Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Ugga Bugga

Det blir jo veldig indirekte.

Forskning må basere seg på empiri. Og den sier at det betyr ingenting for forplantingsevnen om kvinnen får orgasme eller ikke.

Eh, jeg trodde forskning også gikk ut på å se en helhet, og å se at noe kan ha flere og sammensatte årsaker.

Eh, jeg trodde forskning også gikk ut på å se en helhet, og å se at noe kan ha flere og sammensatte årsaker.

Ja, men det blir noe litt annet.

Årsaker er som regel sammensatte, ja. Og om to fenomener opptrer sammen, trenger ikke det ene å være årsaken til det andre. Sammenheng trenger altså ikke å være det samme som årsak.

Eksempelvis kan det være en sammenheng mellom brystkreft og høy utdanning, men det betyr ikke at det er høy utdanning som er årsaken til brystkreft.

I eksempelet med orgasme og forplantingsevne er det verken sammenheng eller årsaksforhold. At utsiktene til orgasme kan gjøre det mer forlokkende å ha samleie, kan så være. Men orgasmen gjør det ikke lettere å bli gravid.

En kvinne som aldri har hatt orgasme kan ha bedre forplatningsevne enn en som får det hver gang.

Gjest Ugga Bugga

Ja, men det blir noe litt annet.

Årsaker er som regel sammensatte, ja. Og om to fenomener opptrer sammen, trenger ikke det ene å være årsaken til det andre. Sammenheng trenger altså ikke å være det samme som årsak.

Eksempelvis kan det være en sammenheng mellom brystkreft og høy utdanning, men det betyr ikke at det er høy utdanning som er årsaken til brystkreft.

I eksempelet med orgasme og forplantingsevne er det verken sammenheng eller årsaksforhold. At utsiktene til orgasme kan gjøre det mer forlokkende å ha samleie, kan så være. Men orgasmen gjør det ikke lettere å bli gravid.

En kvinne som aldri har hatt orgasme kan ha bedre forplatningsevne enn en som får det hver gang.

Jeg er selvsagt enig i det du sier, og jeg skjønner jo at det er fullt mulig å få barn og være fruktbar for en kvinne selv om hun ikke får orgasme. Allikevel synes jeg det er drøyt å si at orgasmen ikke har noen som helst betydning. For den er faktisk litt av motivasjonen for å ha sex for en del av oss.

Jeg er selvsagt enig i det du sier, og jeg skjønner jo at det er fullt mulig å få barn og være fruktbar for en kvinne selv om hun ikke får orgasme. Allikevel synes jeg det er drøyt å si at orgasmen ikke har noen som helst betydning. For den er faktisk litt av motivasjonen for å ha sex for en del av oss.

Ja, overskriften er misvisende, slik den ofte blir når tabloidpressen griper fatt i en liten bit av forskningsproblematikken. Det kan høres ut som om orgasme er uten betydning i det store og hele.

Såpass har jeg fått meg meg, at forskere ofte er rimelig oppgitt over denne type journalistikk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...