn og etternavn, ektefellens eller samboerens fornavn,

2. ta som etternavn et etternavn som vedkommende tidligere har hatt,

3. ta som etternavn steforeldres, fosterforeldres eller adoptivforeldres etternavn, og

4. endre fornavnet tilbake til det fornavnet vedkommende hadde før endringen,

5. ta, endre eller sløyfe fornavn eller etternavn dersom det foreligger særlige grunner.

http://www.lovdata.no/all/tl-20020607-019-002.html#6

Skrevet

Jeg har endret navn 3 ganger faktisk, i ungdommen tok jeg min mors etternavn som mellomnavn, så giftet jeg meg og tok hans etternavn i tillegg, deretter skilte jeg meg og kvittet meg med hans navn igjen. Har ikke fått noen beskjed om at jeg ikke kan gjøre det flere ganger?!

skorpionfisken
Skrevet

Når du gifter deg og skiller deg kan du fritt bytte navn uten at det går på den "kvota" de har for navnebytte innen få år.

jeg hadde bytta navnet, og heller tatt et navn jeg ville hatt videre, gift eller ikke.

Gjest rart etternavn
Skrevet

Når du gifter deg og skiller deg kan du fritt bytte navn uten at det går på den "kvota" de har for navnebytte innen få år.

jeg hadde bytta navnet, og heller tatt et navn jeg ville hatt videre, gift eller ikke.

ja jeg tenker litt på å ta en navneendring, men er litt usikker på om jeg skal gjøre det ennå, eller om dette er en prosess som vil gå over. Selv om jeg har veldig lyst til å skifte navn nå så kan det jo hende at jeg kommer på andre tanker om et år, derfor vil jeg gi det en prøvetid nå for å se om jeg føler meg bedre ved å bare bruke mellomnavnet mitt en stund.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...