Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal ha min første nå, og det er så masse jeg ikke vet. Hvor ofte skal babyen ammes og kan man ha morsmelk erstatning i tillegg til å amme?

Gjest noen tips
Skrevet

Du kan kjøpe og låne bøker om amming, Gro Nylander har feks skrevet mye om emnet.

I begynnelsen ammes babyen nesten hele tiden mens den er våken, i motsetning til for en generasjon og to siden, hvor man allerede fra første dag innførte klokkeslett hvor det var "stell", med amming og vasking osv ca hver tredje time.

Vær forberedt på kommentarer fra tanter og bestemødre og andre, som synes selvregulering ser masete og rotete ut..

Man har funnet ut at "selvregulering" (at barnet får mat hver gang det viser interesse) gir bedre melkeproduskjon, mindre problemer med melken osv. Mange opplvede tidligere at de "mistet melken" (fordi produksjonen gikk ned, fordi barnet ikke nødvendigvis ble lagt til brystet når det var mest interessert i å suge, men når klokken var et bestemt klokkeslett), det skjer veldig sjelden i dag (men kan selvsagt skje av andre årsaker).

Du kan kombinere morsmelk og tillegg, men det er i de færreste tilfellene noen grunn til det. Ammer man ikke til alle barnets måltider, går produksjonen ned, og det kan være vanskelig å få akkurat nok melk til å amme hjemme om morgenen og ettermiddag / kveld / natt, men gi erstatning på dagen. Noen kan få det til, men for de fleste vil dettte føre til sprengte bryst og kanskje infeksjon fordi man ikke ammer jevnlig, og så for lav produksjon.

Ønsker man ikke amme offentlig, kan man feks pumpe før man går ut, og ha med utpumpet melk.

Det finnes håndpumper (Avent, på apoteket, dette er de vanlige) og store elektriske pumper du kan leie (plesner, noen apotek, babyshop, helsestasjon). de store er vanlig hvis man må pumpe mye over tid.

Som sagt, de første ukene (og ofte lenger) ammer man nesten non stop mens barnet er våkent, etter hvert får man mer system og rutine. Men de fleste barn vil ha mest mat om ettermiddagen / kvelden, for å legge opp litt til natten. Så det fordeler seg ikke jevnt utover døgnet.

Noen barn sover lenge i strekk om natten, andre vil ha mat ofte om natten. "Alle" barn kan avvennes med nattamming når man innfører fast føde (halvtårsalder), mange tidligere enn dette.

Det anbefales å fullamme (dvs ikke gi noe annen mat eller drikke til barnet, med unntak av d-vitaminer) frem til ca 6 mnd alder, la morsmelk være hvovednæringskilde et par måneder utover dette, og så fortsette å amme gjerne til utover ettårsdagen (feks begynne å gi litt kumelk ved ettårsalder, mens man fortsatt gir morsmelk).

Det blir fine barn av de som får erstatning også. Det er fordeler, som feks at far kan ta like stor del av matingen som mor. Morsmelken har fordeler, det inneholder immunstoffer som erstatingen ikke gjør.

her kan du lese om amming (dette er ganske ensidig _for_ amming, du må se det som et partsinnlegg): http://www.ammehjelpen.no/

Skrevet

Man kan ha morsmelkerstatning i tillegg, men det er mye styr (gjøre klar, babyen griner gjerne i mellomtiden fordi det er sultent, vask/sterilisering etterpå). Det beste er om du bare ammer barnet, tillegg skal kun brukes om helsesøster eller lege anbefaler det...i mitt tilfelle ble jeg anbefalt erstatning i tillegg til amming og pumping av helsesøster som en mellomløsning siden babyen min gikk ned 150g etter ca 2 1/2 uke pga ulike problemer med amming.... lengter etter den dagen hvor alt er bare bra igjen og jeg kan begynne å fullamme fra begge bryst, for dette suger skikkelig med tanke på ekstraarbeid :(

Skrevet

I begynnelsen ammer du nesten hele tiden. Dette for å stimulere til økt melkeproduksjon, og fordi babyen ikke spiser så mye om gangen. Det anbefales å amme hver gang babyen er sulten (gråter). Når barnet er mellom 3-7 uker vil som regel ammingen stabilisere seg, og man får en rutine. Da ammer man ca hver 3-4 time. Hvorvidt barnet drikker fra 1 bryst eller begge er individuelt. Det er viktig å få barnet til å drikke 1 bryst tomt før du byr på bryst nr. 2. Den siste melka er den mest næringsrike. Ammingen fungerer litt slik at den først stiller tørsten med litt tynnere melk, og så kommer "godmelka" til slutt.

Innimellom vil du måtte ha økeperioder. Det er når barnet krever mer melk enn du har akkurat da. Da gjelder det å bare roe hele livet ned, og amme, amme, amme. Det varer som regel 1-2 dager, så er melkeproduksjonen økt og barnet blir fornøyd igjen.

Det kan være lurt å ha litt morsmelkserstatning på luringa i begynnelsen. Ikke at du nødvendigvis kommer til å trenge det, men hvis det tar litt tid før produksjonen kommer skikkelig i gang, så blir det veldig slitsomt å sitte ute med puppen absolutt hele tiden.

Men husk, gi først pupp - begge puppene, og så evt. litt mme til slutt.

Og som noami sier, det er mye styr med flasker! Puppen er mye enklere.

Det som overrasket meg mest da jeg fikk nr. 1, var hvor vondt det faktisk gjorde i puppen i begynnelsen når hun sugde. De har en utrolig sugekraft de søte små, og det var ikke akkurat noen god følelse å få den sugeproppen på brystet. Når man i tillegg lett blir sår i begynnelsen var det ikke noen stor fornøyelse den første tiden å amme. Men, det gikk over. De såre brystvortene grodde (kjøp ammeskjell - eller plukk albueskjell og legg over brystvortene etter at de har fått lufttørke med litt morsmelk på - fungerer kjempegodt!). Og det tok ikke så lang tid før brystene ble vant til sugingen. Da blir det kjempekoselig å amme. En herlig kosestund for liten og for stor.

Gled deg!

Skrevet

I begynnelsen ammer du nesten hele tiden. Dette for å stimulere til økt melkeproduksjon, og fordi babyen ikke spiser så mye om gangen. Det anbefales å amme hver gang babyen er sulten (gråter). Når barnet er mellom 3-7 uker vil som regel ammingen stabilisere seg, og man får en rutine. Da ammer man ca hver 3-4 time. Hvorvidt barnet drikker fra 1 bryst eller begge er individuelt. Det er viktig å få barnet til å drikke 1 bryst tomt før du byr på bryst nr. 2. Den siste melka er den mest næringsrike. Ammingen fungerer litt slik at den først stiller tørsten med litt tynnere melk, og så kommer "godmelka" til slutt.

Innimellom vil du måtte ha økeperioder. Det er når barnet krever mer melk enn du har akkurat da. Da gjelder det å bare roe hele livet ned, og amme, amme, amme. Det varer som regel 1-2 dager, så er melkeproduksjonen økt og barnet blir fornøyd igjen.

Det kan være lurt å ha litt morsmelkserstatning på luringa i begynnelsen. Ikke at du nødvendigvis kommer til å trenge det, men hvis det tar litt tid før produksjonen kommer skikkelig i gang, så blir det veldig slitsomt å sitte ute med puppen absolutt hele tiden.

Men husk, gi først pupp - begge puppene, og så evt. litt mme til slutt.

Og som noami sier, det er mye styr med flasker! Puppen er mye enklere.

Det som overrasket meg mest da jeg fikk nr. 1, var hvor vondt det faktisk gjorde i puppen i begynnelsen når hun sugde. De har en utrolig sugekraft de søte små, og det var ikke akkurat noen god følelse å få den sugeproppen på brystet. Når man i tillegg lett blir sår i begynnelsen var det ikke noen stor fornøyelse den første tiden å amme. Men, det gikk over. De såre brystvortene grodde (kjøp ammeskjell - eller plukk albueskjell og legg over brystvortene etter at de har fått lufttørke med litt morsmelk på - fungerer kjempegodt!). Og det tok ikke så lang tid før brystene ble vant til sugingen. Da blir det kjempekoselig å amme. En herlig kosestund for liten og for stor.

Gled deg!

tusen takk for gode tips:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...