Gå til innhold

Klarer jeg det?

Anbefalte innlegg

Gjest mrs hegnar
Skrevet

For noen dager siden spurte jeg om jeg kan forlate mannen min. Fikk mye støtte, og jeg orker ikke mer. Nå har jeg vært og sett på en leilighet, som jeg vet jeg kunne trives med.Men jeg er så usikker på om jeg har økonomi til den toetasjes leiligheten, som alt i alt kommer på 1,9 mill. Jeg har ca 1,1 mill i nedbetalt egenkapital, og jeg kan få husbanklån. Fellesutgiftene er på bare 300 pr. måned. Jeg tjener ca 300 000 pr. år. Må vel låne ca.800 000. Kjære venner her på DOL, kan jeg greie dette, og hvor mye får jeg ca. i boutgifter pr. måned? Jeg har det aller meste i innbo.Leiligheten er under bygging og innflyttingsklar i feb neste år.

Gjest bare for å skryte?
Skrevet

Jeeez...når jeg greide meg aleine med to småunger, uten problem, på under 100 000 et år, så må vel du for famken greie deg på det der..

Be banken din regne for deg da!

mil1365380270
Skrevet

Det er bare å flytte hvis du ikke har andre store utgiftsposter, dette klarer du helt fint å betjene :-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det burde gå greit!

Men hva skal du gjøre frem til februar?

skorpionfisken
Skrevet

Jeeez...når jeg greide meg aleine med to småunger, uten problem, på under 100 000 et år, så må vel du for famken greie deg på det der..

Ja dette klarer du fint. Sett opp et budsjett med banken din.

Faktisk tror jeg du med banklånet får mindre husleie enn du ville måtte betale for en toroms leilighet i et passe sentralt område.

Mange enslige har husleier på 6-8 tusen uten at det plager dem. Her kommer du under 5000 inkludert fellesutgiftene.

Trø til og lykke til.

skorpionfisken
Skrevet

hm, den kom litt sjevt, var egentlig til mrs hegnar...

Gjest rosa 73
Skrevet

Gratulerer! Så bra at du har tatt det første skrittet mot et lykkeligere liv!

Ta kontakt med banken din. De kan gi deg et sikkert svar på hvordan din økonomi vil bli. slik det høres ut for meg vil du klare det fint.

Men klarer du å vente helt til februar?

Gjest rosa 73
Skrevet

Bare lurte... Hvordan er det mulig å klare seg på under 100000? Det kan jo ikke stemme. Da har du ikke hatt noen utgifter til hus da? Eller har du ikke regnet med andre inntektskilder som barnetrygd o.l. ???

Skrevet

Bare lurte... Hvordan er det mulig å klare seg på under 100000? Det kan jo ikke stemme. Da har du ikke hatt noen utgifter til hus da? Eller har du ikke regnet med andre inntektskilder som barnetrygd o.l. ???

Da jeg var liten tjente mamma 8000 kr om måneden (på slutten av 80-, begynnelsen av 90-tallet). Det klarte hun jeg og lillebroren min oss fint på, og hun hadde boliglån.

Gjest rosa 73
Skrevet

Da jeg var liten tjente mamma 8000 kr om måneden (på slutten av 80-, begynnelsen av 90-tallet). Det klarte hun jeg og lillebroren min oss fint på, og hun hadde boliglån.

Vanskelig å forstå at dere klarte dere "fint" på det... Da kan det ikke ha vært mye hun hadde i lån. Skal tross alt betjene både strøm, tlf, bil?, mat, klær osv til tre mennesker. Men sier du det så får jeg vel tro deg....

Forøvrig så har det jo skjedd en viss utvikling i økonomien på 20 år. Så å sammenligne det med 100000 i _dag_ blir uansett feil.

Skrevet

Vanskelig å forstå at dere klarte dere "fint" på det... Da kan det ikke ha vært mye hun hadde i lån. Skal tross alt betjene både strøm, tlf, bil?, mat, klær osv til tre mennesker. Men sier du det så får jeg vel tro deg....

Forøvrig så har det jo skjedd en viss utvikling i økonomien på 20 år. Så å sammenligne det med 100000 i _dag_ blir uansett feil.

Ja, det er vanskelig å sammenligne det med i dag, men den gangen var også renten på boliglånet MANGE ganger høyere enn i dag. Men vi klarte oss altså fint.

Skrevet

Jeg hadde 6000 på 80-tallet og klarte meg like bra på det som jeg gjør nå. Men to unger, bil og boliglån.

Gjest rosa 73
Skrevet

Jeg hadde 6000 på 80-tallet og klarte meg like bra på det som jeg gjør nå. Men to unger, bil og boliglån.

Det må du forklare! Det blir jo ikke akkurat mye igjen til mat og klær da....

Skrevet

Det må du forklare! Det blir jo ikke akkurat mye igjen til mat og klær da....

Jeg har mer enn det nå da. Det ble feil. Men jeg har 12000 i mnd nå med en unge og boliglån som er tre ganger høyere enn den gangen og bil. Det hjelper ikke at renta den gangen var 12%. Jeg levde bedre den gangen enn nå faktisk. Trygdene blir mindre og mindre og man får dårligere og dårligere råd.

Gjest rosa 73
Skrevet

Jeg har mer enn det nå da. Det ble feil. Men jeg har 12000 i mnd nå med en unge og boliglån som er tre ganger høyere enn den gangen og bil. Det hjelper ikke at renta den gangen var 12%. Jeg levde bedre den gangen enn nå faktisk. Trygdene blir mindre og mindre og man får dårligere og dårligere råd.

Hvor mye har du igjen etter at de faste utgiftene er betalt? Altså hvor mye har du til mat, klær o.l.?

Skrevet

Hvor mye har du igjen etter at de faste utgiftene er betalt? Altså hvor mye har du til mat, klær o.l.?

Noen ganger 4000 kr, noen ganger mindre. Det kommer an på hvor mye regninger jeg har. Og når skolepengene på rundt 3000 kr kommer, tre ganger i året, er jeg ganske blakk hele mnd :o)

Skrevet

Noen ganger 4000 kr, noen ganger mindre. Det kommer an på hvor mye regninger jeg har. Og når skolepengene på rundt 3000 kr kommer, tre ganger i året, er jeg ganske blakk hele mnd :o)

Skolepenger? Hva slags skole går du på da?

Skrevet

Skolepenger? Hva slags skole går du på da?

ikke jeg, ungen :o)

Skrevet

ikke jeg, ungen :o)

OK, det kunne jo være du tok en utdannelse over internett eller sånn. Hva slags skole går ungen på da?

Skrevet

OK, det kunne jo være du tok en utdannelse over internett eller sånn. Hva slags skole går ungen på da?

Han går på vanlig privatskole. Eneste skolen det er noe å satse på i området her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...