Gå til innhold

Manglende faktakunnskap

Anbefalte innlegg

Gjest Mille37

Jeg er en kvinne i 30-årene som har hatt et forhold til en jevnaldrende mann i vel trekvart år. Vil regne meg som en normalt ressurssterk kvinne, med en akademisk bakgrunn og oppvekst i et hjem der diskusjoner og refleksjon var viktig. Likevel føler jeg meg relativt normal når det gjelder mengden faktakunnskap jeg besitter, innenfor min familie og omgangskrets. Kjæresten min har mange gode sider, men han er så dårlig på faktakunnskap. Det er slik at jeg blir flau innimellom. Temmelig basal kunnskap om geografi, historie, samfunnsforhold kjenner han ikke, har ikke hørt om eller husker ikke. Det er ikke påtrengende hele tiden, og han har jo også kunnskap på andre områder og har høyere utdannelse. Jeg forstår det faktisk ikke, for en del av den kunnskapen jeg tenker på får man gjennom avislesing, TV-titting - og har fra skoledagene. Tenker innimellom på hvorfor det er slik: han hadde gode skoleresultater, og han ønsker å ta til seg mer breddekunnskap, men likevel plager det meg at han innimellom ikke virker så oppegående som jeg skulle ønske. Han er en god kjæreste, med empati og mye varme og jeg har ikke lyst til at dette skal bli et stort problem. Noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185312-manglende-faktakunnskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sinai

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver, men jeg er i kjæresten dins situasjon. Jeg har høyere utdannelse, og hadde gjennomsnittelige karakterer på skolen. Jeg er en fornuftig og ansvarlig person på mange måter, men jeg er flau over almenkunnskapen. Jeg liker programmer som vil du bli millionær og weekest link, og spill som 3p, men jeg er redd for å avsløre mine elendige faktakunnskaper. Har tenkt mye på hvorfor det er sånn og hva jeg kan gjøre. Jeg har nok litt tungt for å lære, måtte pugge og repetere mye på skolen. Så ting jeg bare hører en gang går like fort ut igjen. det er ganske frustrerende. Kan det være konsentrasjonsvansker?

Gjest Mille37

"Han er en god kjæreste, med empati og mye varme"

Det syntes jeg faktisk er det viktigste.

"og jeg har ikke lyst til at dette skal bli et stort problem. Noen gode råd?"

Ikke lag det til et problem.

Skal forsøke :) Vokste opp med en far som ofte sa: "Hva lærer dere på skolen nå om dagen?" og selv følger alle faktaprogrammer, debatter osv i TV/radio/aviser. Masse faktakunnskap. Tror man blir påvirket ...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Flytt blikket. Ikke stirr deg blind på at dere er ulike mht faktakunnskap. Det skaper i hvert fall ikke noe positivt klima om saken. Dere har åpenbart god kompetanse på hver deres områder. La han komme på selv at han bør oppdatere seg. Menn liker ikke å få råd de selv ikke har bedt om.

Dette trenger jo ikke å bli et større problem enn du gjør det til, og som regel vil det være ett eller annet man kunne ønsket annerledes ved enhver partner.

Likevel må jeg si at jeg forstår deg godt, og jeg ville nok ha tenkt de samme tankene selv.

Kjæresten min og jeg pleier ofte å sitte tett sammen i sofaen med kryssord mellom oss og løse den sammen. Det er veldig koselig.

Og det morsomme er at vi utfyller hverandre i allmennkunnskap: Han er god på amerikanske stater og planeter, mens jeg har min styrke i forfattere og Norgesgeografi.

Og jeg tror faktisk at slikt fellesskap blir viktigere jo eldre man blir: I en rolig pensjonisttilværelse ser jeg for meg at bøkene, avisene og kryssordet vil få en framtredende plass.

Og ikke minst alle de interessante samtalene rundt dette.

Annonse

Dette trenger jo ikke å bli et større problem enn du gjør det til, og som regel vil det være ett eller annet man kunne ønsket annerledes ved enhver partner.

Likevel må jeg si at jeg forstår deg godt, og jeg ville nok ha tenkt de samme tankene selv.

Kjæresten min og jeg pleier ofte å sitte tett sammen i sofaen med kryssord mellom oss og løse den sammen. Det er veldig koselig.

Og det morsomme er at vi utfyller hverandre i allmennkunnskap: Han er god på amerikanske stater og planeter, mens jeg har min styrke i forfattere og Norgesgeografi.

Og jeg tror faktisk at slikt fellesskap blir viktigere jo eldre man blir: I en rolig pensjonisttilværelse ser jeg for meg at bøkene, avisene og kryssordet vil få en framtredende plass.

Og ikke minst alle de interessante samtalene rundt dette.

Vi tar Magasin-krysset. Dere også?

Jeg ser for meg at redningen mot demens og den slags ligger der.

Javisst. Særlig når hjernetrimmen suppleres med fysisk trening. Sistnevnte har faktisk også betydning.

Jeg lar ingen sjanse gå fra meg til å misjonere.

Morsan viste meg en link for noen uker siden, der det fremgikk at løpende kryssordløsere ligger godt an i forhold til å unngå senilitet.

Javisst. Særlig når hjernetrimmen suppleres med fysisk trening. Sistnevnte har faktisk også betydning.

Jeg lar ingen sjanse gå fra meg til å misjonere.

Morsan viste meg en link for noen uker siden, der det fremgikk at løpende kryssordløsere ligger godt an i forhold til å unngå senilitet.

Jeg har ikke knekket løpekoden ute i det fri. Men liker godt å løpe på tredemølle.

Da er det altså bare å supplere kryssord og løping med Omega3 og det du vet :-)

Gjest tjohooo

Hvis så mange rundt deg har så mye kunnskap... er det ikke litt deilig med et menneske du bare kan være deg selv sammen med, uten å snakke så mye om fakta-ting, en du bare kan slappe av med og nyte livet sammen med? :)

(Jeg skjønner selvfølgelig at det ikke er så enkelt, men smak litt på tanken, da :D

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...