Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 152
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• blu

28

• morsan

11

• Mary Poppins

9

• amber sun

8

Mest aktive i denne tråden

Du prøver å kontrollere hva kjæresten/mannen din gjør når du ikke er tilstede en gang, og det er farlig. I tillegg virker det som om du kunne ha ønsket deg kontroll over tankene hans.

Jeg antar at dette forholdet er ganske nytt, for om du har det slik i flere år, så vil både du og han bli gal. For å være helt ærlig, så tror jeg dette er noe du burde jobbe med. Tving deg selv til å tenke "hva om". Hva om han sikler etter den jenta på tven? Ingenting katastrofalt skjer og det er deg han har sex med. Hva om han ser etter jenter på gata? Ja, hva om han til og med snakker med en av de? Kanskje de viser interesse? I så tilfelle, så kommer han hjem til deg og har litt ekstra selvtillit.

Tror du ikke det dere har sammen er mer verdt enn hva en pen kropp på tv eller på gata kan gi han? Om ikke, burde hele forholdet bli tatt opp til vurdering.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1269974
Del på andre sider

Ja, det er gjerne to sider i en sak :)

Hvis han har gjort ting fra første, oppført seg spesiellt eller ing i den duren så vil jo dette selvsakt bygge opp under den sjalusien du evner å føle.

Sjalusi, eller graden av denne, kan jo også vise seg forskjellig i forhold til hvor sterkt man føler for en person også.

I bunn og grunn har vi nok alle en mulighet til å føle sjalusi, men det er vel i den porsjon som kan kalles "normalt" og "sundt".

Men vi bør ikke la denne forstyrre forholdet vårt så lenge det ikke er noen grunn til det.

Jeg mener fremdeles du er for sjalu når du reagerer på at han ser pene kvinner på tv. Men om typen gjør det på måter som fornærmer deg så har du jo liksom grunn til det da. Eller bedre sakt, da er det vel måten han oppfører seg på som er problemet.

Synes du kan forlange at han fører seg rundt og med deg, å være i forhold skal koste litt i forhold til det å være singel. Man skal gi, og det gir mye tilbake.

Men vi er foskjellige alle. Vi har et vennepar som hver gang de drikker så stripper damen, om det så er mange til stede, og alle klærne faller av :)

Mannen i huset er også lysten på at venner og kamerater prøver kjærringa hans, og han viser bilder hvor hun onanerer med dildo ol.

Dette for meg er helt på viddene og ikke i nærheten av hva jeg kaller et forhold mellom to mennesker. Men det funker for dem, de er gift siden mange år og har barn sammen og greier. (moralen i dette gidder jeg ikke diskutere her)

De føler altså ikke noe sjalusi når de holder på sånn.

Andre tåler ikke at partneren en gang ser andre retninger.

For mye og for lite av ting er ikke bra er det noe som heter, og kanskje er det riktig i denne sammenhengen.

til syvende og sisst er det hvert enkelt par som gjelder, at man respekterer de grenser ens partner har på tin om da ikke de grensene er urimelige.

Og om det er urimelig eller ikke må vi finne ut på egen hånd i forhold til partneren vår, og vår historie før og nå.

Synes jeg.

:)

Hadde aldri trodd jeg skulle debattere i et panel som dette. Men jeg skamemr meg over sjalusien min, og da er det deilig å si hva en føler rett ut - mens en er anonym.

Tilbakemedlinger om at en er helt på jordet virker skjerpende - det kan jeg si. Men den vonde følelsen er jo der da..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1269975
Del på andre sider

Du prøver å kontrollere hva kjæresten/mannen din gjør når du ikke er tilstede en gang, og det er farlig. I tillegg virker det som om du kunne ha ønsket deg kontroll over tankene hans.

Jeg antar at dette forholdet er ganske nytt, for om du har det slik i flere år, så vil både du og han bli gal. For å være helt ærlig, så tror jeg dette er noe du burde jobbe med. Tving deg selv til å tenke "hva om". Hva om han sikler etter den jenta på tven? Ingenting katastrofalt skjer og det er deg han har sex med. Hva om han ser etter jenter på gata? Ja, hva om han til og med snakker med en av de? Kanskje de viser interesse? I så tilfelle, så kommer han hjem til deg og har litt ekstra selvtillit.

Tror du ikke det dere har sammen er mer verdt enn hva en pen kropp på tv eller på gata kan gi han? Om ikke, burde hele forholdet bli tatt opp til vurdering.

Til din informasjon så er forholdet vart i mange år og vi har flere barn. Stort sett har jeg bra kontroll på meg selv og disse negative følelsene. Jeg synes det er trist når du er så fordømmende - bare fordi andre har det anerledes enn deg selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1269976
Del på andre sider

Vet ikke om det handler om kontroll - mulig det. Mitt poeng er at jeg blir utrygg - ikke heng deg opp i tv-programmet. Det er følelsene av at han liker andre typer damer bedre enn han liker meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1269979
Del på andre sider

Mary Poppins

Du slette tid. Eller kanskje jeg skulle si: Du slette slettetid.

Nå har støvsugeren vært her igjen.

Ja og nå var det faktisk litt irriterende fordi hun skrev et innlegg til meg og da jeg åpnet det var "message deleted," skulle gjerne likt å sett hva det stod der ettersom det ble slettet såå raskt.

Jeg lurer på om hun snart blir lei..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1269988
Del på andre sider

Annonse

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei!

Ja det er urimelig å nekte en voksen mann å se på TV når han er alene hjemme og styre hvilke programmer han bør og ikke bør se. Det virker som om du skal være hans barnepike, eller en veslemamma for ham. Det tjener i hvert fall ikke til godt samlivsforhold. Jeg forstår at du er noe usikker på om han sammenlikner deg med andre damer på TV. Prøv å kutte det ut og flytt fokus. En skikkelig mann som ikke er utro, for å sitere deg, lever vel sammen med deg fordi han ønsker det, ikke fordi du tvinger ham. Ingen kan eie sin samlivspartner. Jeg har ingen tro på å overvåke hverandre i et samliv.

Forsøk å ikke ta det så personlig at han liker å se på andre. Det behøver ikke ha noe med deg å gjøre. At han håper datteren deres skal bli høy, behøver heller ikke tolkes som noe negativt.

Du høres flott ut, liten ,nordisk og lys. Ta vare på deg selv. God forsommer!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1269990
Del på andre sider

Jeg er helt enig!!

Det er som i serien Friends der Monica og Chandler (tror jeg?) lagde liste over hvem kjente folk de kunne gå på date med hvis de fikk sjansen, uten at den andre ble sur.

Alle bør ha en sånn liste ;)

Forresten til dere som ikke tror vi er særlig glad i kjærsten fordi vi føler det slik - vel det er bare tull. Det har med at vi er såpass trygge på våre forhold at det ikke gjør noe om kjæresten sikler litt på andre pene jenter. Det er bare naturlig.

Her har jeg ikke fått med meg det som støvsugeren har tatt! :-)

men ville bare si at det var Ross og Rachel! ;-) Ross hadde til og med laminert lappen, slik at dne ble som et kredittkort. Han hadde vurdert å ta med Isabella Rosselini, men fant ut at hun var for uoppnåelig, og hva skjer? Jo, hun ankommer Central Perk og snakker til ham! *S*

Han forteler at hun er på hans liste, og så skal han vise den frem, men hun står jo likevel ikke der, og han fossror og sier noe om at listen ikke er endelig eller noe sånt, hvorpå hun bemerker tørt at da var det jammen rart den var laminert.

Sånn - det tror jeg var spnn noenlunde riktig! :-)

Hilsen en tv-slave med klisterhjerne! *he he*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270002
Del på andre sider

Gjest Ramina

Hadde aldri trodd jeg skulle debattere i et panel som dette. Men jeg skamemr meg over sjalusien min, og da er det deilig å si hva en føler rett ut - mens en er anonym.

Tilbakemedlinger om at en er helt på jordet virker skjerpende - det kan jeg si. Men den vonde følelsen er jo der da..

Det er klart det er deilig å få dele sånt med noen. Sjalusi er en vondt følelse.

Greit med forummer som dette da, men vær obs på at folk kan være ganske så krasse her, så les men behold bena på jorda ;)

Tror nok du vet selv om du har grunn til å være sjalu eller ikke, om sjalusien din er begrunnet eller ei.

Leste i et svar at du sa typen din ville dra på ferie til utlandet for der var damene så pene eller noe i den duren.

Det er å gå over streken synes jeg. Jeg hadde ikke godtatt sånt snakk fra en partner og jeg hadde sakt at var det sånn at han hadde behov for å oppsøke pene damer i den grad at feriemålet måtte legges dit så var det kanskje på tide at han pakket kofferten, tok en ferie der selv og ikke kom tilbake til meg igjen etterpå.

Det kan jo være at han ikke mener dette men at han vet at du er sjalu og liker å erte. Like så er det ganske stygt gjort, siden ertinga gjør det mye vondt.

Den beste måten å få bukt på sjalusien sin på er å opparbeide seg selvtillit tror jeg.

Se på deg selv, du har masse fine sider ikke sant? Om du nå skulle mistet typen din, tror du da virkerlig at det ikke ville dukket opp en ny og sikkert bedre fyr en gang i fremtiden?

Det er masse fine gutter og menn rundt omkring. Du kan komme til å møte mange gjennom livet ditt. Det er klart at med en eller flere av disse vil du igjen kunne føle brusende forelskelse og lykke.

Vi er laget slik, at vi kommer oss over ting.

Når du tenker slik så kan du jo spørre deg selv hvorfor du skal la et annet menneske behandle deg respektløst.

Hva har du å tape på å ta igjen, på å kreve respekt, på å slå neven i bordet?

Jeg er for at man gir mye i et forholdt, at man evner å se sine egne feil og å gjøre noe med dem. Men jeg er også for å vise respekt, ydmykhet og kjærlighet.

Men igjen må jeg si at jeg mener det er altfor mye sjalusi når man reagerer på vanlig tv.tittig.

:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270006
Del på andre sider

Mary Poppins

Her har jeg ikke fått med meg det som støvsugeren har tatt! :-)

men ville bare si at det var Ross og Rachel! ;-) Ross hadde til og med laminert lappen, slik at dne ble som et kredittkort. Han hadde vurdert å ta med Isabella Rosselini, men fant ut at hun var for uoppnåelig, og hva skjer? Jo, hun ankommer Central Perk og snakker til ham! *S*

Han forteler at hun er på hans liste, og så skal han vise den frem, men hun står jo likevel ikke der, og han fossror og sier noe om at listen ikke er endelig eller noe sånt, hvorpå hun bemerker tørt at da var det jammen rart den var laminert.

Sånn - det tror jeg var spnn noenlunde riktig! :-)

Hilsen en tv-slave med klisterhjerne! *he he*

JA! Akkurat! nå husker jeg episoden jeg og. - Kjempe morsom!

Jeg må si du stadigvekk imponerer med denne klisterhjernen din morsan, det er ikke rent lite du får med deg ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270009
Del på andre sider

Gjest Persille

Ja og nå var det faktisk litt irriterende fordi hun skrev et innlegg til meg og da jeg åpnet det var "message deleted," skulle gjerne likt å sett hva det stod der ettersom det ble slettet såå raskt.

Jeg lurer på om hun snart blir lei..

Hva? Har det vært action her som jeg ikke har fått med meg??

Og hvem er det vi snakker om?

*nysgjerrig*

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270020
Del på andre sider

JA! Akkurat! nå husker jeg episoden jeg og. - Kjempe morsom!

Jeg må si du stadigvekk imponerer med denne klisterhjernen din morsan, det er ikke rent lite du får med deg ;)

*hi hi*

Men det er utrolig mye unyttig informasjon som fyller opp harddisken, da! det "verste" er at jeg ikke går inn for å huske sånt noe - det kommer av seg selv...

(skrev det i anførselstegn, fordi det ville jo vært ganske ille hvis jeg satt hjemme og pugget info fra tv-programmer! *ha ha*)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270022
Del på andre sider

Gjest Persille

skjønner ikke sånt jeg i allefall...min kjære burde da vel ikke ha interesse i å date hverken nabodama, eller en film-babe, det er jo uhørt

Det er jo ikke snakk om å ha et alvorlig elske-forhold til Angelina, det er bare "hvisomattedersomatte"-snakk. Og ja, om hun plutselig sto på døren en dag og spurte om han ville være med og ta en kaffe, så hadde det faktisk vært greit.

Han hadde uansett kommet hjem til meg etterpå :)

Og tenk; da kunne jeg skrytt til alle i hele verden, at han heller vil ha _meg_ enn Angelina - DEN BABEN! :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270025
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke snakk om å ha et alvorlig elske-forhold til Angelina, det er bare "hvisomattedersomatte"-snakk. Og ja, om hun plutselig sto på døren en dag og spurte om han ville være med og ta en kaffe, så hadde det faktisk vært greit.

Han hadde uansett kommet hjem til meg etterpå :)

Og tenk; da kunne jeg skrytt til alle i hele verden, at han heller vil ha _meg_ enn Angelina - DEN BABEN! :)

Bra du ikke er kjæreste med SDD, da! :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270039
Del på andre sider

Til din informasjon så er forholdet vart i mange år og vi har flere barn. Stort sett har jeg bra kontroll på meg selv og disse negative følelsene. Jeg synes det er trist når du er så fordømmende - bare fordi andre har det anerledes enn deg selv.

Når det er så mange som fordømmer blu's sjalusi her, har jeg hatt lyst til å skrive litt mindre fordømmende. Men kanskje heller mer filosofisk tanke rundt det hun føler nå.

Det er ikke lett å ha en følelse som man ikke forstår, og til og med bare får kritikk for.

Man blir redd. Men det vi vet mer om, blir vi mindre redd for.

Kanskje det er fornuftig av henne å lære seg mer om sjalusi? Kanskje mannen hennes også bør lære seg litt mer om dette?

Å hevde at man overhode ikke er sjalu, er vel egentlig å hevde at man ikke kan eller ikke tør knytte seg så vidt til et annet menneske at man blir sårbar.

Vi kan gjerne si det slik at sjalusi egentlig forutsetter vår vilje til involvering i et annet menneske. Og det er vel nettopp blu's sårbarhet det er snakk om her?

Idet vi gjør dette, idet vi knytter oss til og åpner oss for et annet menneske, blir vi imidlertid sårbare nettopp ved at vi kan tape den andres kjærlighet.

Denne følelsen av ikke å være elsket, ikke å være den utvalgte, men tvert imot bli ensom og isolert selv i forholdet er det som er kjernen i våre sjalusireaksjoner.

Hun opplever hans dyrking av andre idealer som en nedvurdering av seg selv.

Vi kan kanskje se på sjalusi som en psykologisk forsvarsreaksjon?

Det er et forsvar som settes inn når vår helt spesielle posisjon hos den andre synes å være truet. Vi blir sjalu når vi oppdager at den vi er glad i føler seg tiltrukket av eller lar seg sjarmere av noe som jeg ikke har, men som en annen har.

Og han kompenserer kanskje ikke med å bekrefte den verdien hun har for han?

Jeg tror det er viktig å balansere beundringen og uttalelser vi har, og ikke bare klandre den som blir sjalu.

En ubalanse (eller f.eks utroskap) setter oss i en følelsesmessig ubalanse og det rammer vår selvtillit. På det tankemessige plan blir vi overopptatt av om partneren vil forlate oss til fordel for en annen, eller at vi må dele vår partners oppmerksomhet eller kjærlighet med en annen, gjerne fantasier eller blader, bilder TV osv...

En slik person har en tendens til å søke bekreftelse på sitt eget verd fra sin partner. Når denne bekreftelsen synes å svikte, blir man engstelig og aggressiv. Og dette blir nesten sykelig, som vi kanskje kan oppfatte blu.

Det er en følelse av håpløshet, sinne og utrygghet som man vanskelig kan tenke seg har noen positiv verdi for oss. Vi vet at mennesker er sosiale vesener - vi trenger hverandre for å si det enkelt. Gjennom samhørighet er vi sterke.

Å sikre denne sosiale tilhørighet bare gjennom positive forhold, som det å ha barn sammen, leke sammen, stelle for hverandre osv., er kanskje ikke tilstrekkelig.

Aktive tiltak, som å møte partnerens behov for bekreftelse i det intime samværet, kan bidra til mer avslappet holdning til problemstillingen sjalusi. Det kan være å gi mer konkret uttrykk for at man er tilfreds og positiv til partnerens engasjement i seksuallivet.

Dette er viktige bidrag til å styrke hverandres selvtillit.

Kanskje sjalusien på samme måte som sorgen har den funksjon at den vil knytte oss enda tettere sammen? Vet noen det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270047
Del på andre sider

Er det ingen filmstjerne eller kjendis du gjerne ville hatt med deg på date?

Hvis du mener noen pene mennesker fra bilder eller film, har jeg ingen spesielle ønsker i den retning. Jeg er ikke fjorten...

Noen fascinerende og interessante mennesker i historien, hadde jeg naturligvis takket ja til å møte.

Uansett, jeg skrev 'ha seg med' - hvilket ligger noen mil unna 'snakke med'.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270060
Del på andre sider

Når det er så mange som fordømmer blu's sjalusi her, har jeg hatt lyst til å skrive litt mindre fordømmende. Men kanskje heller mer filosofisk tanke rundt det hun føler nå.

Det er ikke lett å ha en følelse som man ikke forstår, og til og med bare får kritikk for.

Man blir redd. Men det vi vet mer om, blir vi mindre redd for.

Kanskje det er fornuftig av henne å lære seg mer om sjalusi? Kanskje mannen hennes også bør lære seg litt mer om dette?

Å hevde at man overhode ikke er sjalu, er vel egentlig å hevde at man ikke kan eller ikke tør knytte seg så vidt til et annet menneske at man blir sårbar.

Vi kan gjerne si det slik at sjalusi egentlig forutsetter vår vilje til involvering i et annet menneske. Og det er vel nettopp blu's sårbarhet det er snakk om her?

Idet vi gjør dette, idet vi knytter oss til og åpner oss for et annet menneske, blir vi imidlertid sårbare nettopp ved at vi kan tape den andres kjærlighet.

Denne følelsen av ikke å være elsket, ikke å være den utvalgte, men tvert imot bli ensom og isolert selv i forholdet er det som er kjernen i våre sjalusireaksjoner.

Hun opplever hans dyrking av andre idealer som en nedvurdering av seg selv.

Vi kan kanskje se på sjalusi som en psykologisk forsvarsreaksjon?

Det er et forsvar som settes inn når vår helt spesielle posisjon hos den andre synes å være truet. Vi blir sjalu når vi oppdager at den vi er glad i føler seg tiltrukket av eller lar seg sjarmere av noe som jeg ikke har, men som en annen har.

Og han kompenserer kanskje ikke med å bekrefte den verdien hun har for han?

Jeg tror det er viktig å balansere beundringen og uttalelser vi har, og ikke bare klandre den som blir sjalu.

En ubalanse (eller f.eks utroskap) setter oss i en følelsesmessig ubalanse og det rammer vår selvtillit. På det tankemessige plan blir vi overopptatt av om partneren vil forlate oss til fordel for en annen, eller at vi må dele vår partners oppmerksomhet eller kjærlighet med en annen, gjerne fantasier eller blader, bilder TV osv...

En slik person har en tendens til å søke bekreftelse på sitt eget verd fra sin partner. Når denne bekreftelsen synes å svikte, blir man engstelig og aggressiv. Og dette blir nesten sykelig, som vi kanskje kan oppfatte blu.

Det er en følelse av håpløshet, sinne og utrygghet som man vanskelig kan tenke seg har noen positiv verdi for oss. Vi vet at mennesker er sosiale vesener - vi trenger hverandre for å si det enkelt. Gjennom samhørighet er vi sterke.

Å sikre denne sosiale tilhørighet bare gjennom positive forhold, som det å ha barn sammen, leke sammen, stelle for hverandre osv., er kanskje ikke tilstrekkelig.

Aktive tiltak, som å møte partnerens behov for bekreftelse i det intime samværet, kan bidra til mer avslappet holdning til problemstillingen sjalusi. Det kan være å gi mer konkret uttrykk for at man er tilfreds og positiv til partnerens engasjement i seksuallivet.

Dette er viktige bidrag til å styrke hverandres selvtillit.

Kanskje sjalusien på samme måte som sorgen har den funksjon at den vil knytte oss enda tettere sammen? Vet noen det?

Spennende innlegg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270061
Del på andre sider

Mary Poppins

*hi hi*

Men det er utrolig mye unyttig informasjon som fyller opp harddisken, da! det "verste" er at jeg ikke går inn for å huske sånt noe - det kommer av seg selv...

(skrev det i anførselstegn, fordi det ville jo vært ganske ille hvis jeg satt hjemme og pugget info fra tv-programmer! *ha ha*)

Haha ja det ville vært ganske ille, da hadde du definitivt hatt litt for lite å bedrive tiden din med.

Anførselstegnene var derfor på sin plass :0)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185723-sjalusi/page/6/#findComment-1270064
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...