Gå til innhold

redd for å grie utgiftene

Anbefalte innlegg

Gjest drømmeren
Skrevet

Forholdet til mannen min er nesten ikke til å holde ut. Det eneste som hindrer meg i å flytte er boutgiftene alene. Nå har jeg imidlertid funnet min drømmebolig, som jeg har så utrolig lyst på, føler at jeg kunne trives. 2 mill er imidlertid prisen (boligen er under bygging). Jeg har 1,1 mill i egenkapital, resten dekkes av husbanklån.Jeg har ikke småbarn og jeg tjenes nesten 300.000. Er så redd for ikke å greie dette, men er jeg overforsiktig?.Takknemlig for råd.

fuji1365380447
Skrevet

Ca en mill i lån er ikke noe problem for en person som har fast inntekt. I allefall ikke slik som renten er nå.

Det vil koste deg ca fem tusen i måneden (før skattefradrag), og det er jo en akseptable utgift i mnd?

skorpionfisken
Skrevet

900000 i lån, annuitet, 4% renter (det kan jo stige dit), 20 års nedbetaling skulle gi 5.500,- i månedlige utgifter. Så må du legge til andre faste kostnader du får, strøm, eiendomsavgift, renovasjon, vedlikehold. Bilhold? osv.

Men jeg mener du skulle klare det om du ikke har andre høye kostnader.

Skrevet

Ca en mill i lån er ikke noe problem for en person som har fast inntekt. I allefall ikke slik som renten er nå.

Det vil koste deg ca fem tusen i måneden (før skattefradrag), og det er jo en akseptable utgift i mnd?

I en periode på et år taklet jeg et lån på 1,55 mill alene. Jeg tjente noe mer enn det du har nå, men det gikk greit. Og jeg hadde/har delt omsorg for to barn.

Med en mill. i egenkapital hadde jeg ikke vært redd for noe slikt i det hele tatt. Men gå i banken og snakk med dem hvilke betingelser du kan få.

Gjest hjelp jeg er redd
Skrevet

tror du ikke det går greit? Jeg er 24 år og har byggd hus. Nå jobber jeg i nordsjøen så jeg tjener nesten det dobbelte av deg. I tillegg har jeg en samboer som har jobb her hjemme. Men vi klarer det veldig bra og v har bygd et hus til 4 millioner. Men husk på at det er mange ekstra utgifter i begynnelsen.

Lykke til:-)

Gjest bebba
Skrevet

Hvis banken din har nettbank går du inn der og regner ut om du greier det eller ikke. Eller du går i banken og de regner det ut. Jeg ville tatt høyde for renteøkning.

Dr. Frankenstein
Skrevet

I en periode på et år taklet jeg et lån på 1,55 mill alene. Jeg tjente noe mer enn det du har nå, men det gikk greit. Og jeg hadde/har delt omsorg for to barn.

Med en mill. i egenkapital hadde jeg ikke vært redd for noe slikt i det hele tatt. Men gå i banken og snakk med dem hvilke betingelser du kan få.

Det er forskjell på en periode på et år og en periode på tjue til tretti år. Det som fungerer greit et enkelt år er noe helt annet når det er snakk om stram økonomi de neste tretti årene av ditt liv.

En gylden regel er at du ikke skal låne mer enn to til to og en halv gang årsinntekten din. Så vidt jeg forstår vil heller ikke bankene låne deg noe særlig mer enn dette hvis du ikke kan stille garantier.

Gjest jeg klarer det
Skrevet

Jeg er alene med tre barn, tjener ca. 250 000 i året og betjener et lån på 1,5 mill.

Jeg har også en bil (riktignok gammel), jeg har stram økonomi, men greier meg akkurat.

skorpionfisken
Skrevet

Det er forskjell på en periode på et år og en periode på tjue til tretti år. Det som fungerer greit et enkelt år er noe helt annet når det er snakk om stram økonomi de neste tretti årene av ditt liv.

En gylden regel er at du ikke skal låne mer enn to til to og en halv gang årsinntekten din. Så vidt jeg forstår vil heller ikke bankene låne deg noe særlig mer enn dette hvis du ikke kan stille garantier.

Vet ikke om du egentlig mente å svare trådstarteren. Men om du leser mitt svar en gang til, som du svarte på så har jeg tatt høyde for renteøkning, og nevnte også diverse andre utgifter hun må ta hensyn til.

3 ganger årsinntekten i lån når man har så god sikkerhet som henne med egenkapital på nesten 4 ganger årsinntekten skulle ikke være noe stort problem.

Flere år fram i tid vil hun oppleve at lånet synker, verdien på eiendommen stiger og sannsynligvis stiger også lønna hennes, så det er startårene som er verst.

Skrevet

Sett opp et budsjett, så ser du vel om du klarer det eller ikke? Husk å ta høyde for renteøkning.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...