Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Vet man noe sikkert om at svangerskapets lengde følger eller ikke følger menstruasjonssyklusen?

Jeg har fått regnet ut min termin på UL, slik at den blir den 13. feb., men hvis jeg regner 29 dager (så lang som min syklus er) fra hver mnd. siden siste mens og fram ni mnd., da får jeg termindato 18.februar. Kan man ikke regne slik?

Jeg har alltid hatt regelmessige menstruasjoner, på dagen får jeg den som forventet. Jeg vet jo at ut i fra ulike regnemetoder for å finne fødselstermin, gjør man ikke slik. Er det noen god grunn hvorfor?

Hvis det er slik at jeg får eggløsning ca. likt hver mnd, er ikke en slik regnemetode like sikker som å ta f.eks. dato frra siste mens første dag, og fram 7 dager (da får jeg 11. februar igjen). Og på ulike programmer her på nettet, blir datoen 9. februar. Hvorfor er det så forskjellig???

Veldig takknemmelig for et svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18530-menstruasjonssyklus/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Denna fråga dyker ofta upp här på forumet. Graviditeten varar från befruktningen till barnets födelse i genomsnitt 38 veckor eller 265 dagar. Då det av flera skäl kan vara svårt att fastställa exakt när befruktningen skedde, utgår man från sista mensens första dag, vilket ger en graviditetslängd på 40 veckor eller ca 280 dagar. Det finns flera begränsningar med att räkan ut på detta viset. För det första att den förlitar sig på att menstruationsintervallen är 28 dagar. Ytterligare en begränsning uppenbaras, då man funnit att tidpunkten för ägglossningen kan variera mellan 10 till 16 dagen i en 28 dagars menscykel. Därför har man bestämmt att erbjuda alla kvinnor ett bättre och mera exakt sätt att fastställa graviditetslängden på, nämligen via ultraljud. Denna metod är givetsvis inte heller 100% men anses som det bästa just nu. Jag hoppas att du därmed förstår att detta med uträkningen av termindatumet inte är helt enkelt. Man garderar sig därför med att säga att termindatumet kan variera +-2 veckor. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18530-menstruasjonssyklus/#findComment-82796
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...