Gå til innhold

Gutt 9 år og homoseksualitet

Anbefalte innlegg

pappa og mamma

Hei. Min sønn på 9 år kom til meg og fortalte at det var noe han måtte si.Han sa jeg ville bli så skuffet fordi det var ekkelt.Etter mye om og men fikk han sagt (stavet)at han var H.O.M.O. han var helt knekt stakkars.Han fortalte at han hadde gjort ditt og datt med en kamerat for en tid tilbake.Jeg fortalte ham at det var normalt i hans alder å gjøre slike ting.Det hadde også jeg gjort og sikkert også mamma.Jeg fortalte ham også at det ikke var unormalt om han følte seg som homo,eller visste inni seg at han er det.Jeg fortalte ham at det er mange som er homo.Han ville ikke at jeg skulle fortelle det til mamma,men det har jeg gjort. Det jeg lurer på er hvordan vi skal snakke med ham om dette,for at han ikke skal være trist og bekymret? Er det vanlig at de vet de er homofile i 9 års alderen? Jeg fortalte ham også at man kanskje fant det ut litt senere,i tenårene.Men at det er helt greit om han vet det nå. Vi lurte derfor på om du kunne komme med noen vink og råd. Tusen takk Vennlig hilsen pappa og mamma.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186125-gutt-9-%C3%A5r-og-homoseksualitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En del tror nok feilaktig at de er homofile om de har utforsket litt med en kamerat, men det er nok også en god del homofile som er fullt klar over sin legning fra de er ganske små.

Sørg bare for at han er klar over at dere elsker ham som den han er, uansett om han blir forelsket i jenter eller gutter. Støtt ham i hans valg og fortsett det gode arbeidet dere har gjort til å nå med å gi ham selvtillit og et godt selvbilde.

Han har jo vist dere en enorm tillit ved å fortelle dette her!

Gjest klem til dere

Vis stor pris på at han er så åpen og ærlig.

Og si som dere gjør. at noen er hetero og noen er homo, og ikke noe er dårligere eller bedre.

Og at det er vanlig å utforske og lure på hva man er i barne- og ungdomsårene, og at det ikke er nødvendig å bestemme / finne ut hva man er mens man er ung. Og at mange aldri finner seg helt hjemme i noen av kategoriene, og at det heller ikke er nødvendig.

Dere ser jo selv hvor mye han ønsker å snakke om det, og hvor mye dere skal gå inn i det.

Det viktige er som sagt å vise ham tilliten verdig, Og si at dere alltid vil være glad i ham, uansett. Det er godt å ha med seg, i alle oppvekstens faser, mht kjærester, seksualitet, utdannelsesvalg osv osv

Og lage minst mulig sak ut av at han skal definere seg selv som det ene eller andre i så ung alder.

Annonse

skorpionfisken

For meg virker det rart at han har tenkt over dette i en alder av 9 år. Men enda rarere er det at han er så redd og skamfull. Hvem har sagt hva til ham, tenker jeg da... Kanskje han blir ertet?

Er vel ikke rart. Jeg visste allerede før skolestart at jeg var hetro. De forelskelsene jeg hadde på den tida var helt reelle. Jeg var dessuten tidlig opptatt av sex (uten at jeg gjorde det så tidlig) og visste absolutt hvor mine preferanser lå.

Hvorfor skulle det vært annerledes om jeg hadde vært homofil? De vet det nok veldig tidlig de også, men det er kanskje forskjellig hvilken alder man innrømmer det for seg selv.

Hvis denne gutten har åpne foreldre hvor han er trygg på at han kan fortelle alt og være seg selv så er det ikke unaturlig at han også er ærlig med seg selv på hvordan han er.

mil1365380270

Er vel ikke rart. Jeg visste allerede før skolestart at jeg var hetro. De forelskelsene jeg hadde på den tida var helt reelle. Jeg var dessuten tidlig opptatt av sex (uten at jeg gjorde det så tidlig) og visste absolutt hvor mine preferanser lå.

Hvorfor skulle det vært annerledes om jeg hadde vært homofil? De vet det nok veldig tidlig de også, men det er kanskje forskjellig hvilken alder man innrømmer det for seg selv.

Hvis denne gutten har åpne foreldre hvor han er trygg på at han kan fortelle alt og være seg selv så er det ikke unaturlig at han også er ærlig med seg selv på hvordan han er.

Mulig jeg var treg, men jeg kategoriserte ikke meg selv seksuelt så tidlig. Tanken falt meg ikke inn en gang, jeg var bare et barn :-)

Gjest rosa 73

Mulig jeg var treg, men jeg kategoriserte ikke meg selv seksuelt så tidlig. Tanken falt meg ikke inn en gang, jeg var bare et barn :-)

Jeg kan godt huske at jeg var forelsket i gutter fra før skolealder. Var selvsagt ikke bevisst på min egen legninge, men ville nok reagert selv hvis jeg forelsket meg i jenter i stedet. Synes ikke det er noe rart at en 9-åring tenker på sånt.

For meg virker det rart at han har tenkt over dette i en alder av 9 år. Men enda rarere er det at han er så redd og skamfull. Hvem har sagt hva til ham, tenker jeg da... Kanskje han blir ertet?

Jeg tolket hovedinnlegget slik at gutten har gjort "noe", og at han derfor er redd for at han er homoseksuell. Og dette "noe" kan jo være litt sånn "leke doktor" som mange barn gjør - det _behøver_ jo ikke bety at gutten er homoseksuell.

Men om det er vanlig å ha anelser om sin seksuelle legning i 9-årsalderen vet jeg ikke.

Men jeg la merke til at ikke før sønnen min hadde begynt på skolen, så hadde han plukket opp ordet "homo", og også fått med seg sånn delvis hva det betyr (barns forklaringer.....)

Han har senere fortalt at noen gutter har ertet en av de andre guttene og bl a kalt han for homo. Guttene var da ca 7 år.

Dette fokuset på ordet betyr jo at den som blir ertet skjønner at dette ordet sies fordi man vil være ekkel, og så blir "homo" et skikkelig skjellsord, og det blir viktig å understreke at man ihvertfall IKKE er homo!!

Og hvis man da har lekt litt doktor, så kanskje man frykter at man ER en slik som de andre erter om.

Da min sønn fortalte om dette, følte jeg virkelig at jeg måtte veie mine ord på gullvekt, for jeg ville ikke bidra til å stemple "homo" som et skjellsord. Så jeg la ut om at homo var like fint so hetero, men det var tydelig at disse guttene sa det for å være ekle, og da er det uansett slemt.

mil1365380270

Jeg tolket hovedinnlegget slik at gutten har gjort "noe", og at han derfor er redd for at han er homoseksuell. Og dette "noe" kan jo være litt sånn "leke doktor" som mange barn gjør - det _behøver_ jo ikke bety at gutten er homoseksuell.

Men om det er vanlig å ha anelser om sin seksuelle legning i 9-årsalderen vet jeg ikke.

Men jeg la merke til at ikke før sønnen min hadde begynt på skolen, så hadde han plukket opp ordet "homo", og også fått med seg sånn delvis hva det betyr (barns forklaringer.....)

Han har senere fortalt at noen gutter har ertet en av de andre guttene og bl a kalt han for homo. Guttene var da ca 7 år.

Dette fokuset på ordet betyr jo at den som blir ertet skjønner at dette ordet sies fordi man vil være ekkel, og så blir "homo" et skikkelig skjellsord, og det blir viktig å understreke at man ihvertfall IKKE er homo!!

Og hvis man da har lekt litt doktor, så kanskje man frykter at man ER en slik som de andre erter om.

Da min sønn fortalte om dette, følte jeg virkelig at jeg måtte veie mine ord på gullvekt, for jeg ville ikke bidra til å stemple "homo" som et skjellsord. Så jeg la ut om at homo var like fint so hetero, men det var tydelig at disse guttene sa det for å være ekle, og da er det uansett slemt.

Akkurat dette lurer jeg på om er situasjonen med denne gutten. Altså, mulig han er homofil, men tror sjansen er til stede for at det er noen andre som har ertet ham, ja.

Annonse

Gjest Barn ser hva som er regelen

Jeg kan godt huske at jeg var forelsket i gutter fra før skolealder. Var selvsagt ikke bevisst på min egen legninge, men ville nok reagert selv hvis jeg forelsket meg i jenter i stedet. Synes ikke det er noe rart at en 9-åring tenker på sånt.

Unger "forelsker" seg stort sett i det andre kjønn fordi det er det som er loven. det skal være gutt og jente. de vet ikek at det finnes noe alternativ.

Gjest rosa 73

Unger "forelsker" seg stort sett i det andre kjønn fordi det er det som er loven. det skal være gutt og jente. de vet ikek at det finnes noe alternativ.

Helt uenig! Forelskelse er en spontan følelsesmessig reaksjon som ikke styres av forventninger.

Når det er sagt så ser jeg ikke bort fra at barn som forelsker seg i samme kjønn og er klar over at det er "annerledes" kan prøve å styre sine følelser i en annen retning.

Han har vel hatt seksualundervisning på skolen og kanskje blitt litt "bekymret". Også barn kan bli "hypokondere" når de hører om en ting.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...