Gjest Taien Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei alle! Håper dere kan hjelpe meg!!! Jeg og min mann har prøvd å få barn i MANGE år...men har ikke lykkes. For flere år siden hadde jeg en utredning,der ingenting galt ble påvist. Men det som har skjedd er at jeg har fått en vanvittig skrekk for gynekolog undersøkelse. Jeg svetter,skjelver og får hjerteklapp bare jeg tenker på det. Jeg vil gjerne fortsette prosessen med å gå mot prøverør...men er så utrolig redd. Det kan sammenlignes med sterk tannlegeskrekk..... Har noen et godt råd? Jeg er mottagelig for ALLE råd!!! Med redd,men vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185238-gynekolog-skrekk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei! Jeg har også gynekologskrekk. Det vil si at den gynekologiske undersøkelsen tar nuven av meg. Likevel må det til. Slik overlever jeg det. 1. Jeg velger meg en kvinnelig gynekolog, selv om jeg har hatt trasige opplevelser med en kvinnelig primærlege. Likevel slapper jeg mere av hos en hyggelig kvinnelig gynekolog, enn en hyggelig mannlig en. 2. Jeg starter med å fortelle at dette er svært vanskelig for meg, og dette minner jeg på før hver eneste undersøkelse. 3. Jeg hater å bli forlatt for å kle av meg, og stå meg genser på, rumpa bar, og sokker på beina,( verre enn å stå splitter naken), mens hun diskret gjør noe annet, og deretter kommer inn til meg. Der er vi forskjellige. Noen foretrekker privatliv. Jeg ber henne være der og snakke med meg mens jeg kler av meg. Finn ut hva du synes er best. 4. Av og til har jeg med meg min mann. Han kan sitte oppe hos hodet mitt og holde meg i hånden. Eller en venninne. Akkurat det siste hadde ikke vært noe for meg, men jeg hadde med meg mannen min en gang, og det var bra. 5. Snakk med legen din om å skrive ut noe beroligende til deg. En sobril som tas to timer før undersøkelsen vil hjelpe deg. 6. Sørg for at du ikke er alene etter undersøkelsen. Møt en venninne på byen og gå på kafe. Reaksjonen kommer ofte sterkt etterpå. Av og til må jeg ta en sobril til da. Ikke la dette hindre deg. Det finnes måter for de fleste av oss å komme seg igjennom dette på. Kanskje andre har gode råd.Hvorfor det er så vanskelig for deg har de forsåvidt ingenting med, men av og til (hvis en vet årsaken) kan det hjelpe å si det. Når det gjelder dette forholder jeg meg ikke til min mannlige primærlege, men har bedt om å komme til en gynekologspesialist. Det kan du også gjøre. Lykke til. Vennlig hilsen bugge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185238-gynekolog-skrekk/#findComment-1264460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Taien Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei! Jeg har også gynekologskrekk. Det vil si at den gynekologiske undersøkelsen tar nuven av meg. Likevel må det til. Slik overlever jeg det. 1. Jeg velger meg en kvinnelig gynekolog, selv om jeg har hatt trasige opplevelser med en kvinnelig primærlege. Likevel slapper jeg mere av hos en hyggelig kvinnelig gynekolog, enn en hyggelig mannlig en. 2. Jeg starter med å fortelle at dette er svært vanskelig for meg, og dette minner jeg på før hver eneste undersøkelse. 3. Jeg hater å bli forlatt for å kle av meg, og stå meg genser på, rumpa bar, og sokker på beina,( verre enn å stå splitter naken), mens hun diskret gjør noe annet, og deretter kommer inn til meg. Der er vi forskjellige. Noen foretrekker privatliv. Jeg ber henne være der og snakke med meg mens jeg kler av meg. Finn ut hva du synes er best. 4. Av og til har jeg med meg min mann. Han kan sitte oppe hos hodet mitt og holde meg i hånden. Eller en venninne. Akkurat det siste hadde ikke vært noe for meg, men jeg hadde med meg mannen min en gang, og det var bra. 5. Snakk med legen din om å skrive ut noe beroligende til deg. En sobril som tas to timer før undersøkelsen vil hjelpe deg. 6. Sørg for at du ikke er alene etter undersøkelsen. Møt en venninne på byen og gå på kafe. Reaksjonen kommer ofte sterkt etterpå. Av og til må jeg ta en sobril til da. Ikke la dette hindre deg. Det finnes måter for de fleste av oss å komme seg igjennom dette på. Kanskje andre har gode råd.Hvorfor det er så vanskelig for deg har de forsåvidt ingenting med, men av og til (hvis en vet årsaken) kan det hjelpe å si det. Når det gjelder dette forholder jeg meg ikke til min mannlige primærlege, men har bedt om å komme til en gynekologspesialist. Det kan du også gjøre. Lykke til. Vennlig hilsen bugge. Hei! Tusen takk for svar. Jeg har hatt en kvinnelig gynekolog tidligere...og det er litt fra der skrekken kommer. Hun var utrolig hardhendt, og tok egentlig lite hensyn. Jeg vil som deg IKKE gå til fastlegen min...jeg må dessuten ha spesialist, når det kommer til problemet med barnløshet. Jeg håper at jeg kan få opparbeide meg litt mot snart. Igjen, tusen takk for godt svar!! Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185238-gynekolog-skrekk/#findComment-1264499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MinaM Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei! Tusen takk for svar. Jeg har hatt en kvinnelig gynekolog tidligere...og det er litt fra der skrekken kommer. Hun var utrolig hardhendt, og tok egentlig lite hensyn. Jeg vil som deg IKKE gå til fastlegen min...jeg må dessuten ha spesialist, når det kommer til problemet med barnløshet. Jeg håper at jeg kan få opparbeide meg litt mot snart. Igjen, tusen takk for godt svar!! Klem fra Støtter bugge-jentas råd - veldig bra. Jeg har hatt det på samme måte, og har det enda, men er blitt betraktelig bedre. Jeg tar meg noen drammer før besøket, men sobril er sikkert også bra. Lettere for meg også hos kvinnelig lege, og går heller aldri til fast-lege med gynekologiske saker, men til spesialist. Men i prøverørprosessen må man jo ta det man får, og da er det som oftest menn. Av en eller annen grunn opplever jeg det litt lettere i prøverørsprosessen å ligge i gyn.stolen enn vanlige undersøkelser. Jeg får alltid reaksjoner etterpå, og det å ha noen å gråte ut hos eller få støtte fra kan være fint. Kanskje også passe på at man har god tid til å stelle litt ekstra med seg selv etter påkjenningen, og ikke har så mye stress etterpå. Lykke til! Varm klem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185238-gynekolog-skrekk/#findComment-1264811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 Hei! Tusen takk for svar. Jeg har hatt en kvinnelig gynekolog tidligere...og det er litt fra der skrekken kommer. Hun var utrolig hardhendt, og tok egentlig lite hensyn. Jeg vil som deg IKKE gå til fastlegen min...jeg må dessuten ha spesialist, når det kommer til problemet med barnløshet. Jeg håper at jeg kan få opparbeide meg litt mot snart. Igjen, tusen takk for godt svar!! Klem fra Du får ha lykke til så mye, og få en annen gynekologspesialist. Når det kommer til hardhendthet, er det mange jeg kjenner som foretrekker menn og synes de er forsiktigere. Vh bugge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185238-gynekolog-skrekk/#findComment-1264924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest prillaguri Skrevet 22. mai 2005 Del Skrevet 22. mai 2005 kjære taien! ikke la dette hemme deg! jeg forstår det er en angt du har, men lat som du er en annen! det gjør jeg når jeg er på gyn undersøkelse. kikker i taket og later som jeg ikke er der. ta en beroligende på forhånd hvis du er plaga med skjelvinger etc. tenk hvor få minutter en slik undersøkelse tar! og selv om du har dårlige opplevelser så er det begrensa hvor vondt det kan bli! dette er bare ment som en oppmuntring. ikke la det hindre deg i å komme i gang med barn! tusenvis av kvinner føler det presis som deg. jeg forerekker kvinnelig, men det kjenner du jo selv. hvis du er forferdielig anspent kan du kanskje stotre ut en replikk som "tjoho dette har jeg gleda meg til!" da blir det plutselig ikke så farlig, heller litt komisk. tenk: hva er det verste som kan skje? at du ikke klarer det? ok da er det bare å dra hjem og heller prøve igjen en annen gang.. dette klarer du! det er nok noe du har tenkt altfor mye på, så har det utvikla seg til en slags fobi. ta kontrollen tilbake! dere har prøvd nok nå. få fortgang i sakene!åra går så fort. be om å bli satt opp på prøverør NÅ! og ta isåfall de nødvenige undersøkelsene i mellomtiden. ting går så langsomt, ikke sløs bort tiden. ang ivf prosessen så er det ikke noe å tenke på med gyn undersøkelse. da er det bare spennende, og husk hver ting du går igjennom så er du et t skritt nærmere deres barn!!jeg hadde gjerne tatt en gyn undersøkelse hver dag resten av livet for min ivf sønn:) jeg mener ikke å undergrave din angst for dette ,men vil heller råde deg til å slutte å kalle det en angst. det er en helt vanlig "grue seg situsajon" som veeeeeeeldig mange har. ok..? klem lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/185238-gynekolog-skrekk/#findComment-1264990 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.