Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Smuglingen av vin og øl er tredoblet på tre år. Ganske OK at utvalget er så bra, her kan man få fire ulike vin og 5 ølmerker på svartebørsen, ca 30% under prisen på polet. Ikke at det betyr så mye, men det er et par -tre hundrelapper spart i mnd. Det er liksom så herrrlig å lure staten og Kr.F. Levert på døra med trailer :-)

Jepp, la oss få egne hyller i butikkene, med den beste konjakken godt synlig og til kontinentale priser. Alkohol er en lovlig vare, som ikke bør monopoliseres.

Sprit i butikk til kontinentale priser er det samme som å utrydde smugling og hjemmebrent, samt få en mye bedre oversikt over forbruket, da mørketallene også blir belyst.

Smugling og hjemmebrenning er statlig ansvarsfraskrivelse og et resultat av politikernes forfeilede oppdragermentalitet overfor det norske folk.

Jeg har talt. Ugh!

Gjest Bøygen2
Skrevet

Jepp, la oss få egne hyller i butikkene, med den beste konjakken godt synlig og til kontinentale priser. Alkohol er en lovlig vare, som ikke bør monopoliseres.

Sprit i butikk til kontinentale priser er det samme som å utrydde smugling og hjemmebrent, samt få en mye bedre oversikt over forbruket, da mørketallene også blir belyst.

Smugling og hjemmebrenning er statlig ansvarsfraskrivelse og et resultat av politikernes forfeilede oppdragermentalitet overfor det norske folk.

Jeg har talt. Ugh!

Det er bedre om trailersjåfører tjener ærlige penger og økonomi baseres på ekte verdiskapning. Jeg vil heller handle på polet, men prisene er for høye. Jeg velger bare rimeligste alternativ av to like gode tjenester. Det er naivt å tro at noen skal føle lojalitet mot et system som ikke fungerer normalt i markedet. Smugling og distribusjon av smuglervarer er aktiviteter i et marked, og polet er en outsider som ikke er med annet enn å distansere seg med for høye priser. Institusjonen Polet har priset seg ut av markedet.

Problemet er at forståelsen for markedskrefter er meget lav i dette landet.

Gjest Bøygen2
Skrevet

Jeg har talt. Ugh!

Når distribusjonen er skikkelig etablert, lurer jeg på om det er så lett for polet å ta tilbake andelen, selv om de setter prisene ned. Jeg tror de har gått for langt, og at markedet ikke vil responere så lett på prisnedsettelser.

Smuglerne er mer erfarne, kundene etablerte og kundeforholdene gode. Logistikken og ledetida er veldig bra, de har det du trenger i rett tid, levert på døra til rett pris. Hva mer ønsker en kunde?

Skrevet

Det er bedre om trailersjåfører tjener ærlige penger og økonomi baseres på ekte verdiskapning. Jeg vil heller handle på polet, men prisene er for høye. Jeg velger bare rimeligste alternativ av to like gode tjenester. Det er naivt å tro at noen skal føle lojalitet mot et system som ikke fungerer normalt i markedet. Smugling og distribusjon av smuglervarer er aktiviteter i et marked, og polet er en outsider som ikke er med annet enn å distansere seg med for høye priser. Institusjonen Polet har priset seg ut av markedet.

Problemet er at forståelsen for markedskrefter er meget lav i dette landet.

Jeg har store problemer med smuglersprit, fordi dette drives profesjonelt, dvs. organisert kriminalitet står bak. Og når du også risikerer at lyset går fordi du har fått i deg tresprit, så blir kannespriten lite attraktiv.

Jeg har et avslappet forhold til drikkevarer, og tar med meg det jeg trenger når jeg er utenlands, og deponerer i Sverige det jeg ikke får med meg inn i Norge. På den måten holder jeg meg unna både Polet og smuglerne.

Nå har vi jo trøndere da, som har drekki karsk siden ungdomsskolen. Å få avvendt dem kan en bare glemme, selv om Polet delte ut gratis. De hadde drekke det også, selvsagt, men så hadde de svelget ned med karsk.

Skrevet

Når distribusjonen er skikkelig etablert, lurer jeg på om det er så lett for polet å ta tilbake andelen, selv om de setter prisene ned. Jeg tror de har gått for langt, og at markedet ikke vil responere så lett på prisnedsettelser.

Smuglerne er mer erfarne, kundene etablerte og kundeforholdene gode. Logistikken og ledetida er veldig bra, de har det du trenger i rett tid, levert på døra til rett pris. Hva mer ønsker en kunde?

Å vinne tilbake markedsandeler (!) vil selvsagt bli et problem, men i det lange løp tror jeg nordmenns drikkevaner kan kultiveres slik at vi kan oppføre oss som siviliserte mennesker når vi kommer bort til folk.

Pris og tilgjengelighet vil etterhvert gjøre oss blaserte nok til at vi ikke får denne desperasjonsfylla, der uttørkede nordmenn på sydentur svelger unna for ikke å drukne.

Vi må være fyllesjuke med stil.

Gjest Bøygen2
Skrevet

Jeg har store problemer med smuglersprit, fordi dette drives profesjonelt, dvs. organisert kriminalitet står bak. Og når du også risikerer at lyset går fordi du har fått i deg tresprit, så blir kannespriten lite attraktiv.

Jeg har et avslappet forhold til drikkevarer, og tar med meg det jeg trenger når jeg er utenlands, og deponerer i Sverige det jeg ikke får med meg inn i Norge. På den måten holder jeg meg unna både Polet og smuglerne.

Nå har vi jo trøndere da, som har drekki karsk siden ungdomsskolen. Å få avvendt dem kan en bare glemme, selv om Polet delte ut gratis. De hadde drekke det også, selvsagt, men så hadde de svelget ned med karsk.

Spriten jeg en sjelden gang kjøper er kjøpt i Tyskland eler Polen i en vanlig butikk av en jeg kjenner godt som ikke er organisert. De fleste er ikke medlem av mafiaen, Mafiaen finnes, men driver mest med salg av 10 litere og hele esker med røyk. Eb trailersjåfør som tar med et par kartonger har ikke nytte av organisering og vil heller ikke stikke seg ut eller bli tatt for å delta i et nettverk. Politiet liker nettverk de kan rekke opp. Når det ikke er noe nettverk, blir det uhyre vanskelig. Ingen vet noe. De fleste er alene.

Øl og vin er kjente merker og orginal forpakning. Det er ingenting for noen å hente på lureri. De tjener godt på de billige orginalene likevel. Smuglerne har lært at det lønner seg å være sikker, og at tobakk, øl og vin selger best i det markedet. Å få en forgiftet øl eller vin er ikke realistisk at skjer. Ikke forgiftet tobakk heller.

Under 2. V.K, døde 28 mennesker av metanolforgiftning på to uker, men folk fortsatte å kjøpe og drikke sprit ufortrødent likevel. Politiet var overrasket over at svartebørsen ikke ga seg eller folk ville fortsette å kjøpe.

Amerikanerne trodde heller ikke at tusenvis skulle bli drept under forbudstida.

Her i Norge ble også mange drept i forbudstida.

Smuglerne er umuig å stoppe så lenge det fins kunder og penger.

Gjest Bøygen2
Skrevet

Å vinne tilbake markedsandeler (!) vil selvsagt bli et problem, men i det lange løp tror jeg nordmenns drikkevaner kan kultiveres slik at vi kan oppføre oss som siviliserte mennesker når vi kommer bort til folk.

Pris og tilgjengelighet vil etterhvert gjøre oss blaserte nok til at vi ikke får denne desperasjonsfylla, der uttørkede nordmenn på sydentur svelger unna for ikke å drukne.

Vi må være fyllesjuke med stil.

Noen finske jeg kjenner er svært overrasket over nordmenn hvor kultiverte de er. Der en finne ville ligget drita i en krok, sitter nordmenn med en liten likør, venter 3-4 tmer og kjører hjem.

Skrevet

Noen finske jeg kjenner er svært overrasket over nordmenn hvor kultiverte de er. Der en finne ville ligget drita i en krok, sitter nordmenn med en liten likør, venter 3-4 tmer og kjører hjem.

Døh, ikke sammenlikne oss med finner, da.

Gjest Bøygen2
Skrevet

Døh, ikke sammenlikne oss med finner, da.

Det gjør KrF og alle som vil forhindre at polet senker prisene. Kulturelt er vi totalt ulike når det gjelder alkohol. Finner er mer lik russere slik sett. Russere har jeg sett mye av. Rå sprit på store grønne flasker helles i kjøkkenglass og ved siden av en diger bolle med sylteagurker så sure at du får vondt i kjeven av dem :)

Skrevet

Det gjør KrF og alle som vil forhindre at polet senker prisene. Kulturelt er vi totalt ulike når det gjelder alkohol. Finner er mer lik russere slik sett. Russere har jeg sett mye av. Rå sprit på store grønne flasker helles i kjøkkenglass og ved siden av en diger bolle med sylteagurker så sure at du får vondt i kjeven av dem :)

Finner drekker for å bli penere, russere drekker for å glemme at matskapet er tomt. Nordmenn drekker for å bli drit fulle. Det er ALLTID en god grunn for å drekke.

Men jeg etterlyser kultur, det er forskjell på "piker, vin og sang" og "øl, fitte og hornmusikk".

Gjest Bøygen2
Skrevet

Finner drekker for å bli penere, russere drekker for å glemme at matskapet er tomt. Nordmenn drekker for å bli drit fulle. Det er ALLTID en god grunn for å drekke.

Men jeg etterlyser kultur, det er forskjell på "piker, vin og sang" og "øl, fitte og hornmusikk".

Tysk kultur er bra slik.

Gjest Jonaz
Skrevet

Typisk Norge, hvis vi gjør alt forbudt, da vil vi bli perfekt..

Man hadde sex som 13 og 14 åringer før og. Det er ikke bare noe som plutselig har kommet de senere årene.

Utrolig nok, jeg har troen på at ungdom i dag faktisk har egne meninger og gjør som de vil.

Har du fulgt debatten etter at utspillet til Dåvøy kom??

Syns dine holdninger vitner om en totalt mangel på respekt for hva mange unge sliter med i dag. Ungdom etter ungdom har blitt spurt, og de sier at de vil ha slutt på seksualiseringen av samfunnet.

Tror dette er en lur ting av Dåvøy. Hun ser ut til å få med seg folk på tvers av alle partigrenser om dette utspillet.

Du virker ikke "helt på nett", ser det ut som. Ikke i det heletatt.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Har du fulgt debatten etter at utspillet til Dåvøy kom??

Syns dine holdninger vitner om en totalt mangel på respekt for hva mange unge sliter med i dag. Ungdom etter ungdom har blitt spurt, og de sier at de vil ha slutt på seksualiseringen av samfunnet.

Tror dette er en lur ting av Dåvøy. Hun ser ut til å få med seg folk på tvers av alle partigrenser om dette utspillet.

Du virker ikke "helt på nett", ser det ut som. Ikke i det heletatt.

"Du virker ikke "helt på nett", ser det ut som. Ikke i det heletatt."

Hva feiler det deg da?!?Hvordan kan du komme fram til den konklusjonen etter å ha lest et par innlegg av meg? Da er det vel heller du som ikke er "helt på nett" som du kaller det.

Snakker om å ha fordommer mot folk..!!

Gjest Jonaz
Skrevet

"Du virker ikke "helt på nett", ser det ut som. Ikke i det heletatt."

Hva feiler det deg da?!?Hvordan kan du komme fram til den konklusjonen etter å ha lest et par innlegg av meg? Da er det vel heller du som ikke er "helt på nett" som du kaller det.

Snakker om å ha fordommer mot folk..!!

Velger å kopiere et innlegg fra "sigga" lenger opp:

"Jeg tror Dåvøy har rett for en gangs skyld...(",)..

Jo oftere vi ser noe jo mer normalt blir det. Og alle vil være normale. Sånn er det bare. Det er ikke lenger nok at vi som foreldre må ta tak og lære jentene og guttene vår god moral og hva vi mener er de rette verdiene. Samfunnet rundt oss er så gjennomsyret av pengemakt og menn i svarte dresser.

Nei, her må man frem med spannet med svart maling og ta sensuren i egne hender. Vi må boikotte og være bevisste på hva vi lar oss påvirke av. Og vi må rose jentene våre for hva de gjør og ikke for hvordan de ser ut. Hver å enkelt av oss må være bevisste når vi omtaler jenter mens våre små håpefulle gutter sitter ved siden av, ved å vise respekt for andre, lærer ungene vår å ha respekt for andre. men desverre finnest det så alt for mange forledre som ikke ser sammenhengen her og som snakker på en slik måte at ungene ikke lærer å vise respekt.

Dagens moralpreken fra

- sigga"

Noe mer seriøsitet her enn hos deg kanskje? Du viser med all tydelighet at du ikke tilhører de voksne kvinner som er villig til å fighte litt for å få hjelpe de unge til å slippe seksualiseringen av det offentlige rom.

Syns du opptrer rett og slett flåsete i forhold til temaet.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Velger å kopiere et innlegg fra "sigga" lenger opp:

"Jeg tror Dåvøy har rett for en gangs skyld...(",)..

Jo oftere vi ser noe jo mer normalt blir det. Og alle vil være normale. Sånn er det bare. Det er ikke lenger nok at vi som foreldre må ta tak og lære jentene og guttene vår god moral og hva vi mener er de rette verdiene. Samfunnet rundt oss er så gjennomsyret av pengemakt og menn i svarte dresser.

Nei, her må man frem med spannet med svart maling og ta sensuren i egne hender. Vi må boikotte og være bevisste på hva vi lar oss påvirke av. Og vi må rose jentene våre for hva de gjør og ikke for hvordan de ser ut. Hver å enkelt av oss må være bevisste når vi omtaler jenter mens våre små håpefulle gutter sitter ved siden av, ved å vise respekt for andre, lærer ungene vår å ha respekt for andre. men desverre finnest det så alt for mange forledre som ikke ser sammenhengen her og som snakker på en slik måte at ungene ikke lærer å vise respekt.

Dagens moralpreken fra

- sigga"

Noe mer seriøsitet her enn hos deg kanskje? Du viser med all tydelighet at du ikke tilhører de voksne kvinner som er villig til å fighte litt for å få hjelpe de unge til å slippe seksualiseringen av det offentlige rom.

Syns du opptrer rett og slett flåsete i forhold til temaet.

"Noe mer seriøsitet her enn hos deg kanskje?"

Er du ute etter å ta meg eller noe? De fleste innleggene jeg har skrevet i den tråden her har blitt slettet, for jeg svarte en uønsket person (av webmaster). Så du har vel egentlig ikke peiling på hva jeg mener i den tråden her.

"Du viser med all tydelighet at du ikke tilhører de voksne kvinner som er villig til å fighte litt for å få hjelpe de unge til å slippe seksualiseringen av det offentlige rom"

Å hvordan i allverden kom du fram til det? Du kjenner ikke meg, du har ingen peiling på hva jeg står for.

"Syns du opptrer rett og slett flåsete i forhold til temaet. "

Det er vel heller du som oppfører deg flåsete. Går til angrep til meg i stedet for å diskutere som vanlige folk.

PS! Folk må uansett få lov til å ha forskjellige meninger i politikken også. Du trenger ikke se ned på andre bare fordi ikke alle har samme synspunkt som deg. Dine meninger trenger ikke være alle andres mening, eller det rette for den sags skyld!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...