Gå til innhold

Til alle som har parkett eller laminat

Anbefalte innlegg

Gjest Nytt gulv snart

Kan dere være så snill å anbefale leggeretning?

ER det noen regler i forhold til der du kommer inn. Hva med deg som har peis, skal parketten gå parallelt med peisen eller kan den legges med kortendene inn mot den.

Hva med der du har sofaen og bort mot TV'n, penest på tvers eller på langs der.

Hva med vinduene, vi har vinduer på tre sider i stua.

Og viktigst, hva av dette er viktigs å ta hensyn til?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/185776-til-alle-som-har-parkett-eller-laminat/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sinai

det er vanlig å legge parketten i lengderetningen - dvs. ikke "på tvers" av rommet, men slik at den legges inntil den lengste veggen.

synes det er litt rart jeg i og med at rommet da virker enda lenger! Skal legge gulv snart vi og og jeg regner med at vi legger det fra vinduog inn i stua (leilighet med en vindusvegg), selv om jeg er redd det vil bli litt følelse av et "dypt" rom

Gjest Nytt gulv snart

Takk for svar så langt. Hvis vi legger den i lysretningen, så vil endestykkene på parketten treffe peisen, hvis dere skjønner? Min mann mener at det ikke vil bli pent, at parketten må ligge med langsiden mot platen foran peisen. Kan ikke skjønne at det kan ha noe å si om kortsidene treffer der da, man hva mener dere om det? Løp til peisen og se...!

Annonse

Takk for svar så langt. Hvis vi legger den i lysretningen, så vil endestykkene på parketten treffe peisen, hvis dere skjønner? Min mann mener at det ikke vil bli pent, at parketten må ligge med langsiden mot platen foran peisen. Kan ikke skjønne at det kan ha noe å si om kortsidene treffer der da, man hva mener dere om det? Løp til peisen og se...!

Men kortsidene kommer jo inntil _noe_, og man legger vel ofte en tynn list (kvartstaff) inntil?

ring og spør en parkettlegger om råd.

Faktisk vil jeg gå så langt som å anbefale dere å bruke proff parkettlegger, med mindre dere er drevne på området! ;-) Det er en sånn typisk ting som man liksom "skal" gjøre selv, men fagfolk er nå engang fagfolk, da! *S*

synes det er litt rart jeg i og med at rommet da virker enda lenger! Skal legge gulv snart vi og og jeg regner med at vi legger det fra vinduog inn i stua (leilighet med en vindusvegg), selv om jeg er redd det vil bli litt følelse av et "dypt" rom

Jeg så på et interiørprogram en gang at et triks hvis man vil at rommet skal virke bredere er å ikke legge parketten på langs.

Vår parkett ligger i lysretningen i alle rom.

Når det gjelder peisen, så har vi kortendene mot den, men vi har en tung, tjukk, løs steinplate som ligger oppå parketten foran peisen.

Er deres plate foran peisen nedfelt på noe slags vis? Det vil vel i tilfelle skape problemer med høydeforskjell? (Her misforstår jeg sikkert ...)

Men hva med å vurdere en ny plate foran peisen som ligger oppå parketten etter at den er lagt da (bytte ut den eksisterende altså)?

Gjest Sinai

Jeg så på et interiørprogram en gang at et triks hvis man vil at rommet skal virke bredere er å ikke legge parketten på langs.

ja, det trikset kjenner jeg til, og derfor ville jeg legge gulvet på tvers, men noen her sier at det er noe med lyset, og det har jeg ikke greie på

Gjest Snart nytt gulv

Vår parkett ligger i lysretningen i alle rom.

Når det gjelder peisen, så har vi kortendene mot den, men vi har en tung, tjukk, løs steinplate som ligger oppå parketten foran peisen.

Er deres plate foran peisen nedfelt på noe slags vis? Det vil vel i tilfelle skape problemer med høydeforskjell? (Her misforstår jeg sikkert ...)

Men hva med å vurdere en ny plate foran peisen som ligger oppå parketten etter at den er lagt da (bytte ut den eksisterende altså)?

Du har forstått helt riktig! Den plata som er der blir litt for lav, overgangslista vil i så fall skråne ned fra parkettet mot plata, og det blir vel ikke pent?

Får vel finne en ny plate da kanskje.

Gjest Nytt gulv snart

ja, det trikset kjenner jeg til, og derfor ville jeg legge gulvet på tvers, men noen her sier at det er noe med lyset, og det har jeg ikke greie på

Samme med meg! Kan noen fortelle oss HVORFOR det blir penest å legge i lysretningen?

Annonse

Du har forstått helt riktig! Den plata som er der blir litt for lav, overgangslista vil i så fall skråne ned fra parkettet mot plata, og det blir vel ikke pent?

Får vel finne en ny plate da kanskje.

Det kan nok bli penere med ny plate som ligger oppå parketten, ja. Det finnes jo så mye fint å velge blant.

Og da unngår dere problemet som mannen din er opptatt av samtidig.

Gjest Nytt gulv snart

Parkett og laminat skal vel legges i lysretningen? Er det lange, smale rom bør de legges på langs av rommet, i alle fall syns jeg det er penest.

Takk for svar alle sammen. Det blir lagt i lysretningen her! Fikk overtalt mann med deres gode argumenter. Gleder meg til det blir ferdig!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...