Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei,jeg ble smittet med kjønnsherpes under min eks sitt antagelig første utbrudd for ca tre og et halvt år siden. jeg har vært ganske plaget og går nå forebyggende på valtrex. jeg har sett på sidene at du anbefaler et annet medikament til forebyggende behandling (acovir?, zovirax) - er disse bedre enn valtrex?. Jeg er nå singel, og har angst for å fortelle aktuelle partnere om sykdommen. Jeg avsluttet et forhold som varte i ca 10 måneder i fjor, og han jeg var sammen med da har ikke fått symptomer. Nå har jeg møtt en kar jeg har lyst til å treffe mer. Vi har hatt sex et par ganger og jeg må innrømme at jeg ikke har vært så flink med kondom. er det sånn at jeg er smittefarlig hele tiden? Virker valtrex slik at jeg blir mindre smittsom? Jeg innser at jeg må fortelle denne mannen om sykdommen, men det er ikke det første jeg har lyst til. Kan jeg si noe om når han kan smittes? Jeg har tidligere hatt munnherpes, men dette har jeg ikke lengre. er det ikke slik at kjønnsherpes brenner ut etterhvert også? Kan det ta forferdelig mange år? Jeg har utbrudd selv om jeg ikke er stresset eller sliten. Tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185401-smittefaren/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjønnsherpes smittes ved seksuell kontakt. Viruset finnes først og fremst i herpessår, men normal hud og slimhinner kan også inneholde virus utenom utbrudd, særlig like før et utbrudd starter. Et utbrudd kan være så diskret at det ikke merkes. Du kan altså smittes av en partner som ikke har erkjent at han eller hun har kjønnsherpes. Kondom beskytter mot virusoverføring til/fra penis, men kondomet dekker ikke hele hudområdet der smitten kan skje.

Den som er smittet, vil ha viruset i kroppen resten av livet. Noen får bare ett utbrudd, andre flere, men hos de aller fleste blir utbruddene sjeldnere og mildere etter hvert.

De aller fleste som smittes får ingen symptomer.

Smittevern. Den som har kjønnsherpes, kan smitte andre, særlig under utbrudd. Hvis du er smittet og ikke har en fast partner, bør du bruke kondom ved hvert samleie. Hvis du har kjønnsherpes og er i et fast forhold, må du og partneren din i fellesskap bestemme om dere vil bruke kondom bestandig. Når én i et forhold har kjønnsherpes, vil den andre sannsynligvis bli smittet etter en stund - med mindre kondom brukes under hvert eneste samleie. De fleste utvikler ikke tegn på infeksjonen. Under utbrudd anbefales det at du bruker kondom, uansett.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185401-smittefaren/#findComment-1267390
Del på andre sider

Gjest Herpes-gutten

Jeg har selv herpes, og er i ett forhold med en dame som ikke har blitt smittet.

Dvs, det vet vi ikke, fordi hun ikke har fått noen utbrudd ennå! Vi har vært sammen i et halvt år, men har hatt sex i ca ett år, og bruker ikke kondom. Så sånn sett er det nok lettere hvis man er i et fast forhold.

Kjipt å fortelle om det, det er i alle fall sikkert - men mye bedre etterpå - tenk å ha sex uten kondom, og med god samvittighet! Hvis kjæresten din ikke får panikk da.

Herpes er så vanlig nå, at det ikke er det helt store å freake ut på lenger.

Lykke til, hilsen Herpes-gutten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185401-smittefaren/#findComment-1270547
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...