Gå til innhold

Kan man "forebygge" svangerskapsforgiftning?

Anbefalte innlegg

Gjest polaris

Kjære jordmor!

Jeg har lest noen temaartikler om svangerskapsforgiftning både her på Doktor Online, og på Barnimagen. Og så vidt jeg kan forstå er enkleste behandling sykemelding.

Så det jeg lurer på er om det er noen sammenheng f. eks. mellom stress og svangerskapsforgiftning? Altså får man lettere svangerskapsforgiftning hvis man er utsatt for mye stress, og går det an å "forebygge" ved å ta det mye med ro?

Jeg er førstegangsgravid i uke 23 og har på de siste to kontrollene hos lege fått påvist protein i urinen. Blodtrykket har vært stabilt hittil, men det er jo først mot slutten at det er forventet å stige uansett. Jeg vil ikke påstå at jeg har hevelser, men føler at fingrene er stivere og litt tjukkere en vanlig. Har måttet gå ut et hakk på klokke-reima, og ringen sitter bom fast.

Så jeg er liksom litt redd for å ende opp med høyt blodtrykk også nå, for i såfall kan det jo tyde på svangerskapsforgiftning. Så hvis det er noen gode råd jeg kan følge for å unngå dette, forebygge eller begrense, så tas det i mot med stor takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18642-kan-man-forebygge-svangerskapsforgiftning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Svangerskapsforgiftning er ikke noe man kan forebygge. Det oppstår i 5-10% av alle svangerskap. 1-2 % har høyt blodtrykk i utgangspunktet. De fleste er førstegangsfødende. Ca.70% får det etter 37.uke og kun 10% får det før uke 32. Har man en mor som har hatt svangerskapsforgiftning eller preeklampsi, som det heter på fagspråk, er man noe mer utsatt. Man har prøvd å finne en del markører som kan følges i svangerskapet, for å kunne forutsi om kvinnen er disponert til å få preeklampsi, men dette er ikke lett.

Hvis du har hatt 2 episoder med proteiner i urinen, er ikke det i seg selv noe tegn på at du er i ferd med å utvikle svangerskapsforgiftning. Blodtrykk må også være høyt, over 140/90.

Har man fått diagnosen, har du rett i at man må sykemeldes, og ofte innlegges til observasjon fram til fødsel. Den eneste behandlingen er forløsning/fødsel. Det er stort spenn i alvorlighetsgrad. I de verste tilfellene kan både mor og barns liv være truet hvis man ikke får forløst barnet i tide. Ved de lettere tilfellene kan kvinnen gå frem til termin og føde normalt et barn som ikke bærer preg av komplikasjonene. Uansett er det viktig med nøye oppfølging hvis man først har fått både proteiner i urinen og høyt blodtrykk. Noen får også vannansamlinger/ødemer, men det er ikke nødvendig for å få stilt diagnosen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...