Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk plutselig sterk svangerskapsforgiftning i uke 39 og ble sendt til sykehus og satt på drypp. Fødselen var veldig vond, men barnet kom ut ca 2-3 timer etter at fødselen var satt igang.

Etterpå ville ikke morkaken komme ut. Jeg lå i ca 1 time og blødde men s jordmora prøvde å få løsnet denne. Til slutt ble jeg lagt i narkose og en gyn. fikk den ut. Da hadde jeg mistet masse blod. Det tok faktisk flere mnd. før jeg følte meg noenlunde normal etter denne skrekkopplevelsen. Var sikker på at jeg ville blø ihjel.. Lurer på HVORFOR ikke morkaken kom ut. Har det noe med at fødselen ble satt igang kunstig. Kan det skje igjen med meg? Er det vanlig å prøve så lenge før en oppererer?? (Barnet hadde skjelvinger og måtte få glykose da han ble født..)

Har spurt jordmora min om dette, men jeg tror hun oppfattet det som kritikk (Noe det ikke var) og hun svarte ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18560-bombefast-morkake/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor lenge de venter på at morkaka skal komme av seg selv kommer vel an på hvor mye en blør antar jeg. Selv ventet jeg 2 timer før morkaka kom av seg selv ved en av mine fødsler. Men siden jeg ikke blødde følte jeg ikke dette som dramatisk. Da jordmora til slutt tydde til et gammelt "kjerringråd" var morkaka snart ute heldigvis.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18560-bombefast-morkake/#findComment-82826
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det skjer i noen prosent av fødsler at morkaken ikke kommer ut av seg selv innen for en rimelig tid. Man venter vanligvis en time før man henter den ut i narkose. Man kjenner ikke årsaken. Det har ikke noe med at du ble satt igang. Ved evt senere fødsel vil man muligens gi deg ristimulerende sprøyte etter barnets fødsel for å forebygge at det samme skal skje igjen.

Det ser blodig ut, men du har ikke vært i livsfare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18560-bombefast-morkake/#findComment-82930
Del på andre sider

Hvor lenge de venter på at morkaka skal komme av seg selv kommer vel an på hvor mye en blør antar jeg. Selv ventet jeg 2 timer før morkaka kom av seg selv ved en av mine fødsler. Men siden jeg ikke blødde følte jeg ikke dette som dramatisk. Da jordmora til slutt tydde til et gammelt "kjerringråd" var morkaka snart ute heldigvis.

Kan jeg tippe på at det kjerringrådet, var varme (stearinlys?) foran navlestreng-stumpen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18560-bombefast-morkake/#findComment-83302
Del på andre sider

Slik hadde jeg det ved begge fødselene mine.

Den første føltes trygg -hadde en fantastisk lege som fikk meg til å føle meg trygg selv om han sleit og dro inne i magen min. (Jeg hadde epidura, men det virket ikke på slike smerter). Dessverre satt det igjenn rester som de ikke oppdaget, og jeg var inn og ut på sykehus i flere månder etterpå :(

Nå sisst hadde jeg en jordmor som bare banna og sverta over at det blødde så fælt at hun ikk eklarte å sy, samtidig som hun sleit og dro, la isbiter på magen satte sprøyter osv osv. Da følge jeg meg ikke trygg, og det var bare ekkelt og skummelt. Jeg holdt på å svime av av blodtapet, var ikke i stand til å holde barnet og begynte å mase påat hun skulle få tak i en lege og få meg på operasjonsbordet. Til tross for at jeg hadde avtalt med forige jordmor (denne kom inn på slutten) at epiduralen ikke skulle slåes av hadde hun gjort det, så manuell uthenting var uaktuelt. Avskjedshilsenen til meg var "this is your dream come true. ". Hva i hun mente med det aner jeg ikke.

Jeg var nede i 6,3 i blodprsoent etter denne operasjone, og sliter enda med det blodtapet, men nå slapp jeg i alle fall nye innleggelser pga av morkakerester som var blitt forkalkede.

Begge gangene har jeg fått riestimulerend emidler -det hjalp ingenting på meg. Jeg har fått beskjed om at det sansynligvis vil skje igjenn, så om jeg blir gravid på nytt så skal jeg inn og planlegge hvordan det skal bli gjort i god tid før fødselen. Gynekologen jeg snakket med foreslo epidural som ikke ble slått av -og at en gikk igang med å forsøke å dra den ut så kjapt sommulig, før livmoren begynte å trekke seg inn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18560-bombefast-morkake/#findComment-83307
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...