Gå til innhold

Hva kan man kreve refundert i depositum ved utleie?

Anbefalte innlegg

Gjest dep.hvordan
Skrevet

Jeg har en datter som har leid en hybel. Hun har betalt et leieforskot/ depositum på X antall kr. Nå har det seg slik at husverten engang lånte min datter noen klær, noe jeg selv var vidtne til da. Etter en stund sa husverten fra om at hun ikke ville låne bort disse klærne likevell. Min datter har levert tilbake disse klærne mens husvert påstår at hun ikke har fått alt. Hybelen er levert tilbake til husvert i vasket og ordentlig stand. Faktisk renere enn da hun leide den. Husleie har hele tiden vært svært punktelig betalt og hun har betalt for denne siste måneden uten at hun lenger bor på hybelen. Det kan se ut som husvert legger opp til å skulle trekke min datter i depositumet som hun har betalt samtidig som det faktisk ser ut som at min datter har levrt alt tilbake av det hun i starten faktisk fikk låne. Nå er det ikke slik at min datter er feilfri, men? Hva mener dere om dette.

Skrevet

Disse klærne som eventuelt ikke har blit levert tilbake kan ikke dekkes gjennom depositiumet. Depositumet gjelder kun leiligheten og med mindre huseier kan vise mangler ved denne, så skal hun ha hele pengesummen tilbake (inkludert renter).

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Disse klærne som eventuelt ikke har blit levert tilbake kan ikke dekkes gjennom depositiumet. Depositumet gjelder kun leiligheten og med mindre huseier kan vise mangler ved denne, så skal hun ha hele pengesummen tilbake (inkludert renter).

Hvis husværet er leid ut møblert og disse klærne (meget spesielt tilfelle, må jeg si!) er innbefattet i inventarlista så skal vel de telle like mye som en sofa eller en komfyr. Men altså, meget spesielt!

Og for hundreogørtende gang så skal man ikke betale depositumet til utleier, det skal på sperret konto i leiers navn og disponeres kun av leier og utleier i fellesskap.

Skrevet

Hvis husværet er leid ut møblert og disse klærne (meget spesielt tilfelle, må jeg si!) er innbefattet i inventarlista så skal vel de telle like mye som en sofa eller en komfyr. Men altså, meget spesielt!

Og for hundreogørtende gang så skal man ikke betale depositumet til utleier, det skal på sperret konto i leiers navn og disponeres kun av leier og utleier i fellesskap.

Ja, om klærne er nevnt blant inventaret. Men det var de da ikke?

Skrevet

Utleier har ingen sak - - la tiden gå og ikke gi han opplysning om at han må melde fra SKRIFTLIG med krav om beølp - legge ved kvitteringer etc. -ellers kan bare din datter rusle ned i banken og banken må gi henne pengene ;) Den gang jeg leide var det 2 mnd. men det kan være forandret nå :) Lykke til!

Gjest saluki
Skrevet

Er depositumet i banken på sperret konto, eller på konto hos institusjon?

Hvis ikke, og utleier har satt det inn på sin private konto eller brukt dem, har utleier gjort en stygg tabbe. Da er det nemlig innskudd, og juridiske forviklinger står i kø for utleier. Mange har måttet betale mye for å slippe ut av den fella. Hvis alt ligger til rette, og beløpet er betalt før 1.1.2000 eier du faktisk en del av huset, som du kan nekte å selge tilbake til utleier. Det er nå forbudt å inngå avtaler om leieinnskudd, og depositum SKAL inn i godkjent institusjon.

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=588

Gjest saluki
Skrevet

Utleier har ingen sak - - la tiden gå og ikke gi han opplysning om at han må melde fra SKRIFTLIG med krav om beølp - legge ved kvitteringer etc. -ellers kan bare din datter rusle ned i banken og banken må gi henne pengene ;) Den gang jeg leide var det 2 mnd. men det kan være forandret nå :) Lykke til!

1 mnd.

http://www.lovdata.no/all/hl-19990326-017.html#3-5

Gjest saluki
Skrevet

Hjemforsikringen din skal dekke advokatutgifter mot en egenadel.

Gjest saluki
Skrevet

Så bra! :)

Ganske mange utleiere som ikke leser lover og regler og mange leietakere som heler ikke gjør det.

En fjoms nedi veien her trodde han kunne legge på husleia så mye han ville i kontraktsperioden. Maska ble litt lang da han skjønta at han måtte redusere leia, siden konsumprisindeksen var gått ned.

Ei på TV så i sin kontrakt at hun hadde 3 års leietid, og måtte da betale der i 3 år. Hun slapp unna da TV belyste saken.

Gjest dep.hvordan
Skrevet

Er depositumet i banken på sperret konto, eller på konto hos institusjon?

Hvis ikke, og utleier har satt det inn på sin private konto eller brukt dem, har utleier gjort en stygg tabbe. Da er det nemlig innskudd, og juridiske forviklinger står i kø for utleier. Mange har måttet betale mye for å slippe ut av den fella. Hvis alt ligger til rette, og beløpet er betalt før 1.1.2000 eier du faktisk en del av huset, som du kan nekte å selge tilbake til utleier. Det er nå forbudt å inngå avtaler om leieinnskudd, og depositum SKAL inn i godkjent institusjon.

http://www.norge.no/emne/samfunn.asp?id=588

Det som er at utleier har i husleiekontrakten kalt depositumet for forskuddsleie, kontrakten så jeg ikke før min datter hadde skrevet under. Altså betalte jeg direkte på konto for 2 mnd forskudsleie, samt for vanlig husleie = 3 mnd på engang som var 9000 kr. Dette var i januar.

Skrevet

Det som er at utleier har i husleiekontrakten kalt depositumet for forskuddsleie, kontrakten så jeg ikke før min datter hadde skrevet under. Altså betalte jeg direkte på konto for 2 mnd forskudsleie, samt for vanlig husleie = 3 mnd på engang som var 9000 kr. Dette var i januar.

Det er jo forskjell på depositum og forskuddsleie. Med forskuddsleie skal din datter ikke ha noe tilbake igjen når hun flytter. Det skal vel egentlig dekke oppsigelsestiden det.

Gjest saluki
Skrevet

Det virker som utleier har gjort noe ulovlig. Leieforskudd ut over en måneds husleie eller depositum er en og samme sak, og alt skal inn på sperret konto, ikke overstige 6 mnd husleie tilsammen.

Leieforskuddet er ikke et depositum, og reglene for depositum gjelder dermed ikke. Leieforskuddet skal kun dekke skyldig husleie, og ikke andre krav. Leieforskudd kan bare kreves for inntil en måned, resten er i praksis depositum.

Les loven, mange får aha-opplevelser.

Jeg tipper utleier her kommer til å vasse i forviklinger hvis du vil lage bråk, og han må betale alle kostnader siden han antagelig har begått en grov formfeil. Detta kan bli dyrt. Spør forsikringsselskapet ditt om dekning av jurist. En rettshjelper er billigere og ofte like bra som advokat.

Litt slitsomt blir det da. Men har du flytta, er det ikke så farlig heller. Kjekt med noen vitner på vasking og at alt er i stand, har du et videokamera er det kjekt, husk vitne da også.

Gjest dep.hvordan
Skrevet

Ja, om klærne er nevnt blant inventaret. Men det var de da ikke?

Nei klærne er ikke noe av en inventarlist. dette var nærmest som venn til venn sak.

Gjest saluki
Skrevet

Med litt undersøkelser:

To formfeil er trolig begått: pengene er ikke på sperret konto og det er tatt for mye leieforskudd.

Det haster ikke å få pengene, for du vil ikke få 7,5% rente andre steder. Trolig skal hun ha rente for hele tida hun har hatt for mye penger utestående hos utleier.

Utleie er ikke noen spøk, og man må vite hva man gjør. Utleier anses dessuten for å være den sterkeste part i en sak, og det omfattes av avtaleloven. Er man den sterkeste part, skal man være nøye og forsiktig. Man kan heller ikke skrive hva som helst i en kontrakt, hele kontrakten blir lett tilsidesatt av retten hvis det er gjort formfeil.

Gjest Wer bist du?
Skrevet

Nei klærne er ikke noe av en inventarlist. dette var nærmest som venn til venn sak.

OK da blir det verre :)

Gjest dep.hvordan
Skrevet

Det er jo forskjell på depositum og forskuddsleie. Med forskuddsleie skal din datter ikke ha noe tilbake igjen når hun flytter. Det skal vel egentlig dekke oppsigelsestiden det.

Hun skal flytte 20 juni og det er betalt husleie for juni i tillegg. Ergo står det nå hos utleier fortsatt 2 mnd forskuddsleie.

Skrevet

Forskuddet som utleier har krevd av din datter er ulovlig, og dere har krav på å få tilbake alt - med renter fra den dagen da det ble betalt inn! Han kan ikke trekke fra noe i beløpet.

Send ham et skriftlig krav på beløpet. Dersom han ikke betaler har dere to alternativer: dere kan ta ut forliksklage og ta det via sivil sak. Alternativet er å anmelde huseier for underslag. Dersom han ikke har holdt pengene separat, er det i realiteten et underslag.

Skrevet

Kan uansett ikke skjønne at de klærne skal ha noe med forskuddsleien å gjøre. Klærne er jo utenom leiligheten. Hun burde fått forskuddsleien igjen, og saken med klærne burde løsest utenom. Men det vet selvfølgelig du og. Bare irriterer meg over idiotiske utleiere akkurat nå.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...