Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og min partner, som har vært sammen i over fem år, har nettopp fått beskjed om at vi har clamydia. Jeg har hatt clamydia før, for mange år siden og som ble kurert, men jeg har imidlertid mistanke om at jeg fikk det på nytt og at jeg har hatt clamydia de siste ti år, da jeg har hatt en god del plager med understellet (svie, hyppig vannlating, klarer ikke holde så godt på urinen etc). Er det mulig at jeg kan ha hatt dette i så mange år uten at min partner ble smittet umiddelbart? Da jeg traff henne var hun i topp form, aldri syk, etc, men siden da har nok immunforsvaret hennes blitt atskillig svakere og nå er det oftest hun som blir syk av oss to. Kan det så være mulig at hennes svekkede immunforsvar åpnet for smitte, mens hun tidligere hadde sterkt nok immunforsvar til å stå imot smitte? Alternativet er jo, som jeg vet, at en av oss har vært utro, og jeg vet at jeg ikke har vært det... Er veldig glad i partneren min og vil at vi skal fortsette sammen. Kan clamydia smitte på andre måter? F.eks i boblebad uten klor. Tok utrolig mye boblebad uten klor sammen med masse mennesker på Island nylig. Eller kan det være mulig å bli smittet ved berøring av dørhåndtak på toalett etc som har blitt berørt av clamydia-smittet som ikke har vasket seg etter do-besøk?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186740-clamydia/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan er det mulig å gå i 10 år med plager uten å teste seg?

Symptomene har vært såpass vage at jeg har aldri tenkt tanken at det kunne dreie seg om klamydia. Videre har jeg vært sikker på at det har dreid seg om en yrkesskade fra min tid som yrkesdykker. Arbeid under stort trykk har påvirket kroppen på forskjellige måter, deriblant hyppigheten av vannlating.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186740-clamydia/#findComment-1283948
Del på andre sider

Gro Isachsen, Sexolog

Clamydia smitter oralt, eller ved analt eller vaginalt samleie. Det hender clamydia gir infeksjon i bitestiklene hos menn og i egglederne til kvinner og derfor kan føre til sterilitet.

Det skumle ved sykdommen er at halvparten av de som er smittet av clamydia ikke merker noen symptomer på at de er smittet. Derfor er det mulig å gå i årevis med sykdommen uten å merke noe som helst til den. Det er også mulig du ble smittet for mange, mange år siden og at både du og kjæresten din har hatt sykdommen, uten at noen av dere har vært utro. Du kan med andre ord ha blitt smittet før dere møtte hverandre, så har du smittet henne uten å vite om det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/186740-clamydia/#findComment-1291320
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...