Gå til innhold

Hvordan forholde seg til en medstudent som drikker?

Anbefalte innlegg

Gjest Søkksliten av denne studenten
Skrevet

Er vernepleierstudent. Naboen min er også det. I den forbindelse har jeg hele dette skoleåret vært vitne til hans drikkemønster. Det handler om at han går på fylla i flere dager om gangen. Bråker, slåss og tar ikke til etter rettning klagene han får på seg fra meg og andre naboer. Han har også hevnet seg, når han får beskjed om å slutte med dette. Vi bor i boliger for studenter og vi er mange som har barn, og ønsker ikke ha det slik lengere. Når disse fyllekulene kommer fester og drikker han dag og natt. Dette skjer oftere og oftere. Er svært lei denne uroen som foregår etter hans premisser. Han overholder ikke regler heller. Raver omkring der barna leker om dagen.

Han har fått beskjed fra studentsamskipnaden om å slutte, men det har ikke ført frem. Det rare er at han klarer eksamener og følger pliktmøte uten problem, så ingen kan påklage dette. Men jeg lurer likevel om skolen i sin helhet kan godta en slik fremførsel av en som skal bli vernepleier? Har vi noen plikt å si fra til skolen eller? Jeg grøsser ved tanken om jeg skulle få han som vernepleier.

Jeg spør meg selv, hvordan kan en slik person utdanne seg til vernepleier og hjelpe andre mennesker, når han selv bryter normer og regler i ett sett, og har alkoholproblem. Han er en voksen mann på over 40 år med tydelige alkoholproblem, og trenger hjelp selv.

Skrevet

Dere får fortsette å klage til utleier og be dem gjøre noe i forhold til bosituasjonen.

Etter min oppfatning ville det være feil om skolen skulle vektlegge "sladder" fra andre studenter om forhold som ikke har direkte med studiet å gjøre. Du hevder at han har et alkoholproblem og at han bryter regler/normer hele tiden. Hvordan skulle skolen evt. kunne ta stilling til om din fremstilling er korrekt?

Det finnes egne organ på høgskolene som kan vurdere studenters skikkethet i ekstreme tilfeller. Jeg håper det skal mer håndfaste ting enn "sladder" for at studenter skal kunne vurderes som "ikke skikket" - da dette får svært alvorlige konsekvenser for vedkommendes fremtid.

Gjest Søkksliten av denne studenten
Skrevet

Dere får fortsette å klage til utleier og be dem gjøre noe i forhold til bosituasjonen.

Etter min oppfatning ville det være feil om skolen skulle vektlegge "sladder" fra andre studenter om forhold som ikke har direkte med studiet å gjøre. Du hevder at han har et alkoholproblem og at han bryter regler/normer hele tiden. Hvordan skulle skolen evt. kunne ta stilling til om din fremstilling er korrekt?

Det finnes egne organ på høgskolene som kan vurdere studenters skikkethet i ekstreme tilfeller. Jeg håper det skal mer håndfaste ting enn "sladder" for at studenter skal kunne vurderes som "ikke skikket" - da dette får svært alvorlige konsekvenser for vedkommendes fremtid.

Det er ikke snakk om sladder. Har vært svært tålmodig i forhold til denne personen, da han direkte ved flere anledninger har laget kvalme for mange av oss som ønsker å være seriøse. Men ettersom tiden har gått har jo tanken slått meg hvordan dette skal gå. Selvfølgelig vil jeg at denne personen skal klare å oppføre seg normalt, og at en melding til skolen mulig vil få "konsekveneser" for hans atferd.

En annen ting, skal ingen bry seg og bare la dette fortsette i det lange løp?

Gjest printa
Skrevet

Leier dere bolig gjennom Studentsamskipnaden? Hva med husreglement, ordensregler mm.

Har dere skrevet brev til Studentsamskipnaden og klaget på dette forholdet, eller har Studskip selv sagt at de har tatt det opp med nabo`n?

Hadde jeg vært i deres tilfelle, ville jeg skrevet et brev til Studentsamskipnaden og påklaget forholdet. De har plikt på seg til å forklare hva de har tenkt å gjøre med saken, og gi dere et saklig svar på det.

På mitt studiested finnes et organ i midten, som skal hjelpe studentene å forhandle i saker som gjelder studentenes forhold til Studskipnaden.Kanskje finnes et slikt på ditt sted også - Uansett er en skriftlig henvendelse bedre enn fem muntlige.

Min erfaring som student og som bosatt på studiested, er at ting som gjelder "velferd" for studenter ikke er av spesielt interesse for studentsamskip mm det gjelder oppretting -eller nedlegging av studiesteder.

Synd, men sant. Litt skal vi da ha igjen for semesteravgiften vi betaler.

Skrevet

Send inn skriftlig klage til samskipnaden igjen, og forlang at de gjør noe for at dere andre og barna skal ha et trygt miljø. Her jeg bor blir de oppsagt, de som ikke klarer å forholde seg til at det bor andre i nærheten.

Du kan også, om du ønsker det, ta opp hans alkoholproblemer med noen i høgskolens ledelse. Jeg tviler på at de vil foreta seg noe. På mitt studium har vi et par som ikke er egnede, men studiestedet er utrolig unnvikende. Det er nokså alvorlig.

Skrevet

Det er ikke snakk om sladder. Har vært svært tålmodig i forhold til denne personen, da han direkte ved flere anledninger har laget kvalme for mange av oss som ønsker å være seriøse. Men ettersom tiden har gått har jo tanken slått meg hvordan dette skal gå. Selvfølgelig vil jeg at denne personen skal klare å oppføre seg normalt, og at en melding til skolen mulig vil få "konsekveneser" for hans atferd.

En annen ting, skal ingen bry seg og bare la dette fortsette i det lange løp?

Dersom jeg har trøbbel med min nabo, så må jeg løse det på andre måter enn å gå til hans arbeidsgiver å klage. Jeg synes situasjonen du beskriver virker slitsom, men kan fortsatt ikke se hvorfor du evt. skal blande skolen inn i det.

Gjest den ekte noor
Skrevet

Dersom jeg har trøbbel med min nabo, så må jeg løse det på andre måter enn å gå til hans arbeidsgiver å klage. Jeg synes situasjonen du beskriver virker slitsom, men kan fortsatt ikke se hvorfor du evt. skal blande skolen inn i det.

Enig med deg Frosken, jeg tenkte akkurat det samme!

Skrevet

Det er vel to saker, den ene er bomiljøet, den andre egnethet i den kommende jobben.

Skrevet

Enig med deg Frosken, jeg tenkte akkurat det samme!

Jeg er ikke helt enig med frosken. Boligforholdet for denne studenten må samskipnaden bringe til opphør. Når det gjelder studentens engnethet som vernepleier så kan det ikk være tvil om at den ikke er tilstede. Vernepleiere har som annet helsepersonell strenge etiske og moralske rettningslinjer å forholde seg til. De har samme utdanning i medikamentlære som sykepleierene. De håndterer ikke medikamrnter i sykehus, men ellers likt med sykepleierene i forskjellige kommunale tjenester og institusjoner. Dette rusproblemet denne studenten har gjør vedkommede uegnet til denne type jobb. Skolen må få dette på bordet slik at de kan behandle saken og skille klinten fra hveten. Studentens framtid avhenger av hva han gjør med livet sitt og at han utfra forholdene velger et yrke som passer hans livsstil om slik jobb finnes da? Hans skjebne gjelder kunn han, skjebnen til de han skulle hjelpe i ruset eller bakruset tilstand må veie tyngere enn egen skjebne.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med frosken. Boligforholdet for denne studenten må samskipnaden bringe til opphør. Når det gjelder studentens engnethet som vernepleier så kan det ikk være tvil om at den ikke er tilstede. Vernepleiere har som annet helsepersonell strenge etiske og moralske rettningslinjer å forholde seg til. De har samme utdanning i medikamentlære som sykepleierene. De håndterer ikke medikamrnter i sykehus, men ellers likt med sykepleierene i forskjellige kommunale tjenester og institusjoner. Dette rusproblemet denne studenten har gjør vedkommede uegnet til denne type jobb. Skolen må få dette på bordet slik at de kan behandle saken og skille klinten fra hveten. Studentens framtid avhenger av hva han gjør med livet sitt og at han utfra forholdene velger et yrke som passer hans livsstil om slik jobb finnes da? Hans skjebne gjelder kunn han, skjebnen til de han skulle hjelpe i ruset eller bakruset tilstand må veie tyngere enn egen skjebne.

Poenget mitt er vel egentlig at jeg ikke helt stoler på vurderingen til en som jevnlig har en "nabokrangel" gående med sin medstudent.

Jeg mener at studenter med rusproblemer jevnt over bør anses som uskikkede i flere av høgskoleutdanningene, men at den som evt. varsler skolens skikkethetskomite bør være helt sikker på at dette ikke gjøres ut i fra et ønske om å hevne seg.

Måten innlegget var skrevet på ga ikke meg noen trygghet i forhold til at hevnmotiver ikke var innblandet her.

Gjest knarp
Skrevet

Send melding til Helsetilsynet v/Fylkeslegen.

De er sørger for at uegnede ikke får autorisasjon.

Skrevet

Poenget mitt er vel egentlig at jeg ikke helt stoler på vurderingen til en som jevnlig har en "nabokrangel" gående med sin medstudent.

Jeg mener at studenter med rusproblemer jevnt over bør anses som uskikkede i flere av høgskoleutdanningene, men at den som evt. varsler skolens skikkethetskomite bør være helt sikker på at dette ikke gjøres ut i fra et ønske om å hevne seg.

Måten innlegget var skrevet på ga ikke meg noen trygghet i forhold til at hevnmotiver ikke var innblandet her.

Poenget er vel her at det ikke er snakk om en nabokrangel, men mer om realiteter. Hevn er vel heller ikke det aktuelle i dette konkrete tilfelle hvor studentene opplever at den som drikker og ruser seg svever rundt på dagtid i området hvor mange barn leker t.eks. Når tingene kommer på bordet ovenfor skolen så blir det opp til dem hvilke vurderinger de gjør. Utover dette synes det ikke som jeg er så uenig med frosken.

Skrevet

Poenget er vel her at det ikke er snakk om en nabokrangel, men mer om realiteter. Hevn er vel heller ikke det aktuelle i dette konkrete tilfelle hvor studentene opplever at den som drikker og ruser seg svever rundt på dagtid i området hvor mange barn leker t.eks. Når tingene kommer på bordet ovenfor skolen så blir det opp til dem hvilke vurderinger de gjør. Utover dette synes det ikke som jeg er så uenig med frosken.

Jeg er enig i at en person som er uten styring i forhold til alkohol og normal atferd, ikke bør gis mulighet til å jobbe som vernepleier.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...