Gå til innhold

gravid etter ekstremslankekur

Anbefalte innlegg

Gjest grublerine

I to måneder nå har jeg gått på en diett med svært lavt kaloriinnhold (pulverkur) og har også trent veldig mye og hardt (fordi jeg skulle gifte meg og komme inn i en trang brudekjole). Jeg var endel overvektig før kuren, og har fremdeles noen ekstra kilo. Da mensen først uteble, regna jeg med at det var på grunn av alt stresset med bryllupet. Men så viser det seg at jeg er 7 uker på vei (svangerskapet var ikke planlagt). Har nå selvfølgelig begynt å spise normalt igjen, men er fryktelig redd for at jeg skal ha skadet fosteret. Jeg fikk jo i meg svært lite næring i denne perioden. Kan fosteret være skadet, eller "hjelper" det at jeg hadde en del overflødig fett på kroppen fra før av?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18609-gravid-etter-ekstremslankekur/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Hvis du først har blitt gravid, kan du være ganske trygg på at det lille fosteret klarer å ta til seg av dine reserver. Det er alltid noe å gå på. Tenk bare på alle de kvinnene som blir gravide i de deler av verden hvor det finnes svært knappe ressurser hva mat og næring angår. Det er imidlertid veldig lurt av det å tenke fornuftig nå i forhold til kosthold. Spis normalt, men hvis du tidligere hadde usunne matvaner, som førte til din overvekt, er det nok lurt å ikke falle tilbake på gamle synder. Jeg tenker ikke her på barnet, men du får det nok bedre hvis du jobber litt med å normalisere kostholdet ditt. Spis gjerne minst 4 måltider om dagen, men det er fornuftig å ikke forsyne seg med for mye hver gang. Den kvalmen som mange kjenner i begynnelsen blir ofte bedre av at man spiser ofte. Det er ikke så uvanlig for gravide å spise hver 2. time i begynnelsen av svangerskapet. Det er helt greit, men her er bra om man satser på mellommåltider av frukt, yoghurt eller knekkebrød.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...