Gå til innhold

angst for gyn.undersøkelse

Anbefalte innlegg

Gjest jomru79

Jeg er 21år og har gått på trionetta i litt over 1 år nå. Har lest et innlegg om en ny p-pille; Yasmin som skal være vannavvisende. Ønsker derfor å bytte til denne, dersom det lar seg gjøre.

Mitt problem er at jeg da må ha en gynekologisk undersøkelse, noe som jeg har en fryktelig angst for. Jeg går heller til tannlegen frivillig, enn å la noen undersøke meg nedentil. Har aldri hatt en, men min partner mener jeg bør gjøre det (jo lenger jeg venter, jo mer gruer jeg meg mener han) og jeg vet han har rett. Han sier han kan bli med meg inn, men det vil jeg heller ikke.

Her i byen er det to gynekologer, en dame og en mann. Kan jeg selv velge hvem jeg vil gå til? Må jeg først til min faste lege dersom jeg skal bytte p-piller, og la det gå via han? hva kommer til å skje under en slik undersøkelse?

Kan noen hjelpe meg? Jeg har virkelig angst for dette......syns det er litt "ekkelt" ved tanken på at en fremmed skal "grave" inni meg!

pfh Tuuuuuuuuuuuuuusen takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18669-angst-for-gynunders%C3%B8kelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er helt normalt og ikke like tanken på en gynkologisk undersøkelse! Selv gruet jeg meg noe helt forferdelig første gangen! Jeg ville valgt den kvinnelige legen hvis jeg var deg. Selvfølgelig kan du velge den legen du vil! Du trenger ikke gå tilbake der du fikk utskrevet de forrige p-pillene. Det værste med en gyn.unders. er å komme seg dit! Det gjør ikke vondt (ingen "graving"!)og tar heller ikke lang tid, kanskje 5 min? Du trenger garantert ikke å være flau eller redd! Legen er profesjonell nok til det! Lykke til!

Gjest jente16

Å undersøke underlivet til folk er helt naturlig for en gynekolog. Det er akkurat som at en tannlege skjekker tenna til folk. Gynekologen tenker ikke over hva han eller hun holder på med. Jeg måtte gå til gynekolog da jeg var 15 år, og gruet meg forferdelig, men det var absolutt ikke ille, selv om jeg var jomfru. Jeg hadde valgt kvinnlig gynekolog første gangen, hadde jeg vært deg! Lykke til!

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke noedvendig med gynekologisk undersoekelse for aa faa p-pille, men dt kan vaere lurt aa faa tatt en chlamydia-test.

Du behoever ikke til gynekolog, det ordner din allmennpraktiserende lege.

Legen ser inn i skjeden etter at et instrument er innfoert for aa lette oversikten, og man kan da ta en proeve fra livmorhalsen og fra evt utflod, hvis kvinnen er plaget med det.

Saa kjenner legen paa livmor og eggstokker.

Det er ogsaa vanlig aa undersoeke brystene og ta et blodtrykk.

Ta din venn med til undersoeklsen, det har du rett til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...