Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er en kvinne på 36 år, har ett barn på 12 og har prøvd å bli gravid i over 6 år. Uten resultat.

Ifjor sommer begynte jeg å få sterke smerter ved mensstart, og noen ganger rundt eggløsningstidspunktet. Jeg var til min gynokolog som mente at det ikke kunne være endo pga. at jeg også hadde fått disse smertene (ved mensstart) etter å ha brukt suprecur i 14 dager.

Jeg fikk voltaren av han, men har brukt de svært lite. Jeg har fremdelses smerter ved mensstart, de varer som oftes i noen dager. Før dette har jeg aldri vært plaget med noe særlig smerter i forbindelse med mensen. Vi holder på med vårt 5 ivf forsøk i disse dager, og ved uthenting i går - lurte legen på om jeg hadde endo pga. den ene eggposen/foliklen var fylt med blod. Jeg tror iallefall at det var grunnen til at hun spurte.

Da jeg var hos min vanlige gynokolog, så hadde jeg bare en vanlig underlivsundersøkelse/ultralud.

Kan det være noe i dette jeg forteller her, som kan indikere at jeg har endo? Isåfall går jeg tilbake til legen min, og ber om en ny lap. Det hadde jeg også for ca 5 år siden, da fant de ikke noe. Dette var iforbindelse med utredning pga. sekundær infertilitet.

Takker for svar

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18536-endometriose/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Suprecur på 14 dager vil ikke hemme endometriose, det vil heller forverre den!

Hvis du er i gang med IVF- forsøk, så spiller det ikke så stor en rolle om du har endometriose, behandlingen er den samme, prøverørsbehandling ved barnløshet. Da er det ikke nødvendig med ny laparoskopi. Noen mener ganske visst at det kan være av betydning å brenne endometriosen bort for å bedre mulighet for graviditet, men hormoner hjelper ikke på barnløsheten. Jeg synes du skal snakke med gynekologen i IVF-teamet om et evt. videre opplegg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18536-endometriose/#findComment-82937
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...