Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er litt i tvil om jeg skal legge bark i blomsterbedet mitt. Det står at hvis ikke jorden er helt ugressfri, så må man ha en barkduk under. Jorden min er iallfall ikke ugressfri, for å si det mildt. Har fjernet ugresset nå da, men det kommer jo opp igjen etterhvert.

Lurer på om jeg er nødt til å kjøpe denne spesielle barkduken, eller om det holder å legge aviser under barken?

Skrevet

Kan man ernære seg på bark?

Har du ikke hørt om barkebrød?

Gjest Snoopy83
Skrevet

Har du ikke hørt om barkebrød?

Såklart, men jeg trodde barken bare var der for at man ikke hadde råd til å spise seg mett på ordentlig mat.

Altså at man ble mett av det, men at det ikke gav noe energi.

Skrevet

Såklart, men jeg trodde barken bare var der for at man ikke hadde råd til å spise seg mett på ordentlig mat.

Altså at man ble mett av det, men at det ikke gav noe energi.

Ja, nettopp.

Jeg har ikke tenkt å bake barkebrød, har bare tenkt å ha barkdekke i et blomsterbed.

Skrevet

Du bør legge duk under barken. Alternativet er å drepe allt ugresset med ugressmiddel, men det er ikke så effektivt (og man bør faktisk helst gjøre det før man legger duk også).

Barken må også "vedlikeholdes", dvs. at det må legges på ny med noen års mellomrom. Barken blir til jord, og da begynner det å gro ugress i den også.

Gjest Snoopy83
Skrevet

Ja, nettopp.

Jeg har ikke tenkt å bake barkebrød, har bare tenkt å ha barkdekke i et blomsterbed.

Men jeg var som sagt usikker på dette, og ville ta det opp igjen.

Kanskje det finnes noen kjemikalier en kan tilsette barken, slik at en kan ernære seg på den.

Da kan ikke du drive å bebarke beddene dine. Da skal all barken sendes til Darfur.

Men personlig tror jeg selv barkebiller smaker bedre enn barkeraffinat.

Skrevet

Ugress kommer igjennom det meste, garantert også avispapir. Så gå for bark-duk du. Vi har duk under belegningssteinen vår, og gjort skikkelig grunnarbeide, men allikevel kommer det noen få ugress-tuster mellom enkelte stein...

Skrevet

Ugress kommer igjennom det meste, garantert også avispapir. Så gå for bark-duk du. Vi har duk under belegningssteinen vår, og gjort skikkelig grunnarbeide, men allikevel kommer det noen få ugress-tuster mellom enkelte stein...

Ok, får litt second thoughts her nå. Orker ikke styre med duk og bark hvis ugresset kommer opp likevel. Hadde tenkt å plante slike bunndekkeplanter, spørs om jeg får ta jobben med å luke noen år før de får bredt seg ut.

Skrevet

Ok, får litt second thoughts her nå. Orker ikke styre med duk og bark hvis ugresset kommer opp likevel. Hadde tenkt å plante slike bunndekkeplanter, spørs om jeg får ta jobben med å luke noen år før de får bredt seg ut.

Nei nei, var ikke sånn ment. På 50m2 område med belegningsstein er det mindre enn en håndfull ugressplanter som har dukket opp. Så det har helt klart hjulpet med duken altså.

Skrevet

Nei nei, var ikke sånn ment. På 50m2 område med belegningsstein er det mindre enn en håndfull ugressplanter som har dukket opp. Så det har helt klart hjulpet med duken altså.

Ok, men var det helt ny jord under fra før da? Dette er et gammelt bed skjønner du.

Skrevet

Ok, men var det helt ny jord under fra før da? Dette er et gammelt bed skjønner du.

Det var ugress under fra før, men vi la duk og uharpet grus (en slags sand) osv. under.

Men skal du anlegge nytt bed, så kan du kanskje kverke ugresset med Round-Up først? Eller mulig at du kan bruke det uansett, jeg vet ikke.

Er egentlig ikke rette person å spørre tror jeg, er ingen hage-entusiast, for å si det sånn... hehe

Skrevet

Det var ugress under fra før, men vi la duk og uharpet grus (en slags sand) osv. under.

Men skal du anlegge nytt bed, så kan du kanskje kverke ugresset med Round-Up først? Eller mulig at du kan bruke det uansett, jeg vet ikke.

Er egentlig ikke rette person å spørre tror jeg, er ingen hage-entusiast, for å si det sånn... hehe

Hehe nei ikke jeg heller, derfor har jeg lyst til å ha et litt mer lettstelt bed enn dette. Kommer ikke til å anlegge noe nytt bed, det er mange fine roseplanter der som sto her da vi flyttet hit. Hadde som sagt bare tenkt å fylle ut litt med bunndekkende planter. Tror jeg går for det! :)

Gjest Jordbærelskeren
Skrevet

I jordbæråkeren min er det minimalt med ugress, ennå jeg bare strør sagflis over. Av størrelsen de som kommer fra mobile motorsager.

Et temmelig tykt lag, dog, så man ikke ser jorden i det hele tatt.

Før hadde jeg plastduk over, men det ble en fiasko, da jeg måtte vanne plantene for at de skulle få tilstrekkelig med vann.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...