Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en alenemor med en adoptivsønn fra Colombia som er 12 år.Vi bor på en øy på Vestlandet med 100 innbyggere. Det siste halve året har min sønn vist en stigende interesse fo kvinnekroppen.Han har tatt tak i brystene mine og spurt om å få kjenne og føle på de noe som jeg har plent avvist, men han gir seg ikke. Er 12-åringer virkelig kjønnsmodne?Er gutter fra sydligere kulturer tidligere kjønnsmodne enn norske? Trenger råd om hva jeg skal gjøre med dette.Håpe at det går over eller la han få ta en titt på kvinnekroppen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186415-er-12-%C3%A5ringer-kj%C3%B8nnsmodne/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En 12 åring er kjønnsmoden i den forstand at han begynner å få interesse for det annet kjønn.

Onani er ikke så veldig usannsynlig i den alderen.

Jeg husker da godt at jeg som 12 åring begynte å titte på jentene.

Jeg husker også at jeg tittet på læreren min i tredje klasse, hun gikk i lårkort og strakk seg langt oppover på tavlen for å skrive der. Det var tider det:-)

Gjest Ramina

Det er klart at en tolvåring kan ha fattet sterk interesse for det annet kjønn, onanere, og i det hele tatt.

Men tolvåringen bør også lære seg at kroppen vår er VÅR og at ingen klår på den uten samtykke.

Svar ham på det han spør om innen emne, og ha gjerne voksenpraten med ham men forlang at han respekterer deg og kroppen din.

Du kan ikke la ham gå og klå på deg på den måten, der hadde jeg vært streng altså.

Mener å ha hørt at gutter fra sydlige kulturer blir tidligere kjønnsmodne ja.

Interessen for jenter går nok ikke over, og du plikter jo å ta en prat med ham om slike ting. F.eks bør du snakke om respekt for andres kropp, at det ikke er lov å ta på en jentes pupper uten at hun har gitt lov, osv.

Annonse

Gjest aaldert

En 12 åring er kjønnsmoden i den forstand at han begynner å få interesse for det annet kjønn.

Onani er ikke så veldig usannsynlig i den alderen.

Jeg husker da godt at jeg som 12 åring begynte å titte på jentene.

Jeg husker også at jeg tittet på læreren min i tredje klasse, hun gikk i lårkort og strakk seg langt oppover på tavlen for å skrive der. Det var tider det:-)

He, he! Jeg husker også den tiden der. Måtte sitte og gjemme "reisningen" under pulten min! Og vi som hadde lærer vikar, ung og pen jente. 12 åringer burde jo lære om dette på skolen. Men lærerne tør vel ikke å lære fra seg. Gutter fra disse landene blir faktisk raskere kjønnsmodne et gutter fra norge. Det gjelder også jenter. Jeg har en kamerat som kommer fra samme plassen. Og han var tidelig ute. Hadde kjæreste på 16 når han var 13 år. Det å la ham klå på det passer seg jo ikke. Men ta heller og forklar ham om ting og tang. Finnes jo mange fine normale bilder som omtaler kvinnekroppen. Forklar ham også om kondomer. Fordi, du vet aldri hva som kan skje. Bedre at han er forberedt, en at han ikke vet noe!

He, he! Jeg husker også den tiden der. Måtte sitte og gjemme "reisningen" under pulten min! Og vi som hadde lærer vikar, ung og pen jente. 12 åringer burde jo lære om dette på skolen. Men lærerne tør vel ikke å lære fra seg. Gutter fra disse landene blir faktisk raskere kjønnsmodne et gutter fra norge. Det gjelder også jenter. Jeg har en kamerat som kommer fra samme plassen. Og han var tidelig ute. Hadde kjæreste på 16 når han var 13 år. Det å la ham klå på det passer seg jo ikke. Men ta heller og forklar ham om ting og tang. Finnes jo mange fine normale bilder som omtaler kvinnekroppen. Forklar ham også om kondomer. Fordi, du vet aldri hva som kan skje. Bedre at han er forberedt, en at han ikke vet noe!

Stå i skoletimen var et velkjent fenomen i den tiden der og i noen år fremover. Det hente man måtte sitte igjen til de fleste hadde gått ut.

Bennern var jo så inni granskauen hard også, man trodde jo at den aldri kom til å bli slapp igjen heller.

Ørkenvandreren

Jeg tviler vel på om han er kjønnsmoden i den forstand at han er "forplantningsdyktig". Men at han som 12 år er interessert i jenter og kvinnekroppen, er helt normalt.

At han ønsker å ta på og utforske sin egen mor, ser jeg på som "litt" mindre normalt.....

12-åringer kan godt være kjønnsmodne fysisk sett. Han kan godt være tidlig ute.

psykisk sett er han nok ikke "kjønnsmoden" bare kanskje har kommet i puberteten og er nysgjerrig.

Å la han se DEG naken er HVERTFALL uaktuelt, bare la det gå sin gang og la han utvikles i sitt eget tempo. Han finner tidsnok info om kvinnekroppen bare han vil..

høres VELDIG merkelig ut at han er pågående ovenfor deg. helt normalt å være kjønnsmoden på den alderen og være opptatt av kropp, men dette er nok ikke normalt. uff nei man skal ikke trekke konklusjoner, men er det mulig at han har fått litt...ja, upassende kontakt med voksne før han ble adoptert til deg? nå har ikke jeg barn selv, men har lest endel faglitteratur om barn og seksuelle misbruk- ikke det at jeg tror noe er skjedd!!! men slik oppførsel(både aggressiv som han har, eller meget tilbaketrukken) kan i enkelte tilfeller være tegn på at et barn kanskje har sett/opplevd mer enn de har godt av. jeg ville kanskje tatt ham med til noen profesjonelle bare for å prate litt hvis et par oppklarende samtaler med deg ikke ser ut til å ha særlig effekt.

Stå i skoletimen var et velkjent fenomen i den tiden der og i noen år fremover. Det hente man måtte sitte igjen til de fleste hadde gått ut.

Bennern var jo så inni granskauen hard også, man trodde jo at den aldri kom til å bli slapp igjen heller.

Slapp? Finnes det en slapp tilstand altså?! ;o)

Gjest sol etter regn

høres VELDIG merkelig ut at han er pågående ovenfor deg. helt normalt å være kjønnsmoden på den alderen og være opptatt av kropp, men dette er nok ikke normalt. uff nei man skal ikke trekke konklusjoner, men er det mulig at han har fått litt...ja, upassende kontakt med voksne før han ble adoptert til deg? nå har ikke jeg barn selv, men har lest endel faglitteratur om barn og seksuelle misbruk- ikke det at jeg tror noe er skjedd!!! men slik oppførsel(både aggressiv som han har, eller meget tilbaketrukken) kan i enkelte tilfeller være tegn på at et barn kanskje har sett/opplevd mer enn de har godt av. jeg ville kanskje tatt ham med til noen profesjonelle bare for å prate litt hvis et par oppklarende samtaler med deg ikke ser ut til å ha særlig effekt.

Jeg har også lest/vært på kurs om seksuelle overgrep og skjønner hva du sier, den slags atferd KAN være et tegn. Men man kan aldri se på bare ET tegn som styrende for en konklusjon, man må vurdere hele barnet. For meg høres ikke dette ut som resultatet av overgrep i første omgang, men heller en som har fått "hormoneksplosjon" i kroppen og ikke er moden nok til å styre impulsene sine enda.

Har selv opplevd en gutt i den alderen som plutselig tok på puppene mine (riktig nok en gutt jeg kjente godt), han måtte bare kjenne...

Så helt overrasket ut etterpå, skjønte selv at han hadde tråkket over en grense.

Nå er det tydelig at sønnen til "solga" ikke helt skjønner grensene, og mor må være tydelig på hvor de går. Det er IKKE greit at NOEN tafser på andres kropp, særlig ikke på mammas.. Viktig å ikke gjøre dette på en riktig måte slik måte at han føler skam, men at man samtidig tydeliggjør hva som er greit og ikke.

Annonse

Jeg har også lest/vært på kurs om seksuelle overgrep og skjønner hva du sier, den slags atferd KAN være et tegn. Men man kan aldri se på bare ET tegn som styrende for en konklusjon, man må vurdere hele barnet. For meg høres ikke dette ut som resultatet av overgrep i første omgang, men heller en som har fått "hormoneksplosjon" i kroppen og ikke er moden nok til å styre impulsene sine enda.

Har selv opplevd en gutt i den alderen som plutselig tok på puppene mine (riktig nok en gutt jeg kjente godt), han måtte bare kjenne...

Så helt overrasket ut etterpå, skjønte selv at han hadde tråkket over en grense.

Nå er det tydelig at sønnen til "solga" ikke helt skjønner grensene, og mor må være tydelig på hvor de går. Det er IKKE greit at NOEN tafser på andres kropp, særlig ikke på mammas.. Viktig å ikke gjøre dette på en riktig måte slik måte at han føler skam, men at man samtidig tydeliggjør hva som er greit og ikke.

ja, det pleier som regel å være flere tegn. synes uansett det er veldig forskjell på en på 12 som tar på puppene en gang og skjønner det etterpå at det var feil enn en som er seksuelt pågående mot sin egen mor/søster eller liknende...jeg hadde iallefall blitt rimelig stressa. tvitvi bank hundre ganger i bordet!

• 2 uker senere...
Gro Isachsen, Sexolog

Gutten din er kanskje i begynnelsen av puberteten og merker av den grunn at kjønnsdriften våkner. Årsaken til dette er at produksjonen av hormonet testosteron blir intensivert. Det er store individuelle forskjeller på når det skjer. Det er også store forskjeller i hvordan ulike kulturer møter den gryende seksualiteten.

I vår kultur forbigås ofte denne oppvåkningen i stillhet. Alle håper vanligvis at læreren eller noen andre skal gi nødvendig informasjon, men ofte uteblir den helt. For å være sikker på at han får den nødvendige informasjonen kan du ta en snakk med ham om hvilke endringer som kommer til å skje med kroppen hans de nærmeste årene, at han får mer hår på kroppen, stemmen kommer til å bli mørkere, han kommer snart til å vokse i høyden og kjønnsorganet hans blir større. Jentene rundt ham er i den samme prosessen, de får bl.a. større bryster og menstruasjon. Fortell ham samtidig (på en ikke-fordømmende måte) at han bør ta hensyn til og respektere andres grenser for kroppskontakt, også dine.

Du bør gi ham trygghet om at seksuell eksperimentering er greit, men at din kropp ikke har noe med hans seksuelle utprøving og gjøre. Slike grenser mellom mor og barn, er absolutte i alle kulturer.

Det er mulig han framover kommer til å finne ut av onaniens gleder. Dersom det blir aktuelt kan du fortelle ham at det er en aktivitet som foregår på gutterommet. Mange finner også ut av slikt sammen med jevnaldrende venner.

Vær åpen for spørsmål. gi ham trygghet om at sex er positivt, men at vi har spesielle spilleregler for hvordan vi kan nærme oss andre. Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...