Gå til innhold

Forskjell på bisettelse og begravelse ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er forskjellen på bisettelse og begravelse ? Og er det vanlig å gå i begravelse til en kollega som har mistet en av sine foreldre ?

Ørkenvandreren
Skrevet

Kun hvis det er en kollega som står meg svært nær, ville jeg ansett det som naturlig.

I en bisettelse avsluttes seremonien i kirken (fordi vedkommende skal kremeres eller familien vil ha selve jordpåkastelsen og kiste-nedsettelsen for seg selv), mens i en begravelse får "man" være med på alt.

Skrevet

Kun hvis det er en kollega som står meg svært nær, ville jeg ansett det som naturlig.

I en bisettelse avsluttes seremonien i kirken (fordi vedkommende skal kremeres eller familien vil ha selve jordpåkastelsen og kiste-nedsettelsen for seg selv), mens i en begravelse får "man" være med på alt.

Jeg har hatt en del kontakt med henne. Problemet mitt er at det er ei annen på avdelingen som allerede har annonsert at hun vil gå dit. Og hvis hun er borte må jeg være på jobb, for jeg er hennes backup. Og jeg vet at hun som har mistet moren sin, egentlig ikke liker hun som har annonsert at hun vil gå så veldig godt. Hun er sånn typisk litt falsk person..

Så hvordan da løse det hvis jeg har lyst å gå også for å vise min støtte uten at det blir et problem ut av det.

Egentlig føler jeg at jeg burde gå da kollega er singel og flyttet hjem igjen fra utlandet for et par år siden, så omgangskretsen er foreløpig heller ikke så stor.

Skrevet

Bisettelse er kremasjon, kisten senkes mot slutten av seremonien, og det blir urnenedsettelse på kirkegården med aller nærmeste familie til stede, på et senere tidspunkt.

Ved begravelse skal hele kisten i jorda, og alle går ut på kirkegården og avslutter seremonien der.

Men mange sier at de skal "i begravelse", selv om det er en bisettelse. I byene er sistnevnte det vanlige, fordi det ikke er så mange kirkegårder som har plass til kistegraver.

Det er ikke _nødvendig_ å gå når det gjelder kollegaens foreldre. Det hadde vært annerledes om h*n hadde mistet ektefellen eller et barn. Men det er heller ikke noe rart om noen er tilstede, dersom man har mye kontakt. Spesielt på mindre steder der man kjenner hverandres familie på et vis selv om man ikke omgås. Men jeg synes ikke det er sånn at man absolutt bør dra.

Det går f.eks. an å avtale at 1-2 fra jobben drar, f.eks. sjefen og en som kjenner den etterlatte godt, slik at kollegene er representert.

Skrevet

Nei det er ikke vanlig å gå i kollegers foreldres begravelse så fremt du ikke kjente foreldrene godt.

Gjest Ikke vet jeg nei
Skrevet

På en liten plass vil det være vanlig å gå i begravelse i slik tilfelle, men i en by så er kanskje ikke relasjonene like nære, og man går kanskje bare hvis man er i direkte kjennskap til folk.

Skrevet

Jeg vil bare føye til at en del steder (på landsbygda?) vil det være både bisettelse og begravelse.

Bisettelsen (også kalt båreandakt noen steder) vil da være samme dag eller dagen etter dødsfallet, og er en enkel og lukket seremoni med bare familien og eventuelt andre spesielt nærstående til stede.

Den vil som oftest finne sted i sykehjemmets, sykehusets eller kirkens kapell. Altså ikke i kirken.

Så vil begravelsen være noen dager eller en ukes tid seinere.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...