Gå til innhold

Kan være grunnen til at noen barn blir sengevætere


Gjest ms My

Anbefalte innlegg

En grunn som jeg noen ganger ser igjen hos sengevætere er at de har fått for lite oppmerksomhet eller det er skjedd noe spesielt i familien. Får barnet liten oppmerksomhet, kan det ubevisst begynne å som sengevæter. En ting å tenke over....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du sier gjør meg litt fortvilet. Det er riktig at noen barn plutselig begynner å tisse på seg igjen når de f.eks får småsøsken, dette har ingenting med ukontrollert sengevæting å gjøre, men søskensjalusi, følelse av å måtte gjøre det samme som sitt nye søsken. Store omveltninger i liivet kan også føre til at barnet begynner å tisse på seg igjen, men detter skjer meget sjelden om natten.

Når det gjelder nattvæting skydes det i hvertfall i min sønns tilfelle at han ikke produserte nok ADH (Anti Diuretis kHormon) Vet ikke hvor mange dette gjelder, men barnelegen sa de fleste sengevætere.

Tenk over det før du beskylder foreldre for å ikke gi barna sine nok oppmerksomhet!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette provoserte meg veldig...

Jeg har en sønn på 7 år som er sengeveter.han merker ikke at han må tisse,men om dagen går det stort går det bra. Fordi han har lært seg å kjenne godt etter + gå på do regelmessig, da han ikke har lang tild på seg når han først kjenner at han må tisse.

Jeg tror det er sjelden at det er sykiske årsaker til dette problemet.

Når det gjelder min sønn så er han langt forann når det gjelder det meste.Han går i 2 klasse og har lest godt siden han var 5 år.resten av skolearbeidet går også som en lek.

Han er veldig godt likt av alle og er veldig harmonisk og glad.

Det eneste som plager han er at han ikke kan sove over hos kamerater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier gjør meg litt fortvilet. Det er riktig at noen barn plutselig begynner å tisse på seg igjen når de f.eks får småsøsken, dette har ingenting med ukontrollert sengevæting å gjøre, men søskensjalusi, følelse av å måtte gjøre det samme som sitt nye søsken. Store omveltninger i liivet kan også føre til at barnet begynner å tisse på seg igjen, men detter skjer meget sjelden om natten.

Når det gjelder nattvæting skydes det i hvertfall i min sønns tilfelle at han ikke produserte nok ADH (Anti Diuretis kHormon) Vet ikke hvor mange dette gjelder, men barnelegen sa de fleste sengevætere.

Tenk over det før du beskylder foreldre for å ikke gi barna sine nok oppmerksomhet!

Hilsen

Kan du fortelle litt mere om ADH? Hvordan fant legen ut at han manglet dette? Finnes det behandligng/medisin? Vi har også en sengevæter som vi har prøvd mye forskjellig med, men har ikke hørt om ADH før. (Har hørt nevnt at det kunne være et stoff sengvætere manglet, men ikke noe mer spesifikt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle litt mere om ADH? Hvordan fant legen ut at han manglet dette? Finnes det behandligng/medisin? Vi har også en sengevæter som vi har prøvd mye forskjellig med, men har ikke hørt om ADH før. (Har hørt nevnt at det kunne være et stoff sengvætere manglet, men ikke noe mer spesifikt.)

Jeg vet ikke om man kan ta noen prøver for å finne det ut, men vår barnelege satte sønnen vår på 8 år på dette hormonet, en nesespray kalt minirin hver kveld. Han sa at hvis det virket, var det ADH-mangel som var problemet.

Sønnen min sluttet å tisse i sengen bare etter noen dager. Etter ca. et å sluttet vi men minirin, og han tisser av og til på seg, men det er så sjelden at jeg ikke syns det er grunn til medisinering.

Han bruker derfor bare minirin noen dager før han skal overnatte borte, men det er bare for at han skal føle seg helt trygg selv.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du fortelle litt mere om ADH? Hvordan fant legen ut at han manglet dette? Finnes det behandligng/medisin? Vi har også en sengevæter som vi har prøvd mye forskjellig med, men har ikke hørt om ADH før. (Har hørt nevnt at det kunne være et stoff sengvætere manglet, men ikke noe mer spesifikt.)

Tillegg til forrige:

ADH er et hormon som regulerer urinproduksjonen.

Minirin gis bare til barn over 5 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siri Harket, uroterapeut

Til msMy Det er flere årsaker til sengevæting Det man vet er at det sjelden er psykisk betinget Barn som tisser i sengen er akkurat som andre barn. Det kan selvsagt oppstå problemer som følge av sengevætingen

Flere undersøkelser har vist at barn med sengevæting har normal blærekapasitet og normal blæretømming Det dannes mer urin om natten hos en del sengevætere enn hos andre barn Det kan skyldes at de har en lav nattlig utskilelse av et hormon(antidiuretisk hormon) som reduserer urinmengden her hjelper det ofte med et medikament som heter Minirin som skal redusere urinproduksjonen på natten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...