Gå til innhold

Janteloven..

Anbefalte innlegg

Gjest *Grunnlovsdagen*
Skrevet

Hvordan kan man vise god selvtillit uten å bli uglesett med bakgrunn i janteloven..?

Jeg er en jente med normalt utseende, men jeg er positiv og smiler gjerne og prater med all mulig slags folk. Føler ofte at jeg ikke tør å ha god selvtillit fordi janteloven er så sterk, og det trekker meg ned..

Er dette tåpelig, så si gjerne det, men det er nå ihvertfall noe jeg tenker mye på..!

Skrevet

Drit i han jante, sier nå jeg!! :-)

Lettere sagt enn gjort, men folk som dømmer deg på bakgrunn av slike positive egenskaper er ikke mye å samle på uansett.

Gjest *Grunnlovsdagen*
Skrevet

Drit i han jante, sier nå jeg!! :-)

Lettere sagt enn gjort, men folk som dømmer deg på bakgrunn av slike positive egenskaper er ikke mye å samle på uansett.

Nei, det er jo sant, men det er jo ubehagelig allikevel syns jeg..

Føler ikke at jeg tør å være den jeg er på grunn av dette, men dette hørtes jo kjempe dumt ut.. Ganske dobbelt, om du skjønner hva jeg mener, vanskelig å forklare.. Jeg vil ikke støte noen ved å vise god selvtillit, men jeg vil heller ikke gjemme meg om du skjønner hva jeg mener..??

Ikke er det lett å finne signatur her inne heller ;-)

mil1365380270
Skrevet

Da tar jeg deg på ordet; ja, det er tåpelig :-)

Skrevet

Nei, det er jo sant, men det er jo ubehagelig allikevel syns jeg..

Føler ikke at jeg tør å være den jeg er på grunn av dette, men dette hørtes jo kjempe dumt ut.. Ganske dobbelt, om du skjønner hva jeg mener, vanskelig å forklare.. Jeg vil ikke støte noen ved å vise god selvtillit, men jeg vil heller ikke gjemme meg om du skjønner hva jeg mener..??

Ikke er det lett å finne signatur her inne heller ;-)

Med mindre det her er snakk om en vise-seg-frem-selvtillit, type "jeg er god, og jeg vet det selv", så tror jeg ikke du skal bekymre deg over å støte noen.

Det får da være måte på å ta hensyn - og dessuten, er du sikker på at du virkelig har _så_ mye makt..? ;-)

Gjest *Grunnlovsdagen*
Skrevet

Med mindre det her er snakk om en vise-seg-frem-selvtillit, type "jeg er god, og jeg vet det selv", så tror jeg ikke du skal bekymre deg over å støte noen.

Det får da være måte på å ta hensyn - og dessuten, er du sikker på at du virkelig har _så_ mye makt..? ;-)

Jeg har ikke tenkt på om hvorvidt makt inngår som en del av bildet, men nei, man er vel bare en god venn for sine nærmeste og behandler alle andre med høflighet..?

Skrevet

Jeg har ikke tenkt på om hvorvidt makt inngår som en del av bildet, men nei, man er vel bare en god venn for sine nærmeste og behandler alle andre med høflighet..?

Ja, da skulle du vel ikke ha noe å bekymre deg for? ;-)

Dr. Frankenstein
Skrevet

Spør du meg høres det ikke ut som du har god selvtillitt i det hele tatt. Det som for andre fremstår som et positivt, utadvendt og sprudlende menneske kan i realiteten bare være en maske for å skjule dårlig selvtillitt.

Dessuten fungerer ikke Janteloven slik at den rammer selvtillitt per definisjon. Spørsmålet er hvordan man bruker denne selvtilliten. Janteloven slår først inn hvis du prøver å heve deg selv over gruppa. Hvis du derimot aksepterer at du er en del av gruppa på linje med alle andre, kan du ha verdens beste selvtillitt uten å bli rammet av Janteloven.

En annen ting er at Janteloven er Skandinavias fremste konkurransefortrinn i den globale kapitalismen. Så de som ønsker å begrave Janteloven vet rett og slett ikke hva de gjør.

Gjest Cityrella
Skrevet

Å god selvtillit kan da vel ikke skade?

Men dersom du med å være deg selv er veldig sånn jeg vet at jeg er pen, jeg vet at jeg er snill og grei osv, så blir jo ikke det så sjarmerende da.

Men det er da fullt mulig å ha god selvtillit uten å være den typen som er veldig selvsentrert eller hva en skal kalle det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...