Gå til innhold

Sjalusi - kontakt med gamle ekser

Anbefalte innlegg

Gjest Dramadronninga
Skrevet

Hei.

Jeg har fått meg ny kjæreste, og vi har det bra sammen. Problemet mitt er at jeg alltid har slitt med sjalusi, og det ødelegger så mye.

Jeg prøver å holde sjalusien for meg selv for ikke å ødelegge forholdet, men jeg tror det er lett å gjennomskue meg. Det er så utrolig slitsomt.

Jeg vet kjæresten min fremdeles er venner med eksdama, og det takler jeg ikke. Jeg skulle ønske jeg klarte å ta det på en pen måte, men det virker helt umulig. Jeg har ikke sagt dette til han, for jeg vil ikke være kjip. Men det er så utrolig vondt. Hvorfor må han ha kontakt med henne når han er sammen med meg?

Jeg vet jeg sikkert er kjempeteit som er sånn, men.. Jeg vet det ikke er noe romantisk mellom dem, bare vennskap, men jeg synes det er så utrolig vondt at han har kontakt med henne i det hele tatt. Jeg har overhodet ingen kontakt med min gamlekjæreste, av respekt for min nåværende.

Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få bukt med min egen sjalusi, det river meg opp innvendig. Det resulterer i at jeg blir gretten og sur, men jeg har ikke fortalt han hva som egentlig plager meg.

Noen som har gode råd?

Gjest brudespirea
Skrevet

Du må fortelle han at det plager deg, selv om du da risikerer at han syns du er en vanskelig person.

Gjest aaldert
Skrevet

Jeg vil ikke si at du er vanskelig..Du er mer glad i gutten din en du trodde var mulig. Jeg for min del sliter med at dama skal på tur i 9 dager. Masse tanker rundt dette...Er nesten litt redd. Tør ikke prate med henne om det en gang, fordi da vet jeg at hun avlyser hele turen! Men i ditt tilfelle ville jeg faktisk pratet med kjæresten din!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg synes du overdriver. Jeg har selv ekser som har blitt mine venner. Jeg kutter naturligvis ikke ut en venn selv om jeg får meg kjæreste.

Gjest Dramadronninga
Skrevet

Jeg synes du overdriver. Jeg har selv ekser som har blitt mine venner. Jeg kutter naturligvis ikke ut en venn selv om jeg får meg kjæreste.

Folk er forskjellige. At du er venn med dine ekser, spiller ingen rolle for meg. Det er ikke DEG jeg er sammen med. Og jeg hadde antagelig ikke postet dette innlegget, dersom jeg ikke mente det var et problem for meg.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Folk er forskjellige. At du er venn med dine ekser, spiller ingen rolle for meg. Det er ikke DEG jeg er sammen med. Og jeg hadde antagelig ikke postet dette innlegget, dersom jeg ikke mente det var et problem for meg.

Poenget mitt er at problemet ligger hos deg. I din sjalusi. Du sier selv du er sjalu av deg.

Det er problemet.

serendipity
Skrevet

Selv er jeg ikke sjalu, men jeg ser ikek poengt med å blir venner med eksene og treffe de regelmessig til en kaffe feks. Vi her "venner" i den forstand at vi hilse og snakker sammen om vi møtes på gata/fest/byen eller hvor som helst. Men å pleie kontakt ser jeg ikke poenget i.

serendipity
Skrevet

HÆ!??!!??! var det svaret til meg!?!?!?

serendipity
Skrevet

Ok så nå at det ikke var til meg, men i første bilde var det plassert under mitt innlegg...

serendipity
Skrevet

Selv er jeg ikke sjalu, men jeg ser ikek poengt med å blir venner med eksene og treffe de regelmessig til en kaffe feks. Vi her "venner" i den forstand at vi hilse og snakker sammen om vi møtes på gata/fest/byen eller hvor som helst. Men å pleie kontakt ser jeg ikke poenget i.

Såfremt man ikke har barn sammen selvsagt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Tror det er noe seriøst galt her akkurat nå.

serendipity
Skrevet

Tror det er noe seriøst galt her akkurat nå.

Ser sånn ut ja :-) Innleggene plasserer seg jo til og med i feil tråd!?!?!?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Prat med kjæresten din om det. Å et godt råd kan være å prate med eksdama hans og. (Snakker av erfaring =)

Gjest kovac...
Skrevet

Jeg er også veldig sjalu av meg. Det er skikkelig ødeleggende om en lar sjalusien få ta overhånd.

I mitt forrige forhold hadde jeg absolutt aldri noen som helst grunn til å være sjalu, og jeg var det heller ikke. Min tidligere mann snakket aldri med damer overhodet og gjorde aldri noe som jeg hadde grunn til å være sjalu over.

I mitt nåværende forhold derimot er jeg sammen med en virkelig sosial mann. Han liker godt å snakke med folk, både kjente og ukjente, kommer lett i kontakt med både menn og kvinner. Dette er jo noe av det jeg igrunnen liker best med han, det at han er så sosial og lett å like. Men det er også det som jeg frykter mest også... Liker ikke at han snakker med andre damer, men prøver så godt jeg kan å holde tankene mine for meg selv. Vet at han ikke liker at folk er sjalu, og tror innerst inne ikke at han ville gjort meg noe vondt, eller prøvd seg på de han snakker med. Derfor lar jeg være å kommentere det.

Kjæresten min har også veldig godt forhold til sin ekskone, dette liker jeg heller ikke. De går på besøk til hverandre, og kan sitte å snakke i timesvis om alt høres det ut som. Hun har også en ny mann, men jeg vet at etter skilsmissen holdt de på i flere måneder å ha sex sammen, (til og med etter hun fikk seg mann!). Dette vet jo selvfølgelig ikke han mannen om, men jeg fikk av en ren tilfeldighet vite det...(det var før vi ble sammen). Ekskona hans sier hele tiden at hun kan ikke forstå hvordan hun kunne gå fra en så perfekt mann som min kjæreste...og at dersom det ble slutt med hennes kjæreste så skulle hun ønske at det kunne ble dem to igjen! Min kjæreste sier at dette er helt uaktuellt nå når han og jeg har funnet hverandre, men utelukker ikke at dersom både han og eksen var single så ville han vurdert det...

Derfor mener jeg faktisk at jeg har litt grunn til å være sjalu...og jeg er redd for om de gjør ting som de ikke sier til meg eller hennes kjæreste når de er sammen. Har spurt noen ganger, men da benekter kkjæresten min det selvsagt.

Derfor har jeg valgt å stole på han, og finner jeg noen gang ut at han har løjet for meg, så får jeg heller ta den støyten når den tid eventuellt kommer. Det hjelper ihvertfall ikke å nekte de å se hverandre, for de har felles barn sammen, og jeg kan ikke være den personen som går mellom og gjør livet surt for barnet, fordi jeg nekter min kjæreste å ha kontakt med eksen.

Ble langt dette, men, men det jeg prøver å si er at du kanskje bare må godta at han har kontakt med sine ekser, ellers kan du faktisk risikere at han ikke vil være sammen med deg lenger, og er det verdt det???

midtimellom
Skrevet

Hei!

Jeg forstår godt hvordan du har det, jeg har også vert sjalu. Men alikevel kan jeg ikke si meg enig i hvordan du ønsker å løse dette.

Selv er jeg bestevenn med min eks kjæreste, vi var sammen i 6 år og deler stortsett alle gode historier og nære venner.. Hvis min nåværende samboer ikke hadde funnet seg i dette hadde valget vert enkelt. Jeg hadde selvfølgelig tatt vare på min beste venn som ikke tvinger meg til å velge mellom to jeg er glad i.

Sjalusi er redsel. Redsel for å miste eller være dåligere enn andre. Eneste måten å få bukt med det er å innse at det er et proble, ditt problem også få hjelp av kjæresten din til å løse det. Det viktigste er imidlertid at han aldri blir offer for din sjalusi... for eksempel at han må be om unskyldning for noe som slettes ikke er galt. Jeg hørte en samlivspedagog si at man skal ikke akseptere sjalusi.

Det som har fungert for meg er å fortelle samboern min om hvordan det føles når jeg blir sjalu, også prøver vi å le litt av det å skape vår egen union. Jo tryggere jeg blir på at han elsker meg, jo mindre sjalusi. Men å nekte han å være sammen med sine nære jentevenner er som å ikke respektere hans dømmekraft når det kommer til å velge venner vs kjærester.

Trolig har kjæresten din vert venn med eksen lenge før dere ble sammen, uten at det har vært noe mer enn det.

lykke til :)

Skrevet

Det kommer jo an på hvor mye de ses. Hvis de møtes på kafè innimellom eller tar en enkelt øl, ville jeg ikke bekymret meg.

Men hvis de dro på ferie sammen alene, eller han overnattet hos henne etter en bytur eller ikke ville presentere deg for henne, ville jeg blitt mistenksom. Å være venner med eksen er heller ikke særlig lurt hvis den ene parten fortsatt har følelser for den andre (i dette tilfellet, hvis din kjærestes ekskjæreste vil ha ham tilbake). Men annet enn dette ville jeg ikke bekymret meg for tror jeg.

Jeg har ikke selv en kjæreste som har kontakt med eksene sine, men i begynnelsen av forholdet hadde hadde han en som hele tiden sms'er selv om han ikke var interessert. Dèt var ikke morsomt.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du høres ufattelig egoistisk ut, og har åpenbart allerede bestemt deg for at det er kjæresten din som må gjøre noe med problemet ditt. For det er ditt problem at du er sjalu, likefullt har du åpenbart bestemt deg for at han skal kutte ut en venninne.

Vel, go for it.

Jeg gjetter på at forholdet kommer til å vare lenge.

Gjest lenge siden nå
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon. Til tider er jeg veldig sjalu, ubegripelig egentlig, siden min samboer er verdens snilleste, mest hengivne mann. Men det dukker opp likevel.

Særlig gjaldt dette en kvinnelig eks-kollega som ble en omgangsvenn, og som han åpenbart syns var en flott dame. Det jeg gjorde var å si klart fra at jeg var sjalu, at det var helt urimelig av meg men at jeg følte det sånn likevel. Og at jeg veldig gjerne ville treffe henne og bli litt kjent selv.

Han ble litt paff men tok meg heldigvis på alvor og inviterte vennegjengen over en kveld. Da fikk jeg se med egne øyne at selv om de hadde en hyggelig tone så var det absolutt ingen kjemi mellom dem utover det. Vips var sjalusien borte for min del.

Dr. Frankenstein
Skrevet

Jeg synes det er greit å reagere dersom kjæresten har regelmessig kontakt med sin tidligere kjæreste. En ting er å være på hils med hverandre. Noe helt annet er regelmessige kafébesøk. Jeg ser liksom ikke helt poenget med å pleie regelmessig omgang når det først er slutt.

Ikke hør på ShitDiddelyDo. Han er, som kallenavnet indikerer, full av shit. Jeg er helt enig med deg i at man ut fra respekt overfor den andre ikke skal pleie regelmessig omgang med tidligere kjærester. Jeg ville oppfattet det som respektløst overfor mitt følelsesliv dersom min kjæreste hadde insistert på regelmessig sosial omgang med sin tidligere kjæreste.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg synes det er greit å reagere dersom kjæresten har regelmessig kontakt med sin tidligere kjæreste. En ting er å være på hils med hverandre. Noe helt annet er regelmessige kafébesøk. Jeg ser liksom ikke helt poenget med å pleie regelmessig omgang når det først er slutt.

Ikke hør på ShitDiddelyDo. Han er, som kallenavnet indikerer, full av shit. Jeg er helt enig med deg i at man ut fra respekt overfor den andre ikke skal pleie regelmessig omgang med tidligere kjærester. Jeg ville oppfattet det som respektløst overfor mitt følelsesliv dersom min kjæreste hadde insistert på regelmessig sosial omgang med sin tidligere kjæreste.

Synes tigertrollet sier det bra i en annen sjalusitråd her, så jeg kopierer og limer:

"Jeg takler ikke et forhold der jeg ikke kan stole fullt og fast på partneren. Og når jeg gjør det er jeg ikke redd for å miste han."

Det er helt poenget. Hvis man ikke stoler fullt og fast på partneren sin er forholdet dødfødt i utgangspunktet, og stoler man fullt og fast på partneren sin er det ingen grunn til å være sjalu.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...